jans

Alla inlägg den 18 juli 2016

Av Jan Sandström - 18 juli 2016 19:27

Synd eller tur att jag inte har högt ryggstöd på stolen för då hade jag somnat ordentligt.

   

Men det blir mysigt här uppe när det inte blåser.


Av Jan Sandström - 18 juli 2016 16:23

Det är riktigt mysigt här i byn och roligt att jordbrukare satsar på hägteknologisk utrustning.

     

Sånt här ser man inte så ofta nu för tiden men här finns hässjorna.

   

Det är alltså inte "storbonden" som har det här utan de här har hästar som får det här som mat men jag älskar att se det här i byn.


Min promenad blev 1,36 km och det finns inta allt för många vägar att väljs så det blir fram och tillbaks efter vägen.


Regnet hänger i luften och "där borta" över skogen regnar det för fullt ser jag men just nu skiner solen och jag ska se om jag kan skruva några brädor.

Tidigare beströk jag tjära på nederändarna på vangstyena längst ned.

 

Sedan körde jag ett par kärrlass med grus över. Men mina körrlas är inte så stora och tunga så tre av dem är väl ett lass för Inger.

Men hon är inte här nu då hennes semester är slut.


Inatt var det månljus och jag tog några bilder genom runmsfönstret.

 


Tidigare grävde hon min efterlängtade trappa bakom pumphuset och med lite finjusteringar blir det fint.

 


Nu har jag latat mig tillräckligt, dags att stänga ljudboken och återgå till skruvdragaren.

Av Jan Sandström - 18 juli 2016 14:17

Jag struntar i filmen som nyligen börjat utan tar

ute på altanen med

Jag har snickrat på trappen och nu kan jag gå upp

och ner

men på egen risk för stegbrädorna ligger ännu bara lösa.
Tänkte ta kaffepaus där uppe men så kom en regnskur och bondens lilla traktor pilade på bra fort efter vägen.

Skulle visst hämta något där borta.

Av Jan Sandström - 18 juli 2016 09:47

SVT 1, 13:55--15:20 Musik i mörker (1948)

Regi: Ingmar Bergman, då vet jag inte om jag ser den, hans filmer brukar vara så jobiga.

 


Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

Av Jan Sandström - 18 juli 2016 09:01

Måndag den 18/7



JA!  

Inger har börjat jobba.

 

Men det är inte det jag jublar över utan.

 

Mitt blodsocker låg på 5,4 mmol/L

 

och vikten 82,6 kg
 

Jag är under åttiotre kilo. Men fråga mig inte vad jag gjort och varför jag helt plötsligt sjönk.


För igår var liksom en helt vanlig dag, jobbade lite på trappan, slipade lite på träklossar som ska bli det här bordet.

i övrigt mat, kaffe, ja jag har börjat dricka det svart (med mjölk och socker) kaffe och kaffe men även bokläsning och ett ensambad i tunnan med lite svalt vatten men då jag körde bengympa var det skönt, fast kallt då jag steg up.


Film på TV senare. "I natt är du död", alltså Morden i Sandhamn. Inte Midsomer för vi har farliga platser här hemma i Svedala eller ska jag säga Svealand.


Gick isäng med ljudboken en stund men min spelare behövde laddas, Gunnar var ute men kom in fram och åter några gånger innan jag somnade.

Vaknade 6 och då låg han hos mig i sängen och jag tog min medicin och lade mig igen.

Sov till ½8 men vi låg och drog oss till åtta, Gunnar kurrade så mysigt på sitt snarkande sätt. Eller om han snarkade.


Jag steg upp efter nyheterna, kollade mina värden som var 5,4 mmol och vikten 82,6 kg ifall fu inte såg det här ovanför.  

Jo jag har börjat och ska försöka vänja mig med att dricka kaffe utan mjölk, inte för att spar in kalrirer och socker utan det är bekvämare och lättare och så är mjölken dålig här i stugan. Den är gällen som man säger.

Går fint att dricka kall men hälla i varm vätska så flyter små små klumpar upp, inte giftig utan det ser inte gott ut.

Däremot fungerar det att hälla tvärtom, kaffet i mjölken, då händer ingenting.

Men nu ska jag försöka vänja mig utan och får det bara kallna lite så blir det drickbart.


Inger jobbar så det är tyst här   och Gunnar kom ut men,, han var tydligen bara in och åt sin frukost för nu kom han ut och ditter under bordet och tvättar sig morgonfin så han kan fortsätta sova på stolen.

Jag får vackert hämta min påtår själv idag men det får bli senare.

Först satte jag mig på soffan som vi ställt under rumsfönstren vid väderkvarnen

 

Men där blev det faktiskt för varmt stt sitta så jag flyttade upp på altanen igen, det blåser en västvind så det var enda stället förutom här inne i hörnet på altanen det var nägorlunda vindstilla.

 

Funkar det här med tre bilder i bredd, på min lilla skärm hamnar den tredje under de andra men jag testar.

De är inte exakt skarvade utan skiljer sig aningen åt men visar hur utsikten från soffan var med det fina vädret så det lär bli en skaplig dag idag OM det nu inte drar ihop till oväder igen.

Vill inte ha åska då det är måndag och matinéfilm på SVT 1 senare i eftermiddag.


Och grannarna går sin promenad igen, varje dag tar de en sväng, jag tar nog min senare och går kanske över till dem.

 

Det är då inte lönt att jag försöker gå tillsammans med dem för den takten hänger jag inte med i.


Det var runt 11 grader i morse när jag gick ut men nu är det varmare, inte så varmt att jag tar av mig tröjan men nästan för jag sitter faktisk i skuggan och ett litet flygplan surrar där uppe och stör friden förutom Helge som sätter på sin Gullan så att han snart fått skavsår och måste lagas tror jag.

 

Egentligen borde jag göra en frikoppling eller spärr när det blåser för han kommer att nöta ut höftlederna om det fortsätter så här.

Men den är kul.


Nä om jag skulle göra påtåt innan jag byter om till arbetskläder fast först inlägger om dagens film.


Godmorgon.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards