jans

Alla inlägg under juli 2016

Av Jan Sandström - 31 juli 2016 16:51

Av en händelse hitta.

Börjar om!

Tack vare min stora intelligens och datorkunskap löste jag problemet lätt.
Felet uppstod igår när jag skrev ut några Dymoetiketter och installerade Dymon i datorn
Då blev den satt som standardskrivare med ett sidformat = bredd på max 19 m.m

Men varför Excel inte ens kunde visa diagrammen på skärmen förstår jag inte.

Nu fungerar allt igen, tror jag då.

Av Jan Sandström - 31 juli 2016 14:34

Jag har varit halvt förskräkt för diagrammen i kalkylprogrammet har varit totalt borta.

Men så satte jag mig här vid kontorsdatorn och då kom de fram, jag undrar varför det inte fungerar på bärbara som jag i stort bara använder sedan diskbråcket den första maj.

Man glämmer mycket på tre månader för jag hittade nästan inget här inne och hade svårt att kopiera diagrammen till jpeg-filer.


Men så här ser mina diagram ut idag.

 

Blodsockret fick ett bakslag idag men inget oväntat.

 

Vikten däremot har börjat röra på sig och nedåt vilket känns toppen.

   


Jag stannade utav ganska länge men inget negativt för då tror jag att jag stabilicerat mitt intag mot avlämning.

Alltså äter motsvarande det jag skiter och huvudsaken är att jag inte går upp igen vilket kan bli det svåra framöver.

Speciellt i höst när man kanske vill stanna av och sitta inne istället för att ut och röra på sig.

Av Jan Sandström - 31 juli 2016 11:33

...innan den ens började.

Vi fick besök av Emil och föräldrar.

Av Jan Sandström - 31 juli 2016 09:54

Söndag den 31/7


Snöpligt, Tor dog innan han kom hit.

 

Men vi fick se lite blixtar eller blinkandet uppe bland molnen.

Men åskan gick tidigare hårt söderut över Nordmaling - Hörnefors.

 

Men den orkade inte ända up hit till Umeå.


Regnar gör det lite av och till fortfarande men himlen håller på att klarna upp.

 


Men igår, igen.

Jag satt här hemma och velade vad jag skulle göra, sitta och sova eller gå en promenad i värmen eller åka en sväng.

Det blev en sväng på MC och när jag ändå bara skulle ut och ränna tog jag med en skruvmejsel som var till Marias varmvattenberedare i Skeppsvik.

Vägen dit, och hem, är inget vidare då den är guppig så man hoppar så det blir lugn körning men tiden var ju inget problem.

Jag hade inte hört av mig innan men tänkte att är hon inte där skruvar jag upp mejseln utmed beredaren och åker vidare, men hon var hemma.

Nyss hemkommen från en tur med kajaken ute bland öarna där hon plockat åkerbär.

       

Jag fick kaffe och bulle och vi diskuterade om segelbåten långt där ute var på väg in eller ut.


Sedan tackade jag för mig och åkte vidare in mot Sävar som jag åkkte igenom och vägen mot Bullmark för att sedan köra 364:an in till Umeå igen.

Det var skönt att komma hem och få dra av sig MC-kläderna och göra kaffe som jag drack ute på altan.

Inger kom hem från jobbet och jag tog en promenad på kvällen.

 

3340 meter blev det och jag var svettig då jag kom hem så en sval dusch gjorde gott.


Sedan en enkel middag bestående av någonting, sallad, tomater, köttfärs och kan det ha varit lite kyckling från Marias middag hon gjort tidigare, alltså inget hon lämnat efter sig på tallriken utan bitar vi fick ta då det blev över efter att hon gjort sina matlådor.


Sedan blev det film på TV, vad det nu var jag såg, jo Kyrkråttan var det, en matinéfilm jag spelat in tidigare.

Rättare sagt "Fröken Kyrkråtta (1941)" var det innan jag gick isäng med min ljudbok och lite benstretching m.m.innan jag släckte och sov gott.


Vaknade ½7 och har inget minne av att jag stängt av radion men det måste jag ha gjort för medicinburken var oöppnad så jag tog mina piller och somnade om ett tag.

Inger sov ute på altanen som vanligt då hon tycker det är för varmt inne.


Vaknade och steg upp lite senare och Inger kom in med sitt täcke och kudde.

Toabesök och sedvanliga testerna, Glukos och vikt som var både dåligt och bra.

7,0 mmol och vikten 81,7 kg

Blodsockret var högt och det tror jag beror på att jag igår kväll under filmen blev så sugen på något så det blev en rund tunnbrödsmacka med räkost på. Inte bra att falla för sådan frestelse, men gott var det.


Såg att åska var på väg upp mot oss, Inger startade sin dator för att hinna skriva klart något och jag tog det med ro.

Stängde och drog ut några valda kontakter, gjorde kaffe och satte mig ute på altan med den bärbara för att skriva lite här i bloggen och hålla koll på åskan som sakta drog sig hitåt.

Skickade ett SMS till Maria att det var på väg åt hennes håll i Skeppsvik men det hade hon nog redan hört gissar jag för det dundrade ganska regält ibland.

Trodde sedan att ovädret skulle dra förbi stan ute efter kusten men så dog det bara bort helt plötsligt.

Det bidde ingenting kvar av bomådundret.

Så Maria och Inger gick in till sitt och jag sitter kvar här, ser nu att det kanske kan bli mer åska för nu skjuter det där molnet iväg upp med en hiskelig hastighet

 

Någon minut mellan bilderna

 

Nu har det kommit över takkanten så jag ser inte överdelen men jag ser hur det växer.

Det måste vara ofantliga vindar i molnet. har sällan sett sådana krafter.


YRs åskvarning för Umeå senare idag är borta men för Vindeln finns den kvar så man kanske skulle ta bilen och åka dit.

Meteogrammet: Vindelns Kommun

Borde titta till stugan då vi får hyresgäster dit i morgon, Tomas och Sara har varit på turne runt landet och var igår vid Treriksröset mellan Sverige-Norge-Finland. Hiskerligt med mygg sa Sara och var glad att hon hade myggolja med sig.


Eljest har jag väl inte så stora planer för dagen, Promenad av något slag någonstans ska det bli men ingen tid inplanerat.


Av "åskmolnet" bidde ingenting.

 

Trorre just att det var något men det var bara ett flyg som bromsade upp efter landning borta på Alvik.


Nu skiner solen och det håller på att torka upp efter regnet, det lilla som kom men 2,4 mm blev det då.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-07-31 10:45:12

Temperatur: 18,3 °C
Lufttryck: 1012,1 hPa och Steady
Luftfuktighet: 91 %
Vindstyrka: 0,8 m/s från SSE,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 18,3 °C
Inne hos oss. Temp: 22,3 °C Fukt: 63 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 2,4 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 32,7 mm
Året: 243,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
18,5 °C
Klockan:
08:37
Temp - Max:
25,0 °C
Klockan:
15:00
Temp - Min:
14,4 °C
Klockan:
03:26
Temp - Min:
15,1 °C
Klockan:
01:20
Lufttryck - Max:
1014,0 hPa
Klockan:
00:06
Lufttryck - Max:
1018,5 hPa
Klockan:
00:56
Lufttryck - Min:
1011,8 hPa
Klockan:
07:53
Lufttryck - Min:
1013,7 hPa
Klockan:
23:40


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:18
Sol upp: 03:47
Sol ned: 21:42
Skymning: 23:07
Dagsljus: 20:49 tim:min
Dag längd: 17:55 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 01:34
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 19:25


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Nu är det så varmt och skönt och svårt att förstå varför man ville ha en pläd över benen och tröja på sig.

Men nu ska jag röra på mig lite och gå in i köket.

Idag kanske jag skulle ta och skruva i Eriks moppe.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 31 juli 2016 08:41

Söndag den 31/7


Det blir kort idag. Åskan närmar sig fort.

     

Det dundrar ordentligt där borta och nu började det regna.


Igår åkte jag MC till Maria i Skeppsvik med en skruvmejsel, när jag ändå bara skulle ut och slököra för ro skull.

Hon rensade åkerbär.

 

Sedan en promenad på över 3 km i rask takt.


Film igår kväll.

Ljudbok och sovit gott.


Vaknade straxt före åtta.


Mina värden idag är 7,0 mmol och vikten 81,7 kg


Sitter ute och har ätit frukosten men ska in och stänga ned det sista straxt innan det brakar loss.


Nu börjar jag få varningar i mobilen men än så länge ljudlösa så då är den <25 km bort men >10 km.

 

Den hörs ordentigt på altanen här mot söder.


Kanske skulle koka upp mer kaffefatten.


Godmorgon.


Av Jan Sandström - 30 juli 2016 17:24

Skönt väder så jag klädde på mig efter att ha laddat in en bok i min MP3-spelare.


Det blev en tur ut till Skeppsvik där jag lämnade en skruvmejsel när jag ändå bara var ute och rännde.

Jag fick kaffe och så blev det diskussion om segelbåten där borta i fjärran var på väg in eller ut.

Med den fantastiska kameran gick det att se.

 

När den kom närmare var det inga problem åt vilket håll den var på väg.

   


Maria hade varit ut med kajaken bland öarna och nappat åkerbär.

 

Jag smakade två mogna söta bär med massor av smak.

 

Men jag fick inte ta de färdigrensade.

 

Sedan åkte jag hem via Bullmark, en lagom lång skön tur men skönt att få komma hem och ta av sig MC-kläderna för det blir varmt i dem.


Nu sitter jag i skuggan och hör på fågelkvitter i träden och det låter som någon (några) unge som trånar efter mat.

Jag knske skulle ha tagit med lite åkerbär till dem.


Bara det blir lite svalare blir det ut på promenad och fortsätta lyssna på Ture Sventon i Paris som jag började med på hojturen.

Av Jan Sandström - 30 juli 2016 09:46

Lördag den 30/7


Snart har den här månaden gått och det är tre månader sedan jag ådrog mig mitt diskbråck samt att Maria kom hem från Kanada.

Men jag vet inte om det finns något samband mellan de händelserna   


Igår vaknade jag, (konstigt eller hur) och åkte till Biltema där jag lämnade igen extraljusrampen jag köpte. Jag skulle inte ha fått dit den på bilen utan att göra för stora ingrepp i fronten och sådant ingrepp är jag inte riktigt beredd på att göra idag.

Förr i tiden gjorde man det.

Nu funderar jag på om jag överhuvudtaget ska gekymmra mig om extraljus fast jag har ju alltid haft det på bilarna och det var mörkt i vintras.

Men massor av folk har inga sådana så varför skulle inte jag kunna klara mig utan.

Ska jag montera blir det nog att lämna in bilen och låta någon annan göra jobbet fast då blir jag småsnål.


Efter det tog jag en prommenad på 2,5 km.

Dusch och lyssna på ljudboken, lekte med datorn och annat meningslöst i den värme som var.

Inger kom hem och före middan gick jag en promenad till runt kvarteret här, 1,7 km ungefär blev det.

Jag gjorde middan, sallad, ett stekt ägg var och värmde 1/6 dels pizzabit som vi delade på jag och Inger.

Blev då mätt och sedan höll jag mig inne och såg film på TV medan jag kollade av nätet där jag sökte grejor till stugan.


Det blev ljudboken igår kväll och Inger låg ute på soffan igen, vi har ett härligt sexliv just nu   

Jag funderade allvarligt på att gå en sväng till inatt men kom på att sängen ändå var ganska skön så jag låg kvar.

Ljudboken var ändå slut så nu väntar nästa bok. Vad jag nu ska välja.


Sov gott och var upp vid sex, tog medicin och kissade, Inger hade stigit upp för att cykla till jobbet men jag återvände till sängen.

Gunnar låg ute, han är bara in fram och åter för att äta på natten, dagtid ställer jag ut en skål åt han men han sover mest.hela dagarna, och nätterna.

 


Vid åtta vaknade jag och låg kvar en liten stund innan det blev toa och mätning av mig.

6,4 mmol och vikten 82,0 kg får man vara nöjd med.


Grannens "räv" jagade småfåglar tror jag och jag vet inte om hon tog ett språng från soptunnan in i busken eller vad hon gjorde.

Det kan ha varit ett dyk från taket men jag såg bara hastigt en flygande katt som for in bland grenarna och sedan ramlade ned på plattorna, väldigt förvånad såg hon ut att vara men missade tursamt nog det hon var ute efter.

 


Andra koppen kaffe håller på att ta slut men sedan får det räcka fram till lunch.

 

Och så stannade Abrahamsson av och pratade bort en stund, han är pensionär och har alltså fullt upp hela dagarna nu för tiden.


Idag inga planer mer än att jag ska ta en promenad eller två, Maria gav sig just av ut och sprang någon mil eller vilken runda hon tar.

Småfåglarna svärmar runt mig och äter jordnötter, 8 eller 9 st gråsparvar sitter samtidigt på automaten men svårt att hinna räkna dem alla, de sitter liksom inte still.


Det är varmt ute men ändå inte varmt, skulle säga att det känns som att det "blåser regn".

Väderpinnen står rakt ut och visar lite ostadigt väder men YR säger skapligt fint här i Umeå.

Meteogrammet: Umeå Kommun

Men i stugan i morgon blir det finväder, man kanske skulle åka dit.

Meteogrammet: Vindelns Kommun

Fast regnstaplarna har blivit mycket mindre med uppdaterad prognos och inte fullt så mycket åska, det blir nog ingenting av det hela när det kommer till kritan.

Jag lär nog märka det om det blir strömavbrott eller ser det via kamerorna.


Förresten kanske jag skulle se på Eriks moppe som det är problem med igen, något med förgasaren trodde han för den har ingen ork.

Jag tycker det verkar som att den inte får tillräckligt med bränsle eller om det är luftfinltret.

Den går fint på tomgång men inte mer.


Eller sk jag klä på mig och åka ut på en MC-tur någonstans, Skellefteå, Ö-vik eller Lycksele.

Fast det är skönt att bara sitta här också och gå en promenad med ljudboken.


Vädret är växlande och så här såg det ut nyss, nu skiner solen igen och det är så varmt och skönt.

 


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-07-30 10:30:10

Temperatur: 21,3 °C
Lufttryck: 1017,1 hPa och Steady
Luftfuktighet: 81 %
Vindstyrka: 2,5 m/s från SSE,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 21,3 °C
Inne hos oss. Temp: 22,4 °C Fukt: 62 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,5 mm
Månaden: 30,3 mm
Året: 240,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
22,0 °C
Klockan:
09:56
Temp - Max:
25,1 °C
Klockan:
14:54
Temp - Min:
15,1 °C
Klockan:
01:20
Temp - Min:
15,8 °C
Klockan:
23:57
Lufttryck - Max:
1018,5 hPa
Klockan:
00:56
Lufttryck - Max:
1019,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1016,8 hPa
Klockan:
08:04
Lufttryck - Min:
1017,6 hPa
Klockan:
20:43


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:12
Sol upp: 03:43
Sol ned: 21:45
Skymning: 23:13
Dagsljus: 21:01 tim:min
Dag längd: 18:02 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 19s less daylight tomorrow
Måne upp: 00:45
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 18:28


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Nä det här får räcka för stunden.


Godmorgon.



Av Jan Sandström - 29 juli 2016 14:38

Det där ser spännande ut.

Bom och dunder kanske för åskan går norrut.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards