jans

Alla inlägg den 8 oktober 2016

Av Jan Sandström - 8 oktober 2016 09:49

Lördag den 8/10


Igår hade jag först tänkt ta cykeln eller bilen en bit bort på industriområdet mot bilprovningen till och sedan promenera ute på Änge mot Lantbruksskolan och Plantskolan, eller Naturbruksgymnasiet och Hipoloum som det heter nu.


Men det blåste lite väl kallt så jag började byta olja på gräsklipparen ute på bilplatsen där det var lä och varmt, varmare än mot norr.

När den var tvättad och klar blev det jordfräsen och till sist snöslungan.

Men den ska jag även ta in och undersöka belysningen på eller om jag kan göra det utomhus.


Kaffe och smörgås innan jag klädde mig och tog en promenad upp mot Grisbacka där jag helt plötsligt stötte ihop med svågern Harry från Vännäsby.

Han hade sökt mig hemma men jag fick inte klart för mig varför han körde omkring med sin husbil där borta.

 

Jag kom hem och det blev en stund på soffan med ljudboken innan Inger kom hem.

Middag och senare tog vi en promenad till och jag tog med några småsaker till Maria som vi tittade in till.

Men jag kunde inte fixa spisfläktens belysning, det är nog strömbrytaren det är fel på och då får hyresvärden kolla på den.


Vi gick hem direkt utan omvägar och satte oss och såg Dicte som jag spelat in, Inger ordnade lite efterrätt åt oss och Gunnar kom in och låg på mitt knä där han kurrade högt.


Sedan gick båda kisse ut och jag gick isäng, när Inger kom isäng var båda sängarna utan katt vilket var lite ovanligt men så var det ganska varmt ute.

Mirabell kom in efter en stund men Gunnar tror jag inte varit in någonting inatt fast han kanske smög förbi sängen och åt lite.


I morse var kissekatterna ute men Mirabell är bara ut fram och åter när hon går ut, helst vill hon vara här inne i värmen.

Jag har sovit gott, ovanligt gott men drömt en massa knasiga saker, kommer ihåg att det varit knasigt och rörigt men inte mer.


Upp kring ½9 och mina morgonrutiner gav 5,7 mmol och vikten 80,7 kg.

Tänk om jag kunde ha karraktär och gå ned lite till i vikt men då skulle jag väl inte äta dessa efterrätter och annat gott.


Under frukosten ringde Anders som sa att han var på väg upp hit för att hämta vinterdäcken till gamla bilen.

Räknar man på kostnaden för att åka dessa kring 100 milen från Åre skulle det kanske ha blivit billigare att köpa 4 hjul i Östersund och sedan sålt de här här i Umeå. Men det hade blivit bökigare och nu fick han resa lite, han har pappas blod i ådrorna.


Så idag blir det till att plocka fram vinterhjulen från förrådet vilket vi ändå hade planerat idag liksom städa ut lite för att få in allt och lite till igen och jag funderar på om vi kanske kan få tid att åka och titta på Anders hus, Inger har ju inte sett det annat än på bild men det blir nog inte tid för det antar jag.

Det är så mycket annat som är viktigare.


Jag ska då i alla fall ta min promenad idag och antingen ensam eller med Inger, det är nog så skönt att gå ensam i sin egen takt med ljudboken i lurarna.

Måste förresten ladda in nya böcker i spelaren.


Vädret är inte det bästa idag, det blåste isande kalla vindar då jag var ut och fyllde på fröautomaterna.

Men termometern visar +6,5° utanför fönstret, skugga är det överallt då det är mulet idag och det blåser en aning, det blåser lite för mycket för att vara skönt.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-10-08 10:00:11

Temperatur: 6,6 °C
Lufttryck: 1049,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 81 %
Vindstyrka: 3,0 m/s från NNE,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 4,4 °C
Inne hos oss. Temp: 20,2 °C Fukt: 42 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,3 mm
Året: 327,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
6,9 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
13,8 °C
Klockan:
12:58
Temp - Min:
6,2 °C
Klockan:
05:14
Temp - Min:
2,0 °C
Klockan:
00:13
Lufttryck - Max:
1049,6 hPa
Klockan:
09:57
Lufttryck - Max:
1049,6 hPa
Klockan:
02:21
Lufttryck - Min:
1048,4 hPa
Klockan:
00:04
Lufttryck - Min:
1047,8 hPa
Klockan:
15:46


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:21
Sol upp: 07:09
Sol ned: 17:43
Skymning: 18:30
Dagsljus: 12:09 tim:min
Dag längd: 10:34 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 15:02
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 21:16


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Och så ska jag ta en trädgårdsbild.

 


Jag tror att det går att muta Inger med mer te innan vi går ut så får jag en kopp kaffe.

Måste sluta nu för jag har order att inte sitta här halva dagen med bloggen.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards