jans

Alla inlägg den 2 oktober 2016

Av Jan Sandström - 2 oktober 2016 17:59

Jag som tänkte gå 7 km hem men det har dragit ut på tiden idag med Emils kalas.

Marias tårta blev god.

Morfar leker nu med barnbarnet.

Balkong och leksaker blev omtyckta.

Men jag åker nog bil hem och tar en vanlig kvällspromenad.

Av Jan Sandström - 2 oktober 2016 13:00

Men jag vet inte om huvudpersonen ska vakna först.

Av Jan Sandström - 2 oktober 2016 09:34

Söndag den 2:a oktober


Idag har vi två födelsedagar att fira.

Dels fyller brors"barnet" Petra år men hon blir bara gammal idag.


Men den andre är Emil Pitkänen som fyller hela 1 år idag,

det ska vi fira senare med tårta och presenter.

 

     

De övre fotona är från Eriks 30-årskalas den 10/9

 

Det nedre är från den 13/10 i fjol då Emil var 11 dagar.

 


Så idag ska jag förstöra mitt blodsocker igen för vem kan motstå en läcker tårta som "faster Maria" gjort.

 

Nu kom de och skulle ge mig en massa uppgifter att göra åt dem, Maria och Inger.


Om jag börjar med igår då.

Jo morgonen börade som de flesta andra med lugn och ro och frukost.

Sedan kom Anders och en kompis förbi och skulle stryka en skjorta då strykjärnet exploderade, nästan men sladden började spruta ut gnistor, eld och rök som den värsta actionfilm från Hollywood.

Anders brände sig på handen men hann dra ut kontakten och jag sprang och öppnade altan och ytterdörren för korsdrag så att inte brandvarnarna skulle sätta igång och då går larmet till centralen med allt vad det innebär.

Jag klarade det och sedan var det bara att ta fram skruvmejsel och sidavbitaren och göra sladden nån dm kortare igen, för det där har hänt många gånger.


När de åkte iväg klädde jag på mig och började gå till stan där jag tänkte gå i PRIDE-tåget men jag fick ett meddelande från väninnan Maria som undrade om hon fick bjuda mig på fika nere på stan, och det säger man inte nej till.

På väg mot stan ringde Inger som undrade om inte vi kunde fika på stan, och det kunde vi då jag sa som det var att jag och Maria skulle fika så hon kom dit och vi tre hade en trevlig stund på up2, dumt av mig för jag kunde ju ha fikat med dem separat och fått dubbelt så mycket av det goda.


Maria gick iväg till sitt och jag och Inger skildes åt då hon cyklade, jag ville gå en sväng och lyssna på ljudboken och fotade lite.

Det blev ett vackert hus den här gången.

     

 

Det var messt balkongstagen jag var intresserad av och om jag kunde göra något liknande i stugan.


Bakningen fortskrider och Mirabell följer arbetet.

 


Jag kom hem och lade mig på sängen för att stretcha innan det blev något annat.

Sedan började jag kolla efter bilder på Emil inför det här inlägget och fastnade i fotosortering och TV-tittande på sidan om hela kvällen.


Inger kom hem efter en dag med delad tur och jag gick sent omsider isäng med Mirabell bredvid och fönstret öppet.

Gunnar som legat inne gick ut när hon intog sängen.


Jag har sovit gott men drömt en massa och galenskaper vad jag kommer ihåg eller har en känsla av att jag gjort.

Vaknade men låg kvar i sängen ett tag med Gunnar mellan benenm inger i sängen bredvid och Mirabell vid hennes fötter.


Maria kom och skulle baka tårta, jag testade mig som vanligt och fick idag 6,0 mmol och vikten 80,7 kg.

Inte så tokigt men räddningen var nog promenaden på lite drygt en halv mil igår.


Nu sitter jag här och servar de i köket med datorjobb men vi ska snart åka iväg till Ersboda och fira Emil.

Jag funderar på att ta med mig för att promenera och kanske gå ända hem, det blir långt men vädret är fint och jag förmodligen fulltankad.


Just nu +8,8° i skuggan.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-10-02 10:45:11

Temperatur: 9,9 °C
Lufttryck: 1023,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 72 %
Vindstyrka: 3,5 m/s från WNW,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: 8,1 °C
Inne hos oss. Temp: 20,0 °C Fukt: 44 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 327,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
9,9 °C
Klockan:
10:44
Temp - Max:
15,5 °C
Klockan:
13:48
Temp - Min:
-0,8 °C
Klockan:
07:15
Temp - Min:
1,1 °C
Klockan:
03:57
Lufttryck - Max:
1023,4 hPa
Klockan:
10:25
Lufttryck - Max:
1016,4 hPa
Klockan:
23:53
Lufttryck - Min:
1016,2 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Min:
997,3 hPa
Klockan:
00:28


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:04
Sol upp: 06:51
Sol ned: 18:04
Skymning: 18:51
Dagsljus: 12:47 tim:min
Dag längd: 11:13 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 08:20
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 18:34


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och en trädgårdsbild jag tog lite senare ser ut så här.


Men först, Maria kom och hon måste åka och köpa ny grädde, man kan inte vispa grädde blandad med vit chooklad. Det blev visst smör.

Vispa vispa vispa och på pang, SMÖR. Den går säkert att använda till något eljest kanske jag kan äta upp den   

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards