jans

Alla inlägg den 6 oktober 2016

Av Jan Sandström - 6 oktober 2016 09:33

Torsdag den 6/10


Idag är det sopdag, alltså de tömmer soptunnorna hos oss och faktiskt har vi 2 eller var det 3 påsar i tunnan, men då har jag tömt papperskorgen här i kontoret, det gör jag ett par gåger per år.


Igår som vanligt på morgonen, skönt alltså.

Sedan blev det lunchtid och jag tog en banan innan jag tog bilen till IKEA där jag storhandlade.

Köpte en LED-lampa på 22W som jag ska sätta i stugans lyktstolpe men det blev även ett paket med LED ljuslist, 4 delar, vit

De ska jag sätta på förrådsväggen så att de lyser upp trappan till "utsikten" men jag kanske får kompletera med någon aluminiumlist för de är ju inte gjorda för utomhusbruk. En enkel lösning på belysningen och inte så dyrt, 149 kr.


Därefter postade jag brevet med mobilbatteriet innan jag begav mig tillbaks tvärs över stan till BYGGmax där jag trodde jag skulle få tag på en bit ekskiva, men det gick inte.

Förbi Beijers hem men där var det så dyrt de skivor de hade så jag åkte hem och gjorde kaffe istället vilket jag satte mig ute i solen och njöt av.

Jag startade även Eriks moppe och den gick men inte så bra, för varmt ute om jag får tro på Erik.

Nu har han ställt av den och har tänkt sälja den men innan dess måste vi nog få den att gå bättre och det är bränsle/luftskruven som är trasig.

Plockade fram och fyllde några fröautomater och nu har jag fullt med fåglar här ute.


Det blev senare en promenad innan solen gick ned men idag höll jag mig bland bebyggelsen, Sandåkern och Rödäng fick besök av mig.

 

Men ingen kamera idag.


Jag gjorde ingenting under kvällen och matinéfilmen körde jag på sidan om innan det började en film på TV.

Die Hard 4.0 men den och andra actionfilmer är ju bara så fantasifulla att Stan och Laurels filmer blir trovärdiga.

Men som ströunderhållning kan man ha det på TV:n som sitter här på sidan om.


Det blev sängen och natten blev som vanligt, kanske inte upp för Gunnar lika många gånger som igår.

Tog min medicin klockan sex och sedan blinkade jag bara så var klockan åtta. Men tidigare hade jag drömmar, trevliga drömmar av det jag kommer ihåg.


Inger jobbar kväll idag och jag har inga direkta planer mer än kanske flytta på fröautomater så att de sitter bättre till.

Morgonrutinerna gav i alla fall 5,6 mmol och vikten 80,8 kg vilket jag är nöjd med för jag gjorde en påse popkorn igår kväll.


Idag inte lika vackert väder men inte heller lika kallt.

+6,6° utanför fönstret och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-10-06 10:00:11

Temperatur: 8,3 °C
Lufttryck: 1050,2 hPa och Steady
Luftfuktighet: 89 %
Vindstyrka: 1,1 m/s från NNW,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: 8,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 44 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,3 mm
Året: 327,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
8,3 °C
Klockan:
09:57
Temp - Max:
14,7 °C
Klockan:
14:46
Temp - Min:
-1,7 °C
Klockan:
00:34
Temp - Min:
-6,5 °C
Klockan:
06:47
Lufttryck - Max:
1052,7 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Max:
1059,0 hPa
Klockan:
00:08
Lufttryck - Min:
1049,9 hPa
Klockan:
09:52
Lufttryck - Min:
1052,5 hPa
Klockan:
23:55


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:16
Sol upp: 07:03
Sol ned: 17:50
Skymning: 18:37
Dagsljus: 12:21 tim:min
Dag längd: 10:47 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 13:09
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 19:49


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut här i trädgården. Jag körde upp moppen på altan men den ska in under tak senare när möbler och annat är ställt undan.

   


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards