jans

Alla inlägg den 22 oktober 2016

Av Jan Sandström - 22 oktober 2016 20:41

Stort pådrag för jag såg 6 polisbilar snurra omkring runt där jag gick och på väg hem stod en placerad vid bron över Tvärån vid macken och centrum.

     

Ingen aning vad de var ute efter men det var då inte jag för eljest skulle jag inte ha kunnat skriva det här.

 

Det blev hyfsade bilder från mobilen i den blöta mörka natten.

 

Jag gick nästan 3 km på 46 minuter och i kväll var jag välklädd så jag frös inte.

Nu har jag gjort kaffe och så ska vi sätta oss och se någon film.

Av Jan Sandström - 22 oktober 2016 09:27

Lördag den 22/10


Igår tog jag verktyg i en hink och åkte till Stöcksjö där jag än en gång kollade på Anders lyktstolpar och jag upptäckte att jag tänkte helt fel tidigare.

Det är kortslutning i den stolpe som står närmast huset och när den är urkopplad fungerar den andra och den ute på tomten.

Men det sitter starka kvicksilverlampor i armaturerna som ska bytas ut.


Efter att ha fotat och mätat några saker åkte jag hem igen men svängde av till IKEA där jag köpte tre starka LED-lampor till stolparna.

Jag gick även in till Classe där jag köpte ett startpaket till smarta hus.

Väl hemma blev det gott med kaffe och smörgås innan jag instalerade Tellstickgrejorna och det gick ganska lätt men jag kan inte kasta ut väggbrytaren ännu.

Ska kolla om jag har några grejor liggande att byta ut den och sedan ska andra fjärrstyrda Nexa-enheter läggas in i systemet.


Jag satt med datorn och försökte få lite ordning på lappen över Anders elcentral och vilken säkring som går var.

Numreringen är ju inte den bästa och anteckningarna verkar gjorda någon gång under förra seklet.


Inger kom hem och vi åt uppstekt palt innan jag gick ut på en runda.

Men det var kallt och det var kallt.

Jag måste köpa nya handskar och jag skulle ha tagit på mig täckbyxorna men det blev 1,75 km.


När jag kom hem gjorde jag en stor kopp varmt te och en stund framför datorn innan vi satte oss och såg en film.

Då blev det kaffe och hårdbrödsmacka med leverpastej och bostongurka för mig.


Vi såg "Mina eftermiddagar med Margueritte" som gick på SVT 1 den 17/8 och så här står det om filmen.

"Den snälle men obegåvade Germains liv (Gérard Depardieu) förändras en dag då han träffar den belästa och optimistiska 95-åringen Margueritte."

 


Det blev kväll och de vanliga rutinerna med att vi trängdes i en säng jag, Inger och Gunnar.

Mirabell hade gått någonannanstans.


Efter en stund fick jag sängen för mig själv och jag har sovit gott.


Inger steg upp före sex och jag tog min medicin, Mirabell kom in genom fönstret, hon ringde på och någon timme senare ville Gunnar in samma väg.

Då var klockan över 7 och jag steg upp.


Idag fick jag 5,9 mmol och vikten 80,0 kg och jag har legar bra till med både blodsockret och vikten som sakta krypit nedåt.


Jag fastnade med annat i datorn innan jag kom igång med det här inlägget men först blev det påfyllning av fröautomater och frukost med Mirabell på tidningen.


Jag funderar på vad jag ska göra idag, stanna hemma i värmen eller ge mig ut. Promenad måste jag ju ta men jag skulle vilja till Maria J och träffa henne, det var ett tag sedan.

Kanske skulle bjuda henne på café nere på stan så kan jag gå dit.


Det är och känns kallt ute. +2,3°, mulet och det verkar blåsa, snörena utanför fönstret svajar och far omrking.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-10-22 10:15:11

Temperatur: 2,4 °C
Lufttryck: 1048,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 85 %
Vindstyrka: 1,2 m/s från N,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 2,4 °C
Inne hos oss. Temp: 19,9 °C Fukt: 40 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 3,0 mm
Året: 330,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
3,0 °C
Klockan:
00:13
Temp - Max:
4,6 °C
Klockan:
11:21
Temp - Min:
2,0 °C
Klockan:
01:55
Temp - Min:
1,6 °C
Klockan:
05:26
Lufttryck - Max:
1048,3 hPa
Klockan:
09:16
Lufttryck - Max:
1046,9 hPa
Klockan:
22:30
Lufttryck - Min:
1046,5 hPa
Klockan:
00:12
Lufttryck - Min:
1044,6 hPa
Klockan:
03:57


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:01
Sol upp: 07:50
Sol ned: 16:55
Skymning: 17:45
Dagsljus: 10:44 tim:min
Dag längd: 09:05 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 22:25
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 14:51


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.
Nordlig vind, det förklarar varför det drar på min högra sida mot fönstret, får ta och dra åt venilationen ovanför fönstret.


Så här ser det ut där ute.

 

Nu kaffe och ett par päron och kanske en eller ett par clementiner.

 


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards