jans

Alla inlägg den 26 oktober 2016

Av Jan Sandström - 26 oktober 2016 14:38

Det ligger i blodet - SVT1 Börjar nu 14:40 till 16:30

(His Girl Friday) Amerikansk långfilm från 1940. Kärlekskomedi med Cary Grant i rollen som svartsjuk chefredaktör. När hans fru, och toppreporter, träffar en hemkär försäkringsagent vill hon skiljas och sluta på tidningen. Men han vägrar ge upp och försöker sabotera allt för de nykära. Regi: Howard Hawks. I rollerna: Cary Grant, Rosalind Russell, Ralph Bellamy, Gene Lockhart, Helen Mack, m.fl

Av Jan Sandström - 26 oktober 2016 09:38

Onsdag den 26/10


Igår, en skitdag.

   

Vi packade grejor och åkte till stugan för att skotta grus till bygget.


Då kom "bonden" och började spruta dynga på åkern, Inger var snabbt framme och bad om ett lass till potatislandet och det fick hon.

Den som tror att det luktade skit misstar sig, det doftade natur, eller jag kände ingenting överhuvudtaget men har man stugan ute på landet så har man.


Eljest så slet vi ont med att skyffla och köra grus och makadam.

   

Jag skulle skruva upp lampkupan som jag gjorde då jag tog paus från skottandet men höjdrädd som jag är var det minst lika skakigt som förra gången jag försökte få upp den och naturligtvis slarvade jag bort en av skruvarna ned i busken under. Omöjlig att hitta igen även med en stark magnet.

Och naturligtvis hade jag inte tagit med någon i reserv så nu sitter lampkupan i en av två skruvar men LED-lampan är större än hålet så den kan inte ramla ned, däremot kan den brytas sönder om belastningen blir lite för hård.

LED-lampan på 22W jämfört med kvicksilverlampan på 160W är ganska stor men den nya lyser bra men mer riktat nedåt, den andra lyste upp omgivningen betydligt mer. Nu är det en upplyst cirkel på bilplatsen.


Inger hon skottade grus.

 

Först ett lager makadam för att få det någolunda jämt under isoleringen som vi lagde ut på fiberduken.

 

Ovanpå isoleringen lade vi ett lager grus så att den inte ska blåsa bort under hösten innan snön lagt sig

 

När det var klart duschade jag medan Inger skottade ut dynghögen på trädgårdslandet innan hon kom in och duschade och vi åt en enkel middag på två kokta med bröd.


Innan den hade jag satt i stugans del av Tellstick så att jag kan styra saker även där, varmvattenberedare är väl det förstajag ska fixa och sedan kommer lyktstolpen, men det kommer säkert mer allt eftersom.


Klockan 7 hade vägföreningen möte nere i bagarstugan där det pratades om renovering av vägen och kommande fiberdragning.

Fiberslangen vill de ha lagd i marken så fort som möjligt men ändå inte, det blir lite kaka på kaka och uppochned som jag förstod det.

Men jag hoppas verkligen att den kommer i backen under våren efter att de grävt nya vägtrummor.

Sedan ska det avverkas 5 meter på var sida av vägen men våra stugtomter är undantagna från det kravet men det blir bra att få ordning på vägen och ekonomin verkar fin och stabil i vägföreningen.


När vi åkte upp på morgonen visste vi inte om vi skulle övernatta men katterna var hemma och vi beslutade innan mötet att åka hem igen. Möter blev klart tidigt så vi kom hem ganska precis klockan 9 då Dicte började på TV4.


Det blev ingen promenad för mig men jag fick nog nog med motion under skottningen som jag egentligen inte gjorde så mycket av.

Hjälpte bara till med en liten liten spade och så krattade jag ut så att det blev jämt.

Men korven var inte mycket till middag så det blev två ostmackor till kaffet vilket straffade sig senare.


Jag gick isäng och sov gott efter en stund med ljudboken, upp klockan 2 och släppte ut Gunnar då jag öppnade fönstret.

Jag frös då jag gick isäng och ville inte ha öppet då.

Sedan sov jag till 6, medicin och somnade om och upp kring 8.


Idag fick jag 6,4 mmol och vikten 80,4 kg och blodsockernivän beror nog på kvällens ostmackor.

Renbäddning och nu sitter jag här, vilket jag inte får göra så länge då Inger är hemma till 1-tiden då hon börjar jobba.


Jag ska i alla fall kolla på en lösning av styrning av varmvattenberedaren i stugan, den brytare som nu sitter där måste bytas ut mot en från Nexa eller som går att fjärrstyra via nätet och så ska jag ha en kontrollampa som visar om den är på eller inte.

Jag får ut i garaget och leda i lådorna men jag tror nog att jag har lite delar liggandes.


Jag fick mejl från SAIT, Stöcksjö och Ansmark IT-förening om fiber till Anders hus.

Det verkar lovande och jag tror han kommer att ansluta sig, men har du en spade kan du komma och gräva   

Så här skrev de.

"Anslutning/medlem i SAIT kostar 28500:- ,ni gräver själv på egen tomt ,hastigheten är 1gb (1000mb), T3 är leverantör och  månadskostnaden är 150:-" Gigabitnät så då kan Erik flytta sina servrar dit ut, Anders tar bara 150:-/månad för elen 


Idag är det höst, grått, nulet, KALLT men det regnar inte och blåser inte heller. Eller så har snörena frusit fast utanför fönstret.

+1,3° utanför fönstret och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-10-26 10:15:11

Temperatur: 2,2 °C
Lufttryck: 1031,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,5 m/s från NW,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: 2,2 °C
Inne hos oss. Temp: 20,4 °C Fukt: 40 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,9 mm
Månaden: 4,5 mm
Året: 331,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,2 °C
Klockan:
10:07
Temp - Max:
5,5 °C
Klockan:
13:29
Temp - Min:
1,2 °C
Klockan:
02:40
Temp - Min:
1,9 °C
Klockan:
22:46
Lufttryck - Max:
1033,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1044,3 hPa
Klockan:
00:04
Lufttryck - Min:
1031,1 hPa
Klockan:
09:21
Lufttryck - Min:
1033,3 hPa
Klockan:
23:58


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:12
Sol upp: 08:03
Sol ned: 16:42
Skymning: 17:33
Dagsljus: 10:21 tim:min
Dag längd: 08:39 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 24s less daylight tomorrow
Måne upp: 02:19
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 16:11


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut

 

Nu tror jag att Inger börjar bli tesugen och jag ska ta en kopp kaffe och lösa ett korsord.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards