jans

Alla inlägg under oktober 2016

Av Jan Sandström - 31 oktober 2016 18:17

Nu har jag fått några minuter över och gjort några skärmdumpar på mina värden.

 

Eller linjediagrammet från början till idag.

 

Det har stadigt gått nedåt och tabellerna ser ut så här.

Där ser man att det mer och mer går mot grönt.

 

När det är vikten så går den sakta nedåt så det går åt rätt håll.

Jag var och köpte nya jeans idag och fick ta storlek 36/30, de jag hade tidigare som Inger sytt in en gång var 40/30   

Jackan blev en medium mot XL tidigare och det känns riktigt bra.

   

Nu ska vi ut på en kvällspromenad, -2,0° men jag har en ny jacka och nya varma handskar.

Sedan blir det kanske någon film.

Av Jan Sandström - 31 oktober 2016 09:25

Måndag den 31/10


Den sista oktober och vintern kommer krypande   


Igår satt jag här hemma och väntade på gäster men det slutade med att jag åt upp hela tårtan alldeles själv, det var smarrigt gott och jag sket fullkommligt i viktminskning och diabetesen. Det kändes så skönt.

Men det blev även en promenad och jag gick ned på stan och handlade småsaker på Clas Ohlson.

Några eldelar, kopplingsklämmor som jag ska ha i Sröcksjö. Fast jag har toppklämmor i garaget men köpte även ett par nya strömbrytare jag behöver byta ut här i huset, de börjag bli lite till åren och efter 25 år vill jag byta ut dem, speciellt när det är sådana som används flera gånger dagligen.

Det blev en promenad på 4,8 km + det jag gick inomhus och vädret var fint även om det fanns ställen där det var lite förädiskt halt.


Inger hade timmar och hade tagit bilen till en god vän där hon bjöd på tårta, så jag åt inte upp hela själv, efteråt tog hon bilen direkt till jobbet och hon kom hem en bit efter 22 då det var sängdags för mig.


Gunnar låg på min säng så jag fick ta Ingers halva där jag låg med min bengympa och stretching. Jag börjar bli slarvig då jag inte gör den varje kväll eller dag.

Det var kallt ute så inget fönster på gänt så då fick jag upp för att släppa ut eller in en katt som hela tiden sprang omkring.

Gunnar för Mirabell låg nog och sov någonstans.


Vi steg upp vid åttatiden och jag vidtog mina morgonrutiner men väntade det värsta efter helgens osunda ätande med mest tårta och kaffe.

Men jag fick 6,0 mmol och vikten 79,6 kg vilket var skapligt bra.

Man går alltså inte upp i vikt av att äta nästan en hel tårta under en helg.   


Idag har vi planerat en shoppingrunda där det ska köpas kläder till mig, familjen tycker att jag behöver nya byxor då de gamla, som är nyköpta i våras börjar hänga lite säckigt. 15 kg i viktminskning har satt sina spår.

Men först ska vi jobba lite här hemma sa Inger nu. Sedan handla och hälsa på barnbarnet Emil och hans mor.

Jag som hade tänkt kika förbi Stöcksjö och fixa till kopplingsdosan som det var glapp i nu när det är fint väder om än kallt.


Jag skrev tidigare ett meddelande på annat forum och det såg ut så här.

"Ä´r det f´ö´rst då, vafan ha´r h´änt nu med tangent¨bo´rdet?
Va´rf´l´r ¨bku´r det sådana h´ä´r tecken.

Vi ha´r a´l´la o´lika ¨behov och jag ¨beh´öve´r sta´rta om dat´o´rn t´ro´r jag.
F´ö´rstod du något av det jag f´ö´rs´ökte sk´riva :´-)"


Jag vet inte vad som hänt men efter en omstart av Firefox (webbläsaren) så blev det bättre och jag kunde logga in här på bloggen.


+0,6° har jag utanför fönstret och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-10-31 09:45:12

Temperatur: 4,6 °C
Lufttryck: 1033,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 80 %
Vindstyrka: 1,6 m/s från NNW,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 3,3 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 39 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 6,9 mm
Året: 333,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
4,6 °C
Klockan:
09:44
Temp - Max:
9,1 °C
Klockan:
13:13
Temp - Min:
-3,2 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-3,2 °C
Klockan:
23:53
Lufttryck - Max:
1033,8 hPa
Klockan:
09:33
Lufttryck - Max:
1033,0 hPa
Klockan:
22:25
Lufttryck - Min:
1032,1 hPa
Klockan:
03:07
Lufttryck - Min:
1023,6 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:26
Sol upp: 07:18
Sol ned: 15:26
Skymning: 16:18
Dagsljus: 09:52 tim:min
Dag längd: 08:08 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 07:38
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 16:09


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.
Men den termometern sitter ju uppe i solen och visar helt fel ibland.


Så här ser det ut i trädgården och närmast har jag en ställning jag gjorde till mina innefåglar en gång.

Tänkte att det kanske går att servera lite smågott till dem där ute på ställningen.

 

Jag ska försöka få tid till en sammanställning av mitt blodsocker under månaden men jag sänkte medelvärdet, morgonvärdet

0,2 enheter till 5,7 mmol/L.

Varje månad har det sänkts några tiondelar och det ser jag som bra. Hoppas bara att jag står ut och kan hålla på så här hela vintern.


Nu förmiddagskaffe och en liten kaka som blev över från helgen, jag har en hel påse med sådana där rutiga kakor Erik bakat.

 


Av Jan Sandström - 30 oktober 2016 09:04

Söndag den 30/10


Dagen efter idag, vilket alladagar är förutom då han där uppe sa "Varde ljus". Men det har jag bara ett svagt minne av.

Men alltså jag hade födelsedag igår och blev 62 år ung men dagen började med vina värden på blodsocker och vikten.

5,0 mmol och vikten 79,6 kg var det lägsta jag haft.

Inger hade gjort en smarrig tårta   jag var tvungen att dela med mig av till min bror Jerry som kom förbi.

Han var den enda så jag fick äta mycket själv.


Men före det så hade jag griller i mitt huvud angående elproblem hos Anders i Stöcksjö.

Så jag klädde mig varmt och åkte dit, kröp in under huset och kollade och fotade.

  Där under visade det sig vara en kvarlämnad anslutning utan spänning.


Men matningen till uttagen i matrummet kom från dosan när under.

  Det jag först trodde var huvudsäkringar var matning till uttagen och ytterbelysning samt ett jordat uttag utan jordanslutning.

Sådana finns det fler av i huset.

Så nu måste vi gå igenom systemet och se till att det är säkert men det ska väl inte vara så svårt, tror och hoppas jag.


Jag träffade spekulanter av ett till hus där ute som nu är till salu och pratade en stund med dem innan jag knackade på garaget hos en granne och fick reda på ett och annat om byn, snöskottning, fibernät och grannar.


Hem körde jag "fel" väg igen

 

Det är oftast kö på tegsbron så det lönar sig tidsmässigt att svänga av och köra kyrkbron och runt stan.

Jag undrar hur det blir när de gjort om Västra Esplanaden (gamla E4) till lokalgata med en fil i vardera riktningen.


Hem kom jag och utan tidspress satt jag och lyssnade på musik, igår hade jag inte med ljudboken.


Väl hemma satt jag med bilderna jag tog och annat på nätet innan det blev kväll och jag gick ut på en promenad.

Måste ju göra av med den tårta jag satt i mig liksom middan beståenda av fiskpinnar, potatis och ägg/räksås.


Det blev en sväng på en dryg timme och 4,6 km men det var lite småhalt på vissa ställen.

 

Det är lite otydligt med satbilden men ger en viss vy hur jag gått men kartan beskriver lite annorlunda.

 

Väl hemma hann jag knappt klä va mig så kom Inger hem från jobbet   och det blev..... en tårtbit till   


Gunnar hade varit ute hela min promenad och sedan kom han in och gick isäng, på min halva, Mirabell låg på den andra = Ingers.

Vi ställde om våra klockradio och jag har sovit gott inatt men hade jäkligt on i höger höft i morse.

Krypandet under stugan, promenad på delvis halt underlag, delat säng med katten eller är det "bara" artrosen som ger sig illkänna.


Jag steg upp ganska tidigt, vi fick ju en timme extra inatt då klockan ställs tillbaka en timme men jag förstår inte de som har problem med omställningen, den har man ju anpassat sig till redan då man ställer om klockan.

Det blev matning av fåglarna där ute, ställa om de övriga 254 klockor som finns i huset, jag vet faktiskt inte hur många det är men 15-20 st är det nog men idag ställs många om automatiskt.


Jag vägde och tog blovprov och idag fick jag 5,9 mmol och vikten 80,4 kg vilket är bra med tanke på vad jag stoppade in igår. Vikten beror mycket på vätskebalansen men jag kryper sakta nedåt.

Det ska jag åtgärda om en stund då det blir kaffe och mer tårta. Den var bara så god.

Eljest inga planer, Inger kommer hem på timmar men ska hälsa på Lasse, en gammal god vän som nu bår på Umedalen, inte sjukhuset utan ett boende. Jag tror inte jag följer med idag utan hon får åka själv och prata själv.


Jo jag ska försöka få in vinterdäcken i förrådet men det blir efter lunch då det blivit lite varmare ute.


Just nu har jag +2,4° utanför fönstret och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-10-30 09:45:12

Temperatur: 6,0 °C
Lufttryck: 1029,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 75 %
Vindstyrka: 1,8 m/s från N,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: 4,8 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 6,6 mm
Året: 333,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
6,1 °C
Klockan:
09:41
Temp - Max:
9,3 °C
Klockan:
14:44
Temp - Min:
-1,1 °C
Klockan:
05:54
Temp - Min:
-1,0 °C
Klockan:
06:31
Lufttryck - Max:
1029,3 hPa
Klockan:
09:25
Lufttryck - Max:
1023,7 hPa
Klockan:
23:53
Lufttryck - Min:
1023,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1009,1 hPa
Klockan:
00:10


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:23
Sol upp: 07:15
Sol ned: 15:29
Skymning: 16:21
Dagsljus: 09:58 tim:min
Dag längd: 08:14 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 06:24
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 15:55


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Solen värmet och jag kanske ta förmiddagskaffet ute på altan, nordlig vind så det är sol och lä på södersidan.


Så här ser det ut i trädgården.

 

Och nu äntligen klar och KAFFE   

 

Av Jan Sandström - 29 oktober 2016 23:00

Eller vad beror detta på.

Men jag kom hem och har haft en bra dag med på tok åt fullkornsvete för mycket tårta.

Jag fick ju bara dela med min bror och han åt bara en bit.

Nu är jag på väg isäng med ljudboken och Gunnar ligger redan på min sänghalva.

Av Jan Sandström - 29 oktober 2016 15:00

Jag åkte iväg till Anders hus och var förberedd med kamera och pannlampa.

 

Uttagen är kopplade på den tredje säkringen i det jag trodde var huvudsäkringarna ute på altanen.

Det är en undercentral som förmogligen är satt på ledningen ned till gäststugan.

 

Men för att se vart ledningarna går så öppnade jag dosan och fick se...

 

Skrämmande för jordledningen (gul/grön) till det yttre uttagen är inte inkopplad och nollan (blå) är bara, var bara löst snurrad.

När jag petade på ledningarna gick skarven isär och jag tror att röret genom väggen matar tvättmaskinen.

Det är ett rör uppe till vänster som går in genom väggen eller vart det nu går, det kan vara det som går till uttagen i matrummet.


Jag kröp in under stugan, skönt att ha gått ned i vikt för nu klarade jag av sådant   , men säg inte det till nägon för då kan jag inte skicka in Inger på det i framtiden.

Jo det var en skum dosa och ledning jag kollade på.

 

Den var kapad och strömlös men den kan ju komma från elcentralen och någon bortplockad säkring, det får vi kolla mär vi är flera.

 

Under huset hittade jag då inget mer skumt men jag kröp ju inte ända in under huset men fotade med stark pannlampa och zoomade in så ju ska jag sätta mig och studera bilderna.


Jag blev avbruten då Jerry (min bror) kom förbi och åt lite tårta till kaffet.

Men det finns kvar lite till fler gäster.

 


Av Jan Sandström - 29 oktober 2016 11:46

Jag går och funderar på elströmmen och har suttit med bilder jag tagit tidigare.

Hittade det här i ett mörkt hör på ett foto som jag ljusat upp.

 

Jag måste bara åka dit och kolla upp vad det är för ledning och sedan tror jag det börjar vara läge att koppla in annan personal.

Min elektrikerkompis Ulf som har "kontakter"  med folk och firmor.



Av Jan Sandström - 29 oktober 2016 09:56

Lördag den 29/10


Idag fyller jag år och dessutom jämt, fast inte alltid bara en gång om året och jämt varannat år.

 

Så grattis mig gjälv.    

 

Jag fick två fina presenter i morse.

 

5,0 mmol och vikten 79,6 kg

 

Två nya lägstavärden idag och det känns toppen.


Åter till vardagen, igår gick jag och Inger net på stan för att kolla synen och senare köpa nya glasögon.

Inger tar sina från Favoptik men jag tror att jag köper mina på Specsaver, Priset skiljer 260:-, billigare på nätet men då tar jag samma bågar som tidigare, köper jag här får jag nya som ser nästan ut som de jag har. Fast då måste jag ju GÅ dit och hämta dem nästa vecka eller så.


När vi gått hem cyklade Inger till jobbet och jag plockade ihop och åkte till Stöcksjö och Anders hus där jag började dokumentera eluttag.

Men jag märkte att man bör vara två för det blev ett evigt knatande fram och åter mellan elcentralen och rummen.

När jag kollade två uttag i matsalen som den kallas, den tidigare altanen som de byggt in märkte jag något underligt.

Mitt provverktyg satt i uttaget och jag skruvade ut säkring efter säkring, till slut var alla lossade men ändå var det ström på uttagen.

Då slog jag ifrån huvudbrytaren, den på elcentralen men likafullt fanns det ström på uttagen???

Var f-n kommer strömmen från? HUR har de kopplat ledningarna?

 

Sedan fotade jag lite runt granarna som växer runt och över elledningen, jag tror mig listat ut att det är en matarledning men inte den egna in till Anders så vi får kontakta Umeå Energi och höra om de kommer och tar ned träden eller om vi får/måste göra det själva.

Men det tror jag inte att vi får göra och lika bra det.

 

Jag gav då upp och åkte hem, måste ta dit så att jag kan göra kaffe men klockan var ½4 och jag tänkte svänga av och köra en omväg men, klockan var ju inte fyra så... Men det var det, kö på tegsbron. Det har blivit en riktig flaskhals här i stan efter IKEAs ankomst.

Fast det var kö där tidigare och framförallt fredagar. Tror jag för jag har inte så ofta varit ute den vägen.

Men med min MP3 och ljudboken tog jag det lugnt och hade ingen brådska och jag kom hem till slut.


Middag, uppvärmd matlåda med fisk och gott, massor av sallad.

Sedan satt jag vid datorn och lade in bilderna jag tagit och skrev upp lite annat.

Promenaden klarade jag av på morgonen så jag tog mig an och bytte frärrstyrningen till sovrummets taklampa, den har varit lite jobbig tycker jag.

För att dimra ska man slå på, slå av direkt och på igen tills man har rätt ljus, då slår man av igen och på igen. Ett evigt på och av.

Dessutom fick jag inte den att fungera med övriga systemet.

Nu sitter en vanlig brytare där och allt fungerar fint, jag kan slå på och av och dimra via dator, mobil, väggbrytaren och två små fjärrkontroller på sängborden. Jag hade dessa över sedan tidigare.


Mer kaffe och så kom Inger hem och vi satte oss och såg film klockan 10, Inger kom lite senare då hon bakade sockerkaka.

Vi såg Under Toscanas sol som började på kanal 5 men jag såg den på Netflix UTAN REKLAM.


 

Så vi var klara före TV fast vi startade senare. Klart värt de 99:-/månad Netflix kostar.


Inger grattade mig då klockan var över midnatt då vi kom isäng och jag med ljudboken i lurarna och Gunnar mellan benen.

Fast jag somnade senare och har sovit gott. Det var lite frost på morgonsidan så kanske har någon krukväxt frusit i fönstret.

Kallt ute och då ligger kisse inne.


Vi vaknade åtta och som jag skrev fick jag en fin present.

5,0 mmol och vikten 79,6 kg var fina siffror.


Frukosten avklarad och flaggan hissad.

Fint väder så kan det bli bättre, det skulle i så fall vara lite mer kaffe då och en kaka till.


Inga direkta planer för idag, får jag tid kan det bli en promenad men eljest tar jag lite ledigt idag.

Fast det suger i att åka till Anders och forska lite i de där två uttagen och var strömmen kommer ifrån.

Kan det vara ett dolt fel han kan få ersättning för, jag hittade även ett annat jordat uttag där det inte fanns någon jordledning.

Att det dessutom ser ut så här är ju inte heller godkänt men det visste man ju om vid köpet.

 

Det är i sovrummet och på två väggar det är så, uttagen kommer från två olika säkringar, jordade från en och ojordat från en annan.


Just nu har jag +2,0° utanför fönstret så frosten håller på att försvinna.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-10-29 10:30:11

Temperatur: 3,3 °C
Lufttryck: 1014,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 88 %
Vindstyrka: 3,7 m/s från NW,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 0,0 °C
Inne hos oss. Temp: 20,3 °C Fukt: 39 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,2 mm
Månaden: 6,6 mm
Året: 333,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
3,3 °C
Klockan:
10:28
Temp - Max:
8,5 °C
Klockan:
15:35
Temp - Min:
-1,0 °C
Klockan:
06:31
Temp - Min:
1,0 °C
Klockan:
23:57
Lufttryck - Max:
1014,2 hPa
Klockan:
10:21
Lufttryck - Max:
1012,9 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1009,1 hPa
Klockan:
00:10
Lufttryck - Min:
1007,4 hPa
Klockan:
15:38


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:20
Sol upp: 08:12
Sol ned: 16:32
Skymning: 17:24
Dagsljus: 10:04 tim:min
Dag längd: 08:20 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 06:08
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 16:44


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här såg det ut för en stund sedan.

   


 

Av Jan Sandström - 28 oktober 2016 19:03

Det blev en jäktig morgon med en promenad till stan där vi kollade ögonen för nya glasögon.

Jag behöver nya men hon sa även att jag hade aningen grumlighet i högra ögat, det lät inte alls kul om det skulle börja bli något elände fast än är det inget farligt. Det kan komma och det kommer säkert.


Lite drygt 3000:- ska två par kosta mig och lite mer för Inger.


Väl hemma gjorde jag mig i ordning för att åka till Stöcksjö och kolla lite och jag hittade lite.

Bl.a två vägguttag som fortfarande hade ström fast jag skruvat ut alla säkringar och slagit från huvudbrytaren.

Kanske finns det någon undercentral någonstans som matar de uttagen för det har en gång varit en altan som nu byggts in.


När jag åkte hem gjorde jag än en gång misstaget och körde till Tegsbron där trafiken stod still men jag lyssnade på ljudboken och tog det lugnt.


Nu funderar jag på att sätta på en film eller ska jag gå ut en sväng.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards