jans

Alla inlägg den 11 oktober 2016

Av Jan Sandström - 11 oktober 2016 11:33

SVT 1, 14:25--16:10 Tre söner gick till flyget (1945)

 

Handling:
Alla tre pojkarna i familjen Hallman är flygintresserade. Olle, den yngste, är aspirant på flygkrigsskolan. Men lärarna är stränga, och Olle och hans vän Erik är allvarligt oroliga för att de inte skall klara av flygskolan. Mellanbrodern, Åke, har redan hunnit bli korpral vid flyget och tillhör Såtenäs flygflottilj. Åke tar både sitt yrke och sitt privatliv litet lätt. Han tycker om att roa sig och är inte så allvarlig som sina båda bröder. En av Olles flyglärare på Ljungbyhed är äldste broder...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

Av Jan Sandström - 11 oktober 2016 10:04

Tisdag den 11/10


Jag har varit lite dålig på att skriva i bloggen, det har mest bara blivit morgoninlägget och inte något annat roligt.

Men det kan bero på att det inte hänt så mycket roligt i mitt liv just nu förutom nu i morse.

Så jag börjar med att säga att jag haft en ny bottennotering på mitt morgonblodsocker liksom vikten.

Idag fick jag 5,2 mmol och vikten 80,3 kg vilket är lägsta värden jag fått sedan jag började mäta.   


Men igår, vaknade jag, konstigt nog, och det gjorde även Anders som varit hemma under helgen.

Han har hämtat sina vinterhjul och städat ur bilen och efter en frukost ála ungar åkte han iväg till Sundsvall där han hämtade ut sin nyinköpta bil, det blev en vit bil. VW Passat med "ajtomat" och fyrhjulsdrift och årsmodell 2015 om jag förstått det rätt.

En bil som han behöver då han reser ganska mycket och ofte uppe i inlandet efter mindre vägar. Helst tyckte jag att han skulle ha haft en typ SUV med högre frigång men den där blir bra.


Enligt YR.NO skulle det bli en fin solig dag så jag tänkte att då tar jag hojen och kör hålsågen till svågern i Vännäsby men så gick jag ut igen och såg stora mörka moln som varslade om snö eller regn.

Då ändrade jag mig och lastade lite verktyg i bilen och åkte iväg. Vi hade fått reklam från Preem om 35 öre rabatt per liter och kanelbullar så jag stannade till där innan jag åkte till Harry.

Där blev jag kvar några timmar med kaffe och bulle men ingen hålsågning, det ordnar han själv så jag tog min 2-medicin och åkte hem.

På vägen hem är det 100 km/h och jag hade en bil som låg tätt efter hela tiden och senare såg jag att han faktiskt körde med släpvagn.   Det är bara 80 km/h med släp.

Skärpning och nu ska polisen utöka hastighetsbevakningen vilket är bra, det körs åt helvete för fort efter våra vägar och att då påstå att det är satta fel hastighet är ett svagt argument.

Anser man det får man påverka beslutsfattarna på annat sätt än att köra för fort. Hur gör man i affären då dy tycker att en vara är för dyr?


Jag han ändå hem i tid till mitt kaffe och filmen som jag såg lite på sidan om när jag satt här vid datorn.


Sedan kom Inger hem, det blev middag och jag tog en promenad innan det blev mer TV och sedan sängen.

Promenaden blev en vanlig runda.

 

3680 meter på 46 minuter.


I sängen blev det benlyft och stretching samt Voltarensmörjning av fingrarna för jag har värk och främst händerna men även knän och höger stortå har jag ordentligt ont i av och till.

Så jag har både sovit dåligt och inte, jag vet att jag legat och vridit mig av värk och eller griller i huvudet.

Men jag har även sovit tungt och tidvis drömmar jag fortfarande har en aning om.


Men efter 6 då jag tog medicinen sov jag vidare till 8 då klockradion startade.

Trött låg jag kvar en stund men gjorde vissa stretchövningar med benen som jag lärt mig och jag känner mig aningen förkyld eller håller jag på att bli det.

Det kan vara förklaringen till min ledvärk som alltid ger sig till känna några dagar innan..


Upp och morgonvärdena har jag redan skrivit om, det var gott med kaffe och två ostmackor, fasiken nu kom kaffesuget igen bara jag tänkte på det   


Sängen är upptagen men jag hann bädda den idag, först ena sidan vid 6 och sedan den andra.

 

Vi utnyttjar då sängen optimalt då vi sover i skift i den.


Jag har varit ut en sväng och fyllt fröautomaterna men det är vinter ute, isande kallt känndes det så småfåglarna behöver all mat de kan få tag på.

      

Jag fotade med mobilen och den kan inte riktigt zooma in men häromdagen såg jag grannens katt Alice på cykelboden och hon försökte hoppa till hustaket.

Fram och tillbaks gick hon tills hon hittade bästa stället och hon hoppade, klarade hoppet och var uppe på hustakte.

Hur hon kom ned vet jag inte men ner kommar man alltid, inte första gången hon är på taketn.

Den 28/7 skrev jag det här inlägget "Räv på hett tegeltak."


Idag har jag inte några planer mer än bara vara och så ska jag sitta här och scanna in papper, kolla och svara på några mejl och skriva nya.

Se film och dricka kaffe.


Det är ju höst och vinterkänning ute och nust nu har jag +4,6° utanför fönstret.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-10-11 11:00:11

Temperatur: 3,5 °C
Lufttryck: 1047,5 hPa och Steady
Luftfuktighet: 89 %
Vindstyrka: 1,9 m/s från W,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: 1,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,1 °C Fukt: 44 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,3 mm
Året: 327,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,8 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
11,1 °C
Klockan:
09:41
Temp - Min:
3,3 °C
Klockan:
08:44
Temp - Min:
0,5 °C
Klockan:
06:29
Lufttryck - Max:
1049,1 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1050,7 hPa
Klockan:
09:38
Lufttryck - Min:
1047,2 hPa
Klockan:
07:25
Lufttryck - Min:
1048,9 hPa
Klockan:
18:40


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:30
Sol upp: 07:17
Sol ned: 17:33
Skymning: 18:20
Dagsljus: 11:50 tim:min
Dag längd: 10:16 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 16:39
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

en trädgårdsbild från webbkameran.

 

Och NU blir det kaffe och ett kex.

 


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards