jans

Alla inlägg den 12 april 2016

Av Jan Sandström - 12 april 2016 22:56

Jag gick en sväng och tänkte gå bort till bussgatan vid industriområdet, men se då fanns det ingen väg längre.


Vattenläcka tydligen för hela vägen var uppgrävd, jag kunde i och för sig gått Klövervägen men jag såg ändå inget norrsken vilket jag tänkte spana efter.

Det blev ett antal andra nattbilder av varierande kvallitet.

                       

Det var ganska skönt om än lite kallt om händerna, men vindstilla och tyst med stadsbruset på avstånd.

950 meter fick jag i alla fall ihop.

Av Jan Sandström - 12 april 2016 15:12

Vad är det man skriver i bloggen som är så himla intressant att det blir så många besökare.
Jag har 1600 senaste månaden och tycker det är bra ?

Men det blir väl så att hamnar man i toppen på listan så kikar många in bara för det och så rusar antalet i höjden av sig själv

Men hur många läser egentligen hela blogginläggen?
Jag tror att många klickar vidare utan att läsa mer än inledningen.
Det skulle vara intressant att veta.

Själv är jag dålig på att läsa andras bloggar men är det någon som skriver en kommentar på min blogg så brukar jag besöka och läsa åtminstone det mesta av dennes blogg.

Av Jan Sandström - 12 april 2016 12:58

SVT 1, 14:15--16:00 Löjtnantshjärtan (1942)

Handling:
De tre glada husarlöjtnanterna Stefan Horntygel, Baltzar Silversporre och Douglas Bramfeldt blir tillsammans med sin skvadronchef, ryttmästare Casimir von Rinkler inkvarterade på godset Bankeberga under regementets manöver. Godset ägs av den ungdomliga och charmerande fru Katrin Pålsson, änka sedan många år och nu i begrepp att fira sin 50-årsdag. Där bor också hennes dotter Louise, skicklig ryttarinna, som just nu har besök av sin väninna Gabrielle. Hovmästaren på godset har en dotter Tatjana...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

 

Av Jan Sandström - 12 april 2016 10:00

Tisdag den 12/4


Nu är det visst bara 19 dagar kvar för Maria där borta i Kanada.

Säkert roligt att få komma hem men även väldigt tråkigt och sorgligt att lämna skolan och alla vännerna där borta.

Jag vet ju hur det var då man själv en gång i tiden gick i skola, först i Lycksele och sedan nere i Tumba.

Men idag finns ju Internet och det är lättare att hålla kontakten över hela världen.


Men igår då, jo det var en dag med ont, hade värk i mitt högra knä så det blev inte så mycket gjort här hemma.

Satt eller låg mest i soffan och hade tidvis en värmekatt mellan fötterna.

 

Han kan vara så varm och go ibland men samtidigt väldigt retsam och envist tjurig.

Dagen började med att jag hade ett riktigt uselt humör efter att ha fått sova dåligt eller inte alls då Gunnar hållit på att spring aut och in samt Mirabell som kommit och jamat för att vilja ha mat eller något.


Inger kom hem och vi åt middag, senare lockade hon med mig ut på en kortare promenad.

Vi gick/haltade över till ICA HP:s där vi köpte mjölk och lite annat och sedan blev det en liten omväg som jag haltade på.

Totalt blev det 950 meter enligt Runkeeper.

 


Väl hemma hade vi tänkt se på TV. Springfloden på SVTplay men jag kände att det skulle bli sent så jag gick isäng istället och Inger pysslade med sina blomplantor.


Inatt har jag fått sova, lite mer, Gunnar har bara väckt mig 4 gånger, två ggr in och två ut fast jag har inte hunnit somna om mellan in och ut så säg väckt två gånger.

Däremot har Mirabell väckt mig 3 gånger, vad jag kommer ihåg, hon kommer och jamar högt och första gången ville hon ha mat som hon fick men sedan vet jaginte vad hon velat.

Eljest har jag sovit skapligt mellan gångerna och då jag äntligen somnat

Men jag känner mig godissugen och hungrig är jag nästan för jämnan men det ger resultat som jag ska ta upp längre ned.


I morse steg jag upp skapligt tidigt, runt 7, tog blodsockret som låg på 6,7, duschade och vägde mig som blev 90,6 kg.

Blodsockerkurvan håller på att plana ut då jag ligger mellan 5,9 som lägst den 8/4 och 7,7 som högst den 1/4 räknat från den 20/3.

Medelvärdet från den 20/3 till idag blir 6,8 och det är väl godkänt säger jag, vad vården säger får jag väl höra den dagen jag ska dit igen.

Men vikten sjunker hela tiden men det är väl inte så konstigt då jag går hungrig mest hela tiden.

 


Sedan kom Erik med moppen och skulle byta till sommarhjulen och det gick ganska bra men jag får inte bli lättare då jag behövs som vikt då bakhjulet ska lossas.

Men när han skulle åka upptäcktes det att den lät annorlunda, vi hade brytit ljuddämparen lite för mycket så avgasröret var trasigt så nu letar han efter ett nytt, men tills vidare ska jag försöka svetsa igen sprickan.

Man måste bryta ut ljuddämparen för att få ut bakhjulet om man inte vill lossa bultarna på motorn men det är bökigt det också.


Jag har fått mig en kopp kaffe till och såg i dagens tidning att min bild på Steglitsen fans med.

 

Det var kul och när jag vände blad fanns min insändare med.

   

Också kul, tror jag.


Eljest har jag inga planer för dagen, ska nog försöka sitta ute på altan och bara må gott och värma mina knän.

Men jag har även skapligt on i mina stortår och naturligtvis fingrarna.


Det verkar bli fint väder idag, bara det inte blåser så nu skiner solen men himlen är inte helt klar.

Enligt vimpeln är det inte mycket till vindar men temperaturen nu utanför fönstret är +8,3°

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-04-12 10:30:10

Temperatur: 9,2 °C
Lufttryck: 1027,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 50 %
Vindstyrka: 4,6 m/s från WNW,
i byarna 6,1 m/s
Kyleffekt: 6,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,2 mm
Månaden: 25,8 mm
Året: 80,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
9,6 °C
Klockan:
09:55
Temp - Max:
14,1 °C
Klockan:
15:07
Temp - Min:
0,0 °C
Klockan:
03:14
Temp - Min:
-3,8 °C
Klockan:
03:47
Lufttryck - Max:
1030,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1035,8 hPa
Klockan:
08:01
Lufttryck - Min:
1027,0 hPa
Klockan:
10:19
Lufttryck - Min:
1029,7 hPa
Klockan:
23:55


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:25
Sol upp: 05:18
Sol ned: 20:03
Skymning: 20:57
Dagsljus: 16:32 tim:min
Dag längd: 14:45 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 30s more daylight tomorrow
Måne upp: 08:34
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 01:21

Åååå reklam för hamburgare på TV, jag som inte faller för reklam men det såg riktigt gott ut. VILL HA en hamburgare eller två eller tre. Jag är HUNGRIG.

Det får bli ett päron och en apelsin istället   


Så här ser det då ut i trädgården

 


Nu ska jag scanna av Facebook innan jag tar på mig lite mer och går ut till Gunnar på altanen.

Kanske ska ta ut trädgårdsmöblerna till förrådsplatsen.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards