jans

Alla inlägg den 4 juli 2016

Av Jan Sandström - 4 juli 2016 20:11

Inte ens katterna äter så här mycket som Stina gör.

Jo kunde en sköldpaddda heta Stina så kan väl igelkotten göra det också och tidvid håller hon på och prasslar med löven.

Jag hade ingen aning om att det fanns så mycket torra löv under altangolvet men visst är hon söt när hon äter kattmaten.

         


Och så en videosnutt jag höll på att glömma bort.


 

Av Jan Sandström - 4 juli 2016 20:03

Nyss såg jag två hackspettar här utmed mig oc jag är osäker på om det är två vuxna eller om en är en unge.

   

Av Jan Sandström - 4 juli 2016 13:16

Jag sitter ute på sldersidan och det prasslar för fullt under golvet.

Jag antar att det är fru kotte som är ute och rör på sig, kanske salar ihop lite mer löv till sina små.


Men det är något jag bara antar för vi har inte sett någonting.

Men det skulle vara kul att sticka in en kamera och kika fast då skrämmer vi väl henne.

Men en sådan där liten på en smal stång, som man kollar in i vattenrör och sådant kanske skulle fungera att kika ned mellan springorna på trallgolvet med.


Eljest får vi vänta och se och hoppas på det bästa att det blir ett gäng småkottar om några veckor.


Men hur myckt kan en kotte äta egentligen, en kattmatsburk delad på tre äter hon upp direkt.

 


Av Jan Sandström - 4 juli 2016 13:10

SVT 1, 14:05--15:20 Pappa sökes (1947)

 

Handling:
Holger Hallman, som är direktör för en vapenfabrik, och hans hustru Matilda har en son, Tom, som ger dem stora bekymmer. Nu senast har Matilda på omvägar fått veta att Tom sällskapar med en flicka långt ner på samhällsstegen, en manikurist. Holger inser efter samtal med sin fru att något måste göras och erbjuder Tom pengar till en fjällsemester. Det borde få honom att glömma flickan. Tom tackar och tar emot. Men sedan använder han i hemlighet pengarna till en köpenhamnsresa tillsammans med sin...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

Av Jan Sandström - 4 juli 2016 09:30

Måndag den 4/7


Idag är det väl ånga som börjar sin semester, och då menar jag ledig från jobbet och inte utlandsresan någonstans.


Gårdagen började tråkig då vi hitade lillhacke död på altanen, han/hon hade flugit in i mitt kontorsfönster.

Mamma hacke håller fortfarande till här i omgivningen och jag satte upp snören utanför fönstret.

Vet inte om det hjälper men det blir väl inte sämre och kostade inte så mycket.

     


Vi åkte och köpte några reglar som behövdes till ställningen och kan behövas i stugan.


Jag och Inger gjorde en långpromenad ned till Älvtået där vi fikade och jag har inte vetet att det var där de höll till.

I min klasskompis hemgård men det är många år sedan de sålde huset.

Det blev lite jobbigt men gott med fika halccägs och det blev totalt en tur på 6,73 km och tog nästan 2 timmar, utan fikat men med tiden på affären då vi köpte en ostbit.


Här hemma blev det mer kaffe och tid med boken.


Inger började skrapa och målade under taket på garagedelen.

och jag gav mamma kotte mer kattmat. Det går åt mycket så vi måste nog köpa mer till henne då vi ska handla.

Jag hoppas verkligen på att det blir småkottar hos oss.


Nu kommer Inger med mer kaffe.     


Det blev film för mig under tiden jag lekte med datorn.

En film frå Netflix om en man som tog hand om en rullstolsbunden grabb och deras utflykt med bil i USA.

Det fanns några sevärda stunder.


Gick isäng med ljudboken en stund och i morse låg gunnar på Ingers sänghalva och tog plats.

När jag tog min edicin kom han över och kelade med mig en stund.


Jag hade senare ett blodsocker på 6,4 och vägde mig tidigt på 83,9 kg.

Senare efter dusch och kissa vägde jag 83,2 kg.

Så jag noterar den lägre vikten i diagrammet. ;-)


Sitter ute på frukostplatsen och det är skönt ute.

 

Mobilen visar inte de ljusa tunna molnslöjor jag fotade utan det ser mörkt ut.

Men nu ser det mörkare ut men fortfarande vindstilla och temperaturen sjunker kännbart när solen går i moln.

 


Det kan dra ihop till något under dagen men prognosen säger innte det, fast de kan ju h fel igen.

Varmt runt 20 grader, vindstilla eller sväga vindar.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-07-04 10:00:10

Temperatur: 20,5 °C
Lufttryck: 1019,7 hPa och Falling
Luftfuktighet: 63 %
Vindstyrka: 1,6 m/s från W,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: 20,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 58 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 3,0 mm
Månaden: 14,4 mm
Året: 225,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
21,7 °C
Klockan:
09:19
Temp - Max:
18,9 °C
Klockan:
11:08
Temp - Min:
9,0 °C
Klockan:
03:49
Temp - Min:
12,2 °C
Klockan:
23:50
Lufttryck - Max:
1020,7 hPa
Klockan:
00:12
Lufttryck - Max:
1020,7 hPa
Klockan:
22:57
Lufttryck - Min:
1019,7 hPa
Klockan:
08:36
Lufttryck - Min:
1015,6 hPa
Klockan:
03:04


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:30
Sol ned: 22:55
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:25 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 46s less daylight tomorrow
Måne upp: 03:41
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 21:32


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Och jag ska nu ge mor kotte frukost under altanen.


Godmorgon.



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards