jans

Alla inlägg den 9 oktober 2016

Av Jan Sandström - 9 oktober 2016 09:26

Söndag den 9/10


Igår bökade jag och Inger på tomten och i förrådet.

Drog fram alla 19 vinterdäck vi hade, jo ett udda antal men till min släp är det bara ett hjul, det andra sitter under som reservdäck.

Erik tog faktiskt fram sina två till moppen som han nu ska lägga ut till försäljning.


Jag var helt slutkörd och hade ont i mitt högra knä när jag gav upp och gick in för vi skulle senare hem till Erik.

Först skulle han bjuda på fika men det blev ändrat till middag och så skulle jag ta med borrhammaren för att göra hål i en vägg för HDMI-sladd.


Anders kom hit hem men han skulle inte med till Erik.

Jag tog med kläder och MP3 för att som jag först tänkt gå hem men när det var dags kom jag på att jag glömt mitt ryggstöd och så var jag så slut att jag inte orkade gå. Blåste gjorde det också.


Borrningen gick bra men jag blev lite fundersam när väggen var ihålig, jag tror att det först var en vägg med stålreglar innen den putsades med ett par cm betong och jag måste skaffa en något tjockare borr för den är lite i smalaste laget för en HDMI-kontakt.


Det blev bilen hem och jag orkade inte gå någon promenad då klockan närmade sig 21 utan det blev lite datorsurf innan jag satte mig hos Inger i soffan och såg Da Vincikoden och vi hade först Mirabell i mitt knä, sedan kom Gunnar och tog över platsen.

Egentligen skulle jag satt på den vi har inspelad utan reklamavbrott men iddes inte, Inger sa att det inte ger samma stämning.


Filmen blev klar före midnatt och det blev sängen och jag körde lite bengympa och stretching med ljudboken i lurarna innan Mirabell hoppade upp till mig.

Jag har sovit gott och Gunnar har även han leget hoss både mig och Inger inatt, tror inte han varit ut någonting och ligger fortfarande kvar och sover.


Anders har även han vaknat och han hade problem med insulinpumpen så hans blodsocker låg på 17,4 mmol i morse.

Frukost som vanligt och min morgonrutin gav idag 5,7 mmol och vikten 80,5 kg


Nu håller Anders på att plocka ur bilen det som ska bort innan bytet han ska göra så nästa gång kommer han i sin nya bil.

Vi ska åka till stugan fram och åter och även förbi Tavelsjö och prata med svågern Per-Gunnar.

Erik har visst tänkt hit och meka med moppen för att se om det går att få den att gå bättre, jag gissar på antingen bränsle eller luftbrist till motorn.

Så han får prova med att rengära filter.


Jag kanske skulle rensat bort lite inne i garaget så han får in den där, jag har ju ändå tänkt få in snöslungan och min MC där för att serva.


Vädret är höst ute, gråmulet och +5,9° utanför fönstret men prognosen säger lite bättre väder senare idag.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-10-09 09:45:11

Temperatur: 6,0 °C
Lufttryck: 1051,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 84 %
Vindstyrka: 1,6 m/s från NE,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: 5,0 °C
Inne hos oss. Temp: 19,9 °C Fukt: 42 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,3 mm
Året: 327,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
6,9 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
9,3 °C
Klockan:
13:24
Temp - Min:
2,7 °C
Klockan:
04:44
Temp - Min:
6,2 °C
Klockan:
05:14
Lufttryck - Max:
1051,6 hPa
Klockan:
09:40
Lufttryck - Max:
1050,1 hPa
Klockan:
23:53
Lufttryck - Min:
1049,7 hPa
Klockan:
01:25
Lufttryck - Min:
1048,4 hPa
Klockan:
00:04


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:24
Sol upp: 07:12
Sol ned: 17:40
Skymning: 18:27
Dagsljus: 12:03 tim:min
Dag längd: 10:28 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 15:44
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 22:20


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut i trädgården.

 

Blocsocker och viktdiagrammen jag brukar lägga ut på söndagarna kommer i ett separat inlägg, kanske snart eller senare idag om jag kommer ihåg att göra i ordning dem.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards