jans

Alla inlägg den 3 oktober 2016

Av Jan Sandström - 3 oktober 2016 10:35

SVT 1, 14:50--16:00 Bruden kom genom taket (1947)

 

Handling:
Polisen spanar efter en tjuv, som genomfört en serie framgångsrika kupper i Stockholm, och denna kväll tror man sig vara tjuven på spåren. En misstänkt vitklädd figur, uppenbarligen en kvinna, rör sig på taket till ett hus på Kamgatan. Huset tillhör Augustine Lejoncrona, kallad Tinny av sina närmaste. Hon bor själv i huset liksom hennes brorsöner Sigvard och Ragnar. Ragnar är departementstjänsteman. Sigvard har fullt upp med att förvalta familjeförmögenheten, måla tavlor och vårda sin rubins...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

Av Jan Sandström - 3 oktober 2016 09:15

Måndag den 3/10


Igår var det alltså den andra oktober, dagen då Emil föddes

för ett år sedan och då fyllde han ett igår och det firade vi stort.


Dagen började med att Maria kom hem till oss och bakade en bubblatårta, en VW Beetle som hon sa men så har hon engelska som förstaspråk, nästan.

       

 

Nu har han utvecklats till ett riktigt charmtroll och när han väl vant sig vid oss alla efter att ha sovit ute på balkongen var han pigg, lekfull och full av energi.

 


 


Farbror Anders gillade Emil och Emil gillade farbror Anders.

 


   

Det kan nog bli en liten hjälpreda då farfar ska bygga stuga i stugan nästa sommar.

     

Men även kisse vill vara med, Norton då för han är väldigt sällskaplig och go, Bella låg och tryckte någonstans då det var för mycket folk i farten.

Jag har suddat ut Signe då jag inte vet om hon vill vara med på bild.

Familjen får gott vara med.

 


Jag hade tagit med mig vandrarskor och det jag har på promenader då jag planerat att kanske gå hem.

Det skulle ha blivit 7 km och nytt rekord men allt drog ut på tiden så jag tog bilen hem och det blev en kvällspromenad istället.

 

Det blev inte 7 km utan endast 3,82 och det tog mig 51 minuter i någon plusgrad och stjärnklar himmel fast det såg man inte så mycket av inna bland gatlycktor och stadsljus.

Egentligen skulle man fått ligga i en varm badtunna och nedsläckt belysning och världsalltet ovanför huvudet.


Väl hemma igen blev det en snabb kopp te med Inger Anders och Signe vid köksbordet.

Anders höll på med jobb och hade till slut fårr ut de utskrifter han tidigare försökt få ut då jag smet ut på min promenad.


Gunnar hade kommit in och låg nu på min säng och efter kvällsbestyr gjorde jag han sällskap och fortsatte höra slutet på min bok.

Vampyren av Jan Mårtensson, en Homandeckare.

Någon gång efter midnatt släckte jag och sov gott med öppet fönster, Gunnar gick ut någon eller ett par gånger men det är kallt och då vill även han vara inne. Men det är småjobbigt eller skitjobbigt att ha Gunnar mellan mina ben i sängen, men samtidigt så mysigt.


Probleet visade sig då jag skulle upp vid halv åtta efter att ha sovit tungt och stilla.

ONT stavas det och jag har fortfarande ont i, säg ändan men jag vet egentligen inte var, höftleder, ischias eller "bara" muskelvärk.

Jag kom då upp och efter morgonbestyren testade jag mig och idag fick jag 6,0 mmol och vikten 80,6 kg.

Inte så illa, hoppas jag kan fortsätta med viktminskningen och det räcker med några hekto då och då bara det inte går uppåt.


Nattgästerna, Sugne och Anders kom upp och skönt att vi städat ut två rum så vi kan ta emot barnen och gäster.

Fast den här gången låg de två nätter i stugan och det fungerar det också, bra att den används.

Inger hade gjort en nästintill hotellfrukost men jag är nöjd med mina två ostmackor och kaffe.

Kaffe ja, snart dags för dagens andra mugg men först blogginläggen.


Anders och Signe åkte iväg och efter att ha gjort några ärenden på stan bär det av söderut, Anders skulle väl till Åre och jobba men kommer hem igen om ett par veckor och Signe fick jag för mig skulle utomlands någonstans, var det Bulgarien. Huvudsaken hon själv vet det.


Nu börjar Grand Design på kanal 9 så då sneglar jag på det, hmm jag tror det är en gammal repris som gick häromdagen, jo jag har sett det, eller kanske inte. Det är ibland så snarlika projekt med välvda grästak.


Idag kommer jag nog att ta en promenad mitt på dagen före dagens film som börjar 14.50 Matiné: Bruden kom genom taket .

Mer om den i separat inlägg senare.


För solen skiner och det är svalt ute med +6,3° i skuggan utanför fönstret.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-10-03 10:15:11

Temperatur: 9,0 °C
Lufttryck: 1038,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 73 %
Vindstyrka: 1,3 m/s från WNW,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 9,0 °C
Inne hos oss. Temp: 20,2 °C Fukt: 43 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 327,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
9,0 °C
Klockan:
10:13
Temp - Max:
14,2 °C
Klockan:
15:47
Temp - Min:
0,1 °C
Klockan:
00:14
Temp - Min:
-0,8 °C
Klockan:
07:15
Lufttryck - Max:
1038,5 hPa
Klockan:
10:00
Lufttryck - Max:
1031,9 hPa
Klockan:
23:56
Lufttryck - Min:
1031,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1016,2 hPa
Klockan:
00:03


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:07
Sol upp: 06:54
Sol ned: 18:00
Skymning: 18:47
Dagsljus: 12:40 tim:min
Dag längd: 11:06 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 09:35
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 18:47


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Där ser man att uppe på masten var det inte frost men på marken hade vattnet frusit i hinkar som stått.

Så idag ska jag stänga av vattnet ute och tömma vattentunnan.

I stugan var det -3,4 i morse vid 7-8 tiden så skönt avv jag tagit in sandfiltret och pumpen även om jag installerat frysskydd i det huset.


Så idag, promenad, göra vinter ute, se film och kanske sova en stund så det blir intressant att se vad det blir för mina planer brukar sällan hålla.


Vädret är då soligt och så här ser det ut i trädgården.

 

Fåglarna har fått påfyllning och ja, jag borde få upp linbanan till fröautomaterna, det är dags för den också.


Men först vill jag ha lite kaffe och kanske en liten macka till.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards