jans

Alla inlägg den 28 oktober 2016

Av Jan Sandström - 28 oktober 2016 19:03

Det blev en jäktig morgon med en promenad till stan där vi kollade ögonen för nya glasögon.

Jag behöver nya men hon sa även att jag hade aningen grumlighet i högra ögat, det lät inte alls kul om det skulle börja bli något elände fast än är det inget farligt. Det kan komma och det kommer säkert.


Lite drygt 3000:- ska två par kosta mig och lite mer för Inger.


Väl hemma gjorde jag mig i ordning för att åka till Stöcksjö och kolla lite och jag hittade lite.

Bl.a två vägguttag som fortfarande hade ström fast jag skruvat ut alla säkringar och slagit från huvudbrytaren.

Kanske finns det någon undercentral någonstans som matar de uttagen för det har en gång varit en altan som nu byggts in.


När jag åkte hem gjorde jag än en gång misstaget och körde till Tegsbron där trafiken stod still men jag lyssnade på ljudboken och tog det lugnt.


Nu funderar jag på att sätta på en film eller ska jag gå ut en sväng.

Av Jan Sandström - 28 oktober 2016 08:23

Fredag den 28/10


Igår satt jag och pulade på med siffror, betalade räkningar och pappersarbete här.

Maria kom förbi och skulle låna bilen vilket hon fick när Inger kommit hem från ICA.

Senare fick jag beställa en kattvattenfontän, en sådan katterna dricker från då de inte hittat den de ville ha här på affärerna.


Jag gick ut på promenad, det bev ned mot stan och över grisknorren till I20 och hem. 4,15 km och det tog nästan en timme i min lugna takt.

Inger kom hem och efter en stund, höneblund på soffan middag, kokt fisk och jag drack ett glas rött vin Tomas och Sara lämnat efter sig för länge sedan, det gick att dricka.

Sedan blev det en promenad till tillsammans och då 3,12 km på 40 minuter men då var jag slutkörd.

Vi satte oss och såg Svartsjön, förra veckans avsnitt, det första alltså men jag vet inte om det är något som lockar mig att se.

Den verkar rörig och konstig. Inte i min smak men vi får se, jag ger den ett avsnitt till och ser vem som först blir dödad.


Gick isäng trött men lyssnade en stund på ljudboken.

Somnade men vaknade med jävulsk värk, eller det värkte i höfterna, och överallt i lederna.

Det kan delvis bero på vinet men även promenaden och vädret för det började regna sent igår kväll.

Gunnar låg även och tog plats i sängen. Det blev en natt där jag fick upp och kissa åtskilliga gånger som jag får göra då jag har ont.

Kroppen ska tydligen avvattnas.


Men jag har ändå sovit och vi steg upp vid åtta.

Då fick jag dessa värden, 5,3 mmol och vikten 80,1 kg vilket ser bra ut men vikten skulle kunna krypa ännu lägre.


Snart ska vi ge oss iväg till stan för att göra synundersökningar, vi ska skaffa nya glasögon och Inger har haft hem bågar för att kolla.

Jag tror att det bara blir samma för mig men terminalglasögonen ska nog vara kromatiska, så att de mörknar i solen då jag har dem till att läsa med utomhus.


Sedan kanske det blir Anders hus vilket det inte blev igår, eller så pular jag på här hemma. Det finns arbete att göra här också.


Vädret är höst med +2,3° utanför fönstret, grått men lite blå himmel vid horisonten över industriområdet. Ingen nämnvärd vind heller så det blir nog en promenad ned på stan senare.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-10-28 08:30:11

Temperatur: 2,5 °C
Lufttryck: 1008,6 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,1 m/s från W,
i byarna 0,3 m/s
Kyleffekt: 2,5 °C
Inne hos oss. Temp: 20,0 °C Fukt: 42 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,9 mm
Gårdagen: 0,9 mm
Månaden: 6,3 mm
Året: 333,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,1 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
7,3 °C
Klockan:
23:24
Temp - Min:
2,5 °C
Klockan:
08:22
Temp - Min:
0,6 °C
Klockan:
00:51
Lufttryck - Max:
1012,9 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Max:
1025,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1008,5 hPa
Klockan:
08:10
Lufttryck - Min:
1012,7 hPa
Klockan:
23:58


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:17
Sol upp: 08:09
Sol ned: 16:36
Skymning: 17:27
Dagsljus: 10:10 tim:min
Dag längd: 08:27 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 04:52
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 16:33


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så ska jag ta en bild.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards