jans

Alla inlägg den 15 oktober 2016

Av Jan Sandström - 15 oktober 2016 20:29

Såja, nu har jag betalat för att få en reklamfri blogg ett år till.
Visst är jag snäll mot er läsare av min blogg.


Det blev i alla fall inget besök i Anders hus där jag skulle kolla på lyktstoplarna. Det får jag ta en annan dag.

Av Jan Sandström - 15 oktober 2016 09:39

Lördag den 15/10


Igår åkte jag med Anders till hans nya hus där vi träffade tidigare ägarna som visade oss ett och annat vi inte hört tidigare men även sådant vi visste.

De har flyttat ut men lite fanns kvar och Anders skulle få behålla lite möbler istället för att de skulle köra bort allt och så ska Andrs köpa nytt. Då är det bättre att han får ha sådant till att börja med och byta ut efterhand.


På väg hem gick vi in på IKEA där vi åt lunch och sedan strosade vi ikring och tittade på ett och annat "som kan vara bra att ha".

Clas Ohson där vi köpte småsaker.

Förresten har Anders en stor bil, han fick in 10 flyttkartonger i bagaget utan att fälla fram baksätet, Passaten är en stor bil.


Jag kom hem lagom till 2-medicinen och sedan gjorde jag kaffe som jag drack med en bulle i solen ute på altanen, tills barnbarnet Emil kom och störde sömnen.

I samma veva kom posten med tre tunga kartonger (30 kg styck) och det var kattsanden jag beställt till oss och Maria.

Peter och Anna skulle lägga på vinterdäcken vilket jag hjälpte Peter att göra.


Maria kom förbi och när alla åkt, Anders stack ned på stan med min cykel så kom Inger hem.

Maria kom än en gång och ville låna bilen för ett ärende vilket hon fick så då fick jag eller vi blev tvungna att ta Anders bil till ICA Kvantum där det handlades mat.

När jag och Anders var ute sa han att det måste tankas och snäll som jag är körde jag in på OKQ8 för att bjuda på lite diesel.

Det gick bara i några liter och hur jag än bar mig åt gick det inte tanka men mätaren var ju nästan i botten, ny bil så det var säkert något skydd tänkte jag och jag skiter i tankningen.

Kollade bättre och såg att jag sett på tempmätaren, tanken visade full tank så då hade Anders passat på att tanka tidigare.

4 liter fick jag då i tidigare.

Men det var kul att köra automatväxel och bilen går väldigt fint men min bil är inte heller så dålig.


Hemma så åt vi middag, två kokta med bröd fick vi, var.

Sedan gick jag ut på promenad och fick sällskap.

Gunnar bestämde sig för att följa med.

 

Lite svårt att fota i nästan beckmörker men ovan hade Gunnar just stött ihop med Alice (räven) på var sin sida om staketstolpen.

Jag vet inte vem av dem som hoppade högst.


P.g.a mörkret tog kameran tid på sig att ta korten så därför blev det bara svansen jag fick med.

 

Jag gick bara en runda runt kvarteret och Gunnar tog sådan tid på sig, det skulle luktas och undersökas överallt innan han kom skuttande efter mig.

 

När vi kom hem gjorde jag en stor mugg te och sedan blev det film på SVT 2. "Blå är den varmaste färgen" som är en fransk film och lesbisk kärlek. Inger kom även och tittade liksom två katter i soffan. Det var en lång film som slutade långt efter midnatt så vi såg den inte klart även om det fanns flera heta sexscener i den. Otroligt med tanke på att den gick på tvåan.

Ingen censur där inte men jag spelade in slutet, sista timmen.

Men något sex för oss blev det inte, det var bara jag som påverkades av filmen antar jag. Så det blev ljudboken ett tag innan jag släckte och då det var varmgrader fick fönstret stå öppet så jag har sovit gott inatt. Men drömt en massa jag inte kommer ihåg detaljer av.


Inger steg upp tidigt och cyklade till jobbet, jag steg upp kring sju efter att ha legat och gosat med Gunnar en stund.


Frukost och morgonrutinerna som gav 5,4 mmol och vikten 80,8 kg.


Nu hörde jag Anders stiga upp men jag hörde aldrig när han kom hem inatt. Ja se småbarnen.


Jag funderar på om jag skulle åka till Anders hus och kolla på två av gatlyktorna som är trasiga, de lutar på stolparna och felet beror på någon som skottat med traktorslunga och sprutat på dem så de lossnade och det blev tydligen kortslutning.
Det är kanske inte så stort fel men det skulle vara bra att få igång lyset inför vintern.

Eljest har jag tänkt mig till Jula och köpa en lampa, eller två till snöslungan och montera dem.


Det är inte så fint väder idag, mulet grått ovh blött.

Termometern utanför fönstret visar +0,7°, inte så mysigt direkt att jobba utomhus och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-10-15 10:00:10

Temperatur: 0,7 °C
Lufttryck: 1045,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,1 m/s från WNW,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 0,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,2 °C Fukt: 39 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,3 mm
Året: 327,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,5 °C
Klockan:
09:11
Temp - Max:
16,5 °C
Klockan:
15:17
Temp - Min:
-1,9 °C
Klockan:
07:25
Temp - Min:
-4,7 °C
Klockan:
03:16
Lufttryck - Max:
1045,9 hPa
Klockan:
09:51
Lufttryck - Max:
1045,3 hPa
Klockan:
23:24
Lufttryck - Min:
1044,8 hPa
Klockan:
00:33
Lufttryck - Min:
1043,3 hPa
Klockan:
14:35


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:41
Sol upp: 07:29
Sol ned: 17:19
Skymning: 18:07
Dagsljus: 11:26 tim:min
Dag längd: 09:50 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 17:42
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 05:31


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut i trädgården och småfåglarna har då vaknat.

 

Nu ska jag prata med Anders och ta en kopp kaffe, jo jag måste åka och köpa kaffe, det var slut på ICA Kronoparken och jag har bara kaffe för några dagar på sin höjd, av mitt snabbkaffe då, det finns annat i huset och nu har någon kisse stigit upp, det plingar i en klocka.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards