jans

Alla inlägg den 1 oktober 2016

Av Jan Sandström - 1 oktober 2016 09:45

Lördag den 1:a oktober.


Igår satt jag med statistiken på mitt blodsocker och vikten då kom Maria och Mona förbi då de skulle ut och handla på IKEA och göra lite annat. Så jag snabbade mig och lade upp inlägget som finns här på bloggen.


Jag följde med tjejerna och handlade lite till oss här hemma samt lite annat som behövs till hus och stuga, mest elgrejor.

Det blev även lunch och jag köpte en pizza som både var god och inte, det innre och fyllningen smakade bra men inte kanten samt att den låg på en plåtbricka som halkade omkring på bordet då man skulle skära, även pizzan halkade omkring på talltiken.

Nä tyvärr blir det nog inget återbesök på det stället där man kan välja mellan pizza, pasta eller sallad och det finns på affärsområdet vid IKEA. Kommer just nu inte ihåg vad det heter.


Väl på väg hem var det trafik, tänkte för sent på att det var fredag och ½4 när vi skulle igenom stan. Men har man inte bråttom spelar det inte så stor roll.

Lastade av tjejerna hemma hos sig och kollade in deras spisfläkt då lampan slocknat, det ska vara ett lysrör i den och naturligtvis har jag ett sådant i mina lådor. Begagnat men fungerande vad jag vet.


Här hemma kom en bil med en grävare på släpvagnen och jag trodde att de skulle gräva upp häcken mot grannen vid bilplatsen så jag flyttade bilen en bit.

Men det var inte där de skulle gräva utan tvärs över gatan.

Jag skulle också vilja ha en sådan där att leka med, den ser kul ut.

 

Sedan gick jag och letade en rörisolering som blåst bort tidigare vid ovädret men hittade inte igen den.


Jag finputsade inlägget om mitt blodsocker och viktminskningen.

            

Nu har det blivit lite siffror att leka med.

Men jag blev trött och lade mig på sängen med Mirabell där vi sov en stund.


Då det blev pizza till lunch blev det fil till middag och en liten tallrik innan jag gick ut på promenad.

 

Det var mörkt och småmysigt ute men lite för mycket blåst men jag fick ihop 3,63 km och på 47 minuter


Anders ringde under dagen och undrade om det gick att bada i stugan, kunde han inte ha sagt det tidigare innan jag drog ur proppen men det verkade vara gott om vatten i källan så det går nog att fylla den igen men det tar ju tid och så ska den värmas från det iskalla vattnet, jag skickade ett SMS och slog på värmen i stugan och även till Anders där jag beskrev lite.

Men han kan sånt där så det går nog bra för han.


Inger kom hem och jag bytte batterier i baklampan som jag gkömt göra tidigare.

Käste av mätarna för den statistiken och siffrorna var fina men då har vi varit borta en hel vecka under september.


Gick isäng med ljudboken innan jag somnade.

Jag vet inte varför men fönstret var stängt inatt så det var varmt inne och Gunnar väckte mig titt som tätt innan jag kom på att öppna fönstret. Tidvis har han legat hos mig i sängen. 


I morse när jag vaknade låg han inne och Mirabell kom även hon och lade sig hos mig.

Dår myste vi någon timme innan jag steg upp.


Kollade månadens och kvartalets första värden som blev 5,5 mmol och vikten 80,9 kg och det såg bra ut.

Nu är det bara att samla en massa dagar för nya diagram.


Jag funderar på om jag ska ta en tur på MC idag, antingen åka upp till stugan med grejor och kanske byta det som är trasigt, eller så ut till Maria i Skeppsvik, kanske är Antonia "Anty" där för hon ska uppträda vid IKEA senare i eftermiddag.

Eller så årets prideparad i Umeå där man samlas i Döbelns park 13.00 och går sedan en sväng.
Efteråt landar vi åter i Döbelns park där vi får uppleva tal och framträdanden!

Men tal och uppträdanden är inget jag stannar på utan då knatar jag hem igen

Det kan bli en bra promenad idag då det ändå ska göras.

 

Det blåser faktiskt lite mycket för att åka MC, jag har blivit lite bekväm av mig. Jag får se vad det blir.

 

Det blåser men är soligt och +9,9° i skuggan.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-10-01 10:30:12

Temperatur: 11,0 °C
Lufttryck: 1002,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 76 %
Vindstyrka: 6,0 m/s från WNW,
i byarna 9,2 m/s
Kyleffekt: 8,5 °C
Inne hos oss. Temp: 20,2 °C Fukt: 48 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 327,0 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
11,6 °C
Klockan:
10:15
Temp - Max:
15,0 °C
Klockan:
14:41
Temp - Min:
1,1 °C
Klockan:
03:57
Temp - Min:
4,0 °C
Klockan:
23:53
Lufttryck - Max:
1002,2 hPa
Klockan:
10:29
Lufttryck - Max:
997,6 hPa
Klockan:
23:01
Lufttryck - Min:
997,3 hPa
Klockan:
00:28
Lufttryck - Min:
984,5 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:01
Sol upp: 06:48
Sol ned: 18:07
Skymning: 18:54
Dagsljus: 12:53 tim:min
Dag längd: 11:19 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 07:04
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 18:23


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser eller såg det ut i trädgården för en stund sedan, nyss travsde Alice "räven" över tomten men våra kisse ligger inne och sover så hon kan vara lugn här ute så länge.

 

Men nu ska jag ta någon frukt och göra kaffe och fundera på vad jag ska ta och göra idag.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards