jans

Alla inlägg den 5 oktober 2016

Av Jan Sandström - 5 oktober 2016 23:02

Ser delvis på Die Hard 4.0

Och boven har intagit ett ställe där all data från hela USA sparades och det behövs tre kyltorn för servrarna.

Då frågar en okunnig vad han kan göra med informationen.


Ja om han sparar ned det i en laptop på en portabel hårddisk så...


Varför i hela friden behövs då tre kyltorn och en massa servrar till informationen om det ryms på en disk 


Men det är ju en amerikansk action och då får man inte förvänta sig så mycket.

Av Jan Sandström - 5 oktober 2016 11:01

SVT 1, 14:50--16:10 Babes in Toyland (1934) (IMDb)

eller "Det var två glada gesäller"

Babes in Toyland Poster

bilden från IMDb

 

Det handlar om en film med Stan Laurel och Oliver Hardy De vi kallar Helan och Halvan.


Amerikansk långfilm från 1934 med Helan och Halvan. I leksakslandet bor Stannie Dum och Ollie Dee tillsammans med mamma Peep, i en gammal sko. Leksakslandet är ett riktigt paradis där alla kunnat lyckliga och i harmoni, om det inte vore för Silas Barnaby - den elakaste personen i hela Leksakslandet. Regi: Gus Meins & Charley Rogers. I rollerna: Stan Laurel, Oliver Hardy, Charlotte Henry, Henry Brandon, m.fl

tvprogram.se


Ollie Dee and Stanley Dum try to borrow money from their employer, the toymaker, to pay off the mortgage on Mother Peep's shoe and keep it and Little Bo Peep from the clutches of the evil ... See full summary »

Directors: Gus Meins, Charley Rogers (as Charles Rogers)

Writers: Frank Butler (screen play), Nick Grinde (screen play)

Men jag tror att jag har den filmen på DVD någonstans fast det är enklare om jag spelar in den.

Av Jan Sandström - 5 oktober 2016 10:20

Onsdag den 5/10


Igår var det tisdag, en skön tisdag med härligt vackert väder och en skön lång promenad.


Men jag började med att försöka laga min mobil och få laddkontakten att fungera, men det gick inte.

Det är egentligen en kontakt för dockningsstation som jag plockat loss och använder som sladd.

 

Det har bara varit så enkelt att klicka dit den utan att öppna luckor och sådant.

 

Men då jag nu öppnat mobilen är den inte vattentät längre så då drog jag loss luckan över USB-kontakten men det slutar väl som på Ingers mobil att den börjar glappa till slut.

Meningen är väl att man inte ska ha en mobil längre än ett år men sånt skiter jag i.


På eftermiddan klädde jag på mig och gick ut på en promenad och i stundens ingivelse valde jag gamla banvallen som går över änge mot Vännäs men ända dit hade jag inte tänkt gå.

Det blev ändå en halvmil som jag gick på en timme och tjugo minuter. Men jag gick sakta och fotade en hel del på vägen och njöt av vädret.

                       

Alla bilder finns stora i ett inlägg jag gjorde igår.


Hemma blev det skönt med en kopp kaffe och stretcha, men det blev bara lite av det senare.


Sedan blev det inte så mycket gjort, såg matinéfilmen jag spelat in men såg att det var en film jag sett för inte så länge sedan så den fick rulla på andra skärmen medan jag sysslade med ingenting på en annan skärm.


Det blev kväll och jag gick isäng efter att ha tittat lite på TV.

Ljudboken och fönstret stängt då det var kallt ute, då låg Gunnar inne men så fick han för sig att gå ut, och in, och ut och in.

Blev det fyra gånger han skulle ut och alltså åtta gånger han väckte mig.

Men i övrigt har jag sovit ganska gott.


Vaknade åtta men låg kvar en stund, ½9 steg jag upp och tog itu med morgonrutinerna.

6,1 mmol och vikten 81,0 kg fick jag idag. Ganska stabila värden men jag äter för mycket och av det goda.

Inger gjorde en efterrätt av rester från tårtan Maria gjorde till Emil i söndags. Inte bra att sätta i sig efter 21 på kvällen. Men gott.


Idag ska jag ta en promenad till Preem för att skicka tillbaks mobilbatteriet som blev felbeställt om nu inte frakten blir onödigt dyr.

Sedan borde jag sammanställa inköp och ge mig ut för att skaffa lite småsaker.

En LED-lampa på IKEA, Ekskiva från BYGGmax och småsaker från Biltema eller Jula. Bl.a oljor för att byta på hojen, snöslungan och gräsklipparen, jag kan ha hemma men måste gå igenom och kolla sådant.

Ekskivan ska bli ett stöd till Tomas whiskeytunna.


Nått av ovanstående ska jag väl åstadkomma idag men allt blir det nog inte.

En längre promenad än till Preem borde jag även hinna med.


Det är ett kraftigt högtryck över oss nu med resutlat fint men kallt väder, jag kollade aldrig efter norrsken igår/natt men det ska ha varit sådant.

Just nu har jag +4,1° i skuggan utanför fönstret men väderstationen som sitter uppe i solen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-10-05 10:45:11

Temperatur: 9,3 °C
Lufttryck: 1057,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 61 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: 9,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 42 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 327,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
10,5 °C
Klockan:
10:31
Temp - Max:
13,2 °C
Klockan:
14:25
Temp - Min:
-6,5 °C
Klockan:
06:47
Temp - Min:
-3,4 °C
Klockan:
23:37
Lufttryck - Max:
1059,0 hPa
Klockan:
00:08
Lufttryck - Max:
1059,2 hPa
Klockan:
19:52
Lufttryck - Min:
1057,4 hPa
Klockan:
10:30
Lufttryck - Min:
1050,8 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:13
Sol upp: 07:00
Sol ned: 17:53
Skymning: 18:40
Dagsljus: 12:27 tim:min
Dag längd: 10:53 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 12:01
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 19:22


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut i trädgården.

 

Nu den vanliga rutinen, förmiddagskaffe men jag borde skippa något gott till fast en smörgås är inte helt fel då jag sprider ut intaget av mat under dagen och då blir blodsockret jämnare.


Nu matinéfilmen som är en rolig film med två roliga figurer.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards