jans

Alla inlägg under januari 2018

Av Jan Sandström - 31 januari 2018 10:12

Onsdag den 31/1


Först ett stort NEJ.

   Hmm, har jag inte skirvit det tidigare?   

Jo igår men då var det en traktor som hyvlade vägen, nu är det MER snö på G.

För det första så kom aldrig traktor till oss här på Vallmovägen, de har kört hela Västerslätt men inte våran gara och inte gör det mig något.

Mer snö och nu börjar jag snart känna mig som gubben i "snöskottarens dagbok".

Så även om jag kanske inte behöver skotta idag lär jag få göra det imorgon.


Igår kom Maria och lånade bilen för att handla och jag gick ut på promenad.

 

Vi hade 5-6° kallt men med nordlig vind var det som 50-60° under noll. Det blåste kallt kan jag säga men det är kanske för att jag legat av mig med mina promenader men det blev ändå 2,46 km under 35 minuter.

Så det var skönt att komma hem och få en kopp kaffe men innan den låg jag en stund på soffan.

Jag hade ju tipsat Maria om att det var tisdag och då brukar det finnas en speciell sorts bakverk.


Men inte fick jag någon semla så det blev två ostmackor till kaffet och sedan min matinéfilm som var Kvinnohuset, men det var ingen höjdarfilm, nästan så man kunde tro att Bergman var inblandad.


Idag visas Allt eller inget på SVT1, 15:00 - 16:30

"Gaz är en ansvarslös man i behov av snabba pengar. Efter att han sett kvinnorna i stan bli helt till sig av en manlig dansgrupp bestämmer han sig för att tillsammans med sina vänner ordna en striptease."


Inger åkte och jobbade kväll och jag plockade i garaget och sorterade ut elektronik som vi ska slänga.


Sedan blev det TV där jag på Netflix såg senaste avsnittet på Star Trek. Sedan blev det någon film med pang bom och dunder.

Total Recall (2012) heter filmen som jag hade inspelad.

 

Sedan blev det sängen och jag har sovit tung inatt men klarade mig inte utan Voltaren för gårdagen var ond, i alla fall från lunchtid.

Jag gissar på det där snövädret som kommer.

 

Vaknade sent i morse, det var svårt att komma upp ur sängen och en blöt Gunnar hade värmt sig hos mig tidigare.

 

Idag ska det ju snöa enligt yr.no och vi har haft lite snö som dalat men nu är det uppehåll.

Snö är illa för mina kameror som registrerar det som rörelser och spelar in så jag har fått gå igenom och radera en hel del filmsnuttar och sådant tar tid, något som jag inte har för jag ska ju skriva det här i bloggen också.

Sedan är det den sista i månaden och då ska mätarna läsas av och skrivas in i kalkylerna. Men det tar jag senare i kväll.

 

Idag får det nog bli en promenad på bandet OM det nu inte blir en massa vitt som jag måste köra undan, då får det bli dagens motionspass.

 

Just nu -4,0° här ute, mulet men ganska ljust och i stort sett vindstilla i snöret.

Men temperaturen stiger ganska fort för nyss var det -4,8°

 

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-01-31 11:00:10

Temperatur: -4,0 °C
Lufttryck: 1012,0 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,8 m/s från ENE,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: -4,0 °C
Inne hos oss. Temp: 22,2 °C Fukt: 29 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 21,9 mm
Året: 21,9 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-4,0 °C
Klockan:
10:57
Temp - Max:
-4,3 °C
Klockan:
11:07
Temp - Min:
-6,6 °C
Klockan:
04:09
Temp - Min:
-8,9 °C
Klockan:
07:11
Lufttryck - Max:
1014,3 hPa
Klockan:
00:15
Lufttryck - Max:
1014,3 hPa
Klockan:
22:21
Lufttryck - Min:
1012,0 hPa
Klockan:
10:59
Lufttryck - Min:
1010,3 hPa
Klockan:
00:27


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:24
Sol upp: 08:21
Sol ned: 15:25
Skymning: 16:22
Dagsljus: 08:58 tim:min
Dag längd: 07:04 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 12s more daylight tomorrow
Måne upp: 15:34
Månfas:
Full moon
Moon
Måne ned: 08:07


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här såg det ut för en stund sedan.

 

Och nu blir det något annat för mig.

 

Av Jan Sandström - 30 januari 2018 10:06

Tisdag den 30/1


Först ett stort NEJ.

 

Igår när jag gick min promenad

 

såg jag att de skrapat och breddat vägarna på västra Västerslätt.

Nu idag har de tydligen börjat komma mot oss på Vallmovägen och de har säkert kört här utanför innan jag är klar med inlägget.


Jag gick ju först åt vänster på kartan och när jag var vid kyrkan/centrum där nere vid rondellen hade jag tänkt fortsätta bort mot Preem och en sväng runt VK.

Fast jag tvekade lite då jag frös om händerna så jag blev nästan lite glad när de ringde från El Tale Teknik och de ville komma för att byta ut min fiberkonverter. Så jag vände fort hemmåt och gick raskt hem för att plocka undan i härnet där den sitter.

 

De fick lite problem och blev tvugna att byta ut hela enheten en gång då den första tydligen var trasig.

 

Men till slut fick de igång allt och det är nog samma fart som tidigare.

 


Jag fick då se min matinéfilm som var Försök inte med mej med Åke Söderblom i huvudrollen. En småkul film.

Idag sänds Kvinnohuset på SVT1, 15:00 - 16:30.


Senare gick jag igenom inspelningar och raderade sådant jag sett eller inte kommer att se. Nu har jag fått bort mycket från hårddiskarna.

 

Jag beställde kattsand och en massa annat från zooplus.se till alla våra katter, drygt 2000:- fick jag ihop det till men så är det 140kg kattsand i ordern. Perfekt när det nu är fri hemkörning av paketet.

 

Inger kom hem och sent satte vi på och såg två avsnitt av Bron men sista avsnittet förstörde hela serien.

Så där idiotiskt beter sig inte folk och absolut inte en polis.

Jag blir irriterad på när de skriver en film/serie och allt är ologiskt och fel i filmen.

 

Vi gick isäng och jag tog ljudboken en stund samt smorde med Voltaren, Gunnar ville tidvis ligga mellan mina ben men det ville inte jag.

Så han låg där ändå, han är ganska bestämd av sig lillkisse.

Det var svårt att somna inatt men sedan har jag nog sovit ganska tungt ändå.

 

Upp efter åtta och frukost, Inger jobbar kväll och senare kommer Maria och ska låna bilen så jag kom ihåg att jag måste stoppa in motorvärmaren.

En promenad hoppas jag få till idag men nu blir det varmare handskar. De jag hade igår var nyinköpta från Clas Ohlson och de kändes varma men tydligen inte.

Eller så följer jag med Maria ut, fast då kanske jag missar dagens matinéfilm.

 

Det ser då ljusare ut ute idag och det märks tydligt nu att dagarna är längre.

-5,5° och halvklart men det kanske blåser för snöret rör på sig.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-01-30 10:30:10

Temperatur: -5,0 °C
Lufttryck: 1012,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,4 m/s från NNW,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: -7,3 °C
Inne hos oss. Temp: 22,4 °C Fukt: 28 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 21,9 mm
Året: 21,9 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-5,0 °C
Klockan:
10:27
Temp - Max:
-4,9 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-8,9 °C
Klockan:
07:11
Temp - Min:
-6,3 °C
Klockan:
18:14
Lufttryck - Max:
1012,7 hPa
Klockan:
10:12
Lufttryck - Max:
1014,9 hPa
Klockan:
01:32
Lufttryck - Min:
1010,3 hPa
Klockan:
00:27
Lufttryck - Min:
1010,3 hPa
Klockan:
19:39


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:26
Sol upp: 08:24
Sol ned: 15:22
Skymning: 16:19
Dagsljus: 08:53 tim:min
Dag längd: 06:58 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 10s more daylight tomorrow
Måne upp: 14:03
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 07:28


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Nordvästvind flrklarar snörets rörelser här utanför fönstret som vätter mot norr.

 

Så här ser det ut och jag hann före traktorn där ute.

   

Av Jan Sandström - 29 januari 2018 14:11

Jag gick ut en promenad och när jag var i valet att gå hem eller en omväg hem ringde telefonen.

Det var från El Tele Teknik och han undrade om han kunde komma och byta min fiberdosa.

Skönt för jag frös om händerna så jag gick raskt hem och började rensa undan i hörnet.


Två trevliga killar kom men de fick lite problem så det tog lite tid, han fick byta ut hela enheten en gång då det visst var fel på den också.

 


Men nu har jag en helt ny fiberdosa och frågan är vad kalaset kommer att kosta när jag väl får räkningen.

 


Synd att jag inte gjorde en koll innan bytet men nu verkar det då vara hyfsad fart i nätet och jag kan se filmen som börjar om en timme, eller 44 minuter.

 

Av Jan Sandström - 29 januari 2018 10:48

Måndag den 29/1


Bara 9 månader kvar till min födelsedag.   


Igår kom Erik och skulle laga bilen, det var torkarna som inte fungerade och visst var det som jag först kollat muttern på motoraxeln som släppt.

Det funkade att dra åt den men för att göra det fick jag böja en blocknyckel så att vi kom åt.

Så här ser en blocknyckel ut om du inte vet det.


Det blev alltså ett snabbt jobb så nu är det bara att hoppas på att inte axeln blivit allt för rund så att det lossnar igen, då får vi ta till svetsen.


Efter en del prat med Erik åkte vi iväg och hämtade Anders, då passade vi på att åkta in till IKEA där vi tre åt middag och det blev en god semla till efterrätt.

Efter att ha släppt av Anders åkte vi hem igen mätta och belåtna.

Lite hempyssel som sova på soffan en halvtimme och lyssna på ljudboken, en kvarts lugn promenad på bandet och sedan blev det TV och tre avsnitt av Bron.

En bit efter midnatt kom vi isäng och jag fick smörja med Voltarenet, Gunnar kom och låg mellan mina ben en stund innan han gick ut och jag släckte för natten.


Som tungt och missade min medicin klockan 6 men ½8 tog jag mina piller.

Gick upp och kollade blodsocker och vägde mig. Den här veckan fick jag 5,4 mmol och vikten 77,1 kg. Varför åt jag den där semlan igår, fast gott var det. 


Jag kröp ned till Inger och kände den goa värmen i hennes säng.

Upp igen, duscha men jag orkade inte raka mig så det blev lite av snabbdusch, frukost och så sitter jag här.


Inga planer för dagen men hinner/orkar/ids jag ska jag klä på mig och gå en sväng.

Inger jobbar kväll och idag är det Försök inte med mej på SVT1, 15:00 - 16:30 som är dagens matinéfilm.

Försök inte med mej

Den har jag då planerat in att se.


Det blåser ute för snöter utanför fönstret fladdrar iväg i sidled, -5,4° och mulet, nästan så man kan tro att det ska bli snö.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-01-29 11:15:10

Temperatur: -5,1 °C
Lufttryck: 1013,0 hPa och Falling
Luftfuktighet: 100 %
Vindstyrka: 2,2 m/s från NNE,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: -8,7 °C
Inne hos oss. Temp: 22,6 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 21,9 mm
Året: 21,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-4,9 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
-4,1 °C
Klockan:
14:46
Temp - Min:
-5,8 °C
Klockan:
07:15
Temp - Min:
-6,1 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1014,9 hPa
Klockan:
01:32
Lufttryck - Max:
1020,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1012,8 hPa
Klockan:
11:12
Lufttryck - Min:
1013,5 hPa
Klockan:
17:10


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:29
Sol upp: 08:26
Sol ned: 15:19
Skymning: 16:16
Dagsljus: 08:47 tim:min
Dag längd: 06:53 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 8s more daylight tomorrow
Måne upp: 12:49
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 06:29


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och trädgårdsbilden ser ut så här.

 

Kommer det att bli sommar i år?

 

Av Jan Sandström - 28 januari 2018 09:37

Söndag den 28/1


Igår satt jag här och betalade räkningar, sedan fastnade jag i papper och annat roligt.


Det blev ingen promenad ute så jag tog en sakta promenad på gåbandet i 30 minuter medan jag började se Day After Tomorrow (2004)

Sedan fortsatte jag med filmen i rummet men jag scrollade en hel del då det blev långtradigt.


Middag och på kvällen satt vi och såg tre avsnitt av Bron.


Då blev det sängdags och jag gick ligga utan Gunnar mellan benen, han låg mellan oss. Bästa preventivmedlet, fast sånt behöver ju inte vi längre.   


Jag mådde bättre så inatt blev det inget Voltaren och jag har sovit riktigt gott.


Vaknade ½8 men låg kvar en stund, upp och toagöromål, sedan vågen och idag stannade den på 77,5 kg.   Nu blir det till att dra in på allt det goda och röra mer på mig fast det sista har inte varit lätt då knäna (och kroppen) värker. Då är det skönast att bara ligga still, nästan still i alla fall.


Anders ringde och bokade taxi i eftermiddag.

Erik har tänkt komma förbi och har bokat bilverkstan. Det är hans vindrutetorkare som inte fungerar. Förhoppningsvis är det bara muttern på motorn som lossnat men det vet man aldrig förrän vi öppnat och kollat efter.


Så att jag idag mår bättre lär förstöras senare idag. Egentligen hade vi pratat om att åka bort för att få fika men den planen sprack.

Tur att man inte är kassaskåpssprängare för mina planer håller sällan.   


Nåja, frukost med Ingers mybakade bröd, nya var de inte för hon bakade dem igår eftermiddag men goda ändå.

Sitter här och dagens planer har du redan hört om så över till vädret.


Just nu -4,9° här ute, mulet och det blåser en del i träden.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-01-28 10:00:10

Temperatur: -5,0 °C
Lufttryck: 1015,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,4 m/s från NE,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: -7,4 °C
Inne hos oss. Temp: 22,7 °C Fukt: 30 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 21,9 mm
Året: 21,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-5,0 °C
Klockan:
09:29
Temp - Max:
-4,7 °C
Klockan:
13:28
Temp - Min:
-6,1 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-12,6 °C
Klockan:
00:48
Lufttryck - Max:
1020,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1023,0 hPa
Klockan:
15:12
Lufttryck - Min:
1015,5 hPa
Klockan:
07:32
Lufttryck - Min:
1017,2 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:31
Sol upp: 08:29
Sol ned: 15:16
Skymning: 16:14
Dagsljus: 08:43 tim:min
Dag längd: 06:47 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 6s more daylight tomorrow
Måne upp: 11:56
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 05:12


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut i trädgården.

 

Nu har nog Ingers tekanna dragit färdigt så då blir det te och kaffe, men kaka och annat får jag hoppa över.

 

Av Jan Sandström - 27 januari 2018 10:12

Lördag den 27/1


Igår åkte jag och köpte brytbultar till Anders slunga och därefter direkt till han där jag skruvade dit dem.

Jo jag fick sätta dit två nya för när jag drog dit den som var lite böjd gick den också av.

 

Sedan måste jag ju provköra så jag körde undan det jag inte kunde ta förra gången.


Hem men hann bara stanna så ringde Inger som ville ha hämtning av en säck jord från Granngården, fint för då kunde jag köpa två nya säckar med jordnötter.


I övrigt blev det ingenting gjort för mig då kroppen värkte, så det blev en stund på soffan med ljudboken där jag sov mest hela tiden tror jag.


Middag och senare såg vi tillsammans början på serien "Bron". Den ena verkar ju vara knäppare än den andra.

Jo först började vi se en humorserie som heter Sommartider.

Men jag måste ha dålig smak och humor för det var ett värdelöst program, så tyckte även Inger.


Så kom Erik förbi men jag hade missat hans mess om att jag skulle ha stoppat in motorvärmaren.

Gunnar satt och filosoferade på altantrappen.

 

Han sitter i skuggan där jag skottat.


Jag gick isäng med min ljudbok och nu var det dags för en ny, "Danslärarens återkomst" också av Henning Mankell.

Sent omsidar stängde jag av och försökte sova vilket jag lyckades med efter nån timme.

Det var trångt om saligheten med Inger utmed mig under täcket och Gunnar mellan oss ovanpå täcket så jag låg mest utan täcke.


Åtta steg jag upp och duschade, sedan frukost och nu sitter jag här och ser mest på Shrek och försöker skriva inlägget.

Jag har lite mindre ont idag eller som igår morse men idag ska jag inte köra någon snöslunga eller annat tungt arbete.

Inte heller finmekaniskt mekande med tanke på mina onda fingrar.

Jo det måste bli datorskrivande för det är ju hög tid att få iväg räkningarna.


Vem vet om jag ändå inte sätter på broddarna och går en kortare promenad.


Just nu -6,0°, mulet och svag vind men snön kanske blivit hård nu så att det rent utav funkar att gå på skaren.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-01-27 10:30:11

Temperatur: -5,9 °C
Lufttryck: 1022,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 97 %
Vindstyrka: 2,4 m/s från NNE,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: -10,0 °C
Inne hos oss. Temp: 22,6 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 21,9 mm
Året: 21,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-5,9 °C
Klockan:
10:24
Temp - Max:
3,7 °C
Klockan:
12:42
Temp - Min:
-12,6 °C
Klockan:
00:48
Temp - Min:
-11,3 °C
Klockan:
23:56
Lufttryck - Max:
1022,5 hPa
Klockan:
10:04
Lufttryck - Max:
1017,3 hPa
Klockan:
23:58
Lufttryck - Min:
1017,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
998,8 hPa
Klockan:
00:06


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:33
Sol upp: 08:32
Sol ned: 15:12
Skymning: 16:11
Dagsljus: 08:38 tim:min
Dag längd: 06:40 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 2s more daylight tomorrow
Måne upp: 11:22
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 03:44


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Konstigt att inte vindmätaren frusit fast när det nu blev kallt efter all nederbörd.

Så här ser det ut där ute. Jag får ta tillbaks det där med svag vind, det verkar blåsa ganska bra. Eller dåligt.

   


  

Av Jan Sandström - 26 januari 2018 09:35

Fredag den 26/1


Igår var eller bev en jobbig dag.

Den började som vanligt med innepyssel som bloggskrivande och kaffe. Jag åkte till Stöcksjö och Inger till jobbet.

Hos Anders började jag köra hans snöslunga och det gick fint ända tills jag var nästan klar, då gick en brytpinna eller bult är det ju.

 

Så det var bara att parkera den och så skruvade jag bort den andra så jag ser hur den ser ut när jag idag ska ut och köpa några nya,

Ser att även den här är på väg att gå av då den är lite krokig.

Det var tydligen för tung blötsnö igår för jag märkte då aldrig att jag kört in i någonting.


Hem i halkan, det var verkligen halt efter vägarna igår och hemma blev det lite fika och bytte svettiga kläder innan jag kopplade släpen och lastade min slunga.

Iväg till stugan och vägen var halkig och spårig men det gick fint bara man körde lite lugnare men längre innåt landet var det fint väder och härlig vinterdag.

 

Vid korsningen Överrödå-363-Varmvattnet

 


I stugan gick det fint att skotta av, fick bara flytta bil och släp då grannen ville köra förbi. Satt en stund inne och gjorde upp en affär.

Jag köpte en fin klänning i Blomåker som jag fick åka förbi och hämta.

Den vägen var betydligt bättre än storvägen även om det var halt på sina ställen.


Egentligen skulle jag åkt förbi Erik och skotta av hans bilparkering, då bilarna utmed han stått mer eller mindre övergivna har de inte skottat av med traktorn så det var ganska mycket snö där.


Till slut var jag hemma, skottat av det sista på släpvagnsplatsen och släpen parkerad och jag var inne i värmen.

Tvättat av mig och bytt kläder än en gång, gjort kaffe och så satte jag mig i soffan för att se på TV.


Vad händer då, jo traktorf-n kommer och skrapar vägen.

Bara att dra på lite kläder och gå ut igen och försöka få undan slaskklumparna han lagt upp på olämpliga ställen.

Men nu körde jag in slungan i garaget så den får tina upp och torka när det blir kallare, eljest lär den frysa ihop.


Nu blev det soffan och en värmd matlåda till film. Och där låg jag mest hela kvällen.


Inger kom hem och traktorn kom och skrapade vägen fast nu på andra sidan, men nu fick det vara med hjälpsamheten. Det blev inte heller så mycket att ta bort.


Gick isäng med ljudboken och ännu mer Voltaren, tidigare hade jag tagit extra Alvedon till min maxdos men voltarenet hade jag nog överdoserat med under dygnet.


Jag har sovit uselt då kroppen värkt, säger som så att det bara är en sak på mig som inte värker och den har jag inte använt, gissa själv vilken kroppsdel.   


Steg upp vid åtta, frukost och ont i kroppen, händer och knän molar och värker.

Men det får inte stoppa mig.


Idag ska jag ut och köpa brytbultarna, när jag ändå är där på Mariedal och Skog & Trädgård går jag in på Hyllcenter och kikar på skjutdörrar. Vi har ju tänkt ha en sådan i gäststugan så det gäller att planera.


Sedan får jag se om jag orkar åka till Anders med bultarna.


Inger är hemma och först sa hon att vi kanske skulle få besök av Emil (barnbarnet) men nu blev det avbokat.


Det ser ut att bli en fin dag och egentligen skulle det vara skönt med en promenad i solen fast då med broddar under fötterna.

Just nu -0,8° här ute, solen skiner och det är vindstilla.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-01-26 10:15:10

Temperatur: 0,1 °C
Lufttryck: 1009,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 91 %
Vindstyrka: 2,1 m/s från W,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: -2,5 °C
Inne hos oss. Temp: 22,7 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 5,1 mm
Månaden: 21,9 mm
Året: 21,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,5 °C
Klockan:
00:13
Temp - Max:
4,6 °C
Klockan:
12:20
Temp - Min:
-2,4 °C
Klockan:
09:12
Temp - Min:
0,5 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1009,2 hPa
Klockan:
10:12
Lufttryck - Max:
998,9 hPa
Klockan:
23:59
Lufttryck - Min:
998,8 hPa
Klockan:
00:06
Lufttryck - Min:
979,4 hPa
Klockan:
10:11


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:36
Sol upp: 08:35
Sol ned: 15:09
Skymning: 16:08
Dagsljus: 08:32 tim:min
Dag längd: 06:34 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 0s more daylight tomorrow
Måne upp: 11:00
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 02:05


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här fint ser det ut där ute. Förutom alla snö då.

   

Av Jan Sandström - 25 januari 2018 11:15

Nu har det tydligen hänt igen att kopplingen avbrutits utan att jag märkt det.


Men jag har ändå skrivit minst en gång om dagen i min blogg.

Måste påpeka problemet för bloggens tekniker.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards