jans

Alla inlägg den 24 april 2016

Av Jan Sandström - 24 april 2016 23:45

Skapligt varmt i vattnet men det kunde ha fått vara lite varmare när man skull in igen.


Det blev ett antal satelliter som pilade fram högt däe uppe men så såg jag tre starkt lysande objekt på rak linje i öst-västlig riktning med ett mellanrum av de yttersta som en knuten näve. Ljusstyrkan uppskattar jag till ungefär Sirius eller aningen starkare.


För stort för att vara ett flygplan men de stod still eller i stort sett still, kanske rörde sig det ena en aning österut.

Efter 10-15 sekunder så avtog ljuset från dem en efter en och de försvann och de återkomm inte så att vi kunde se dem.


Jag har ju tidigare sett ett underligt ljussken som jag inte vet vad det var, skrev om det här tidigare.


Så för mig var det tre UFO då jag inte vet vad det var, men det behöver inte innebär att det satt små gröna gubbr i dem.

Det vet ju alla att det är små blågrå tjejer som spanar in oss.  


Nu är mitt te uppdrucket och jag går isäng, Gunnar ligger och sover här vid mina fötter och snarkar högt.

Av Jan Sandström - 24 april 2016 22:21

Nä tänk om man skulle ta och gå ut och bada i tunnan igen.

-2,2 grader ute och stjärnklart bara det blir mörkare, kanske norrsken. Det skulle vara mysiigt.

Vi har redan badat en gång i kväll före middan och nu har vi sett Springfloden på TV.


Gunnar är väldigt kelsjuk och har legat hoss oss i soffan och bara kurrat.

Jag har ont i knäna och fingrarna så ett bad skulle sitta bra innan man går isäng.


Vattentemperaturen ligger på 39 grader, eller ska man vara modern och skriva

Vatten tempera turen ligger på...

Nä jag hatar särskrivning och de som inte kan begripa att låter det som ett ord så är det ett ord.

Av Jan Sandström - 24 april 2016 09:56

Söndag den 24/4 och bara 8  månader kvar till julafton.   


Igår hade jag igång Runkeeper hela dagen, nästan men jag kan inte få över kartan jag sprang och gick med den här datorn, eller jag vet då inte hur man för utan de program jag har i min stationära.

Så jag kanske återkommer senare i veckan med det.

Men kontentan var att jag för första gången körde helt slut på mobilens batteri, får komma ihåg det idag och ladda på den i eftermiddag.


Hur som helst gick jag 860 meter fram och åter på tomten men det var säkert längre enligt min uppfattning.

Sedan gick vi en promend på 2620 meter men det inluderar även lite göromål här på tomten.

Inger städade badtunnan och vi fick den även varm fast ett tag tvivlade vi på att det skulle fungera från det iskalla kallkällvatten vi har som bara håller en temp på just över nollstrecket.

Men min fjärrtermometer har slutat fungera, den visar på tok för mycket. Så jag måste nog hitta en ny termometer om set inte finns nya givare att köpa.

För inte badade vi i vatten som höll 57 graaer, det var ungefär 40 när vi klev i och det var så skönt för mina leder, däremot får jag huvudvärk när det håller över typ 38 grader, så jag låg inte i så länge.


Jag lyckades, tror jag, mäta upp trappan som ska byggas till den övre altanen och så packade jag upp altanmöblerna förutom bordet som är i glas.

Bra att få ta hem och kasta kartong och plast som det blev ett stort lass av.


Vi såg inte så mycket TV igår, hann inte utan jag satt mest och strulade med datorn och försökte få kamerorna att fungera med Firefox.

De fungerar in Explorer så vad felas i FF, enligt nätet ska jag aktivera ett tillägg som heter "Upayer" men jag hittar inget sådant tillägg varken i datorn eller på nätet, det jag hittade var bannlyst för att det innehöll någon skadlig kod, det fungerade föresten inte ens att hämta hem.

Kamerorna fungerar hemma i Win 7 eller 8 men i min typ platta med Win 10 är det tji.

Överhuvudtaget är jag grymt missnöjd med Windows 10, snacka om att de strulat till saker och ting för oss gammla gubbar.

Säkert någon finnig tonnåring som suttit och knappat in att så här ska det vara i datorn.


Men inatt har jag sovit tungt och tidvis med en väldigt kelsjuk Gunnar i sängen.


Vaknade 6 och tog min medicin samt stängde fönstret för Gunnar, det var lite svalt i sovrummet.

Sedan låg vi till 8, kelade med Gunnar till ½9 innan vi steg upp.


Mitt blodsocker låg på 6,6 men vikten blev 91 kg, det är tji att komma lägre fast jag inte äter någonting.

Snart ger jag upp och skiter i vad jag väger, det gjorde jag i vintreas också, varför bry sig om vikten och inte få äta gott när det ändå inte händer något.

Min kropp vill väl ha det såhär så varför kämpa emot naturen.


Vi har två tranor ute på ängen.

 

och jag har sagt åt Gunnar att han inte får äta upp dem.


Tristan ligger och sover där hemma, eller låg för Erik väckte nyss han och Mirabell med frukost.

 

Nu är det inte länge tills Maria kommer hem till sin pälsboll för nu har hon lämnat skolan och åker till Vancouver.

Det är inte lite pckning de har på väg hem.

The Canadian Adventures

Two Swedes Adrift

Nästan som när vi åker till stugan.


Idag ska vi vara ute igen som vanligt när vi är här. Jag ska få min dagliga motion antingen jag vill det eller inte.

Men jag får ju se fram emot bad i tunnan som belöning.


Vädret är eller ser skpligt ut.

 

Temperaturen i skuggan är +4,1 grader och inatt var det som kallast -4,8 grader.

Solen skiner mellan molnen men det verkar inte blåsa så mycket.

Gunnar är ute och jagar på gräsmattan och straxt ska vi gå ut och göra han sällskap, men han får inget kaffe vilket jag ska ha.

Däremot tror jag att han ska få lite godis om han nu inte tagir någon fler flugsnappare.

Jag hittade resterna av en på gräset igår men jag kan ju inte skälla på hans gener.


Nä toaletten kallar på mig.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards