jans

Direktlänk till inlägg 31 januari 2018

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 31 januari 2018 10:12

Onsdag den 31/1


Först ett stort NEJ.

   Hmm, har jag inte skirvit det tidigare?   

Jo igår men då var det en traktor som hyvlade vägen, nu är det MER snö på G.

För det första så kom aldrig traktor till oss här på Vallmovägen, de har kört hela Västerslätt men inte våran gara och inte gör det mig något.

Mer snö och nu börjar jag snart känna mig som gubben i "snöskottarens dagbok".

Så även om jag kanske inte behöver skotta idag lär jag få göra det imorgon.


Igår kom Maria och lånade bilen för att handla och jag gick ut på promenad.

 

Vi hade 5-6° kallt men med nordlig vind var det som 50-60° under noll. Det blåste kallt kan jag säga men det är kanske för att jag legat av mig med mina promenader men det blev ändå 2,46 km under 35 minuter.

Så det var skönt att komma hem och få en kopp kaffe men innan den låg jag en stund på soffan.

Jag hade ju tipsat Maria om att det var tisdag och då brukar det finnas en speciell sorts bakverk.


Men inte fick jag någon semla så det blev två ostmackor till kaffet och sedan min matinéfilm som var Kvinnohuset, men det var ingen höjdarfilm, nästan så man kunde tro att Bergman var inblandad.


Idag visas Allt eller inget på SVT1, 15:00 - 16:30

"Gaz är en ansvarslös man i behov av snabba pengar. Efter att han sett kvinnorna i stan bli helt till sig av en manlig dansgrupp bestämmer han sig för att tillsammans med sina vänner ordna en striptease."


Inger åkte och jobbade kväll och jag plockade i garaget och sorterade ut elektronik som vi ska slänga.


Sedan blev det TV där jag på Netflix såg senaste avsnittet på Star Trek. Sedan blev det någon film med pang bom och dunder.

Total Recall (2012) heter filmen som jag hade inspelad.

 

Sedan blev det sängen och jag har sovit tung inatt men klarade mig inte utan Voltaren för gårdagen var ond, i alla fall från lunchtid.

Jag gissar på det där snövädret som kommer.

 

Vaknade sent i morse, det var svårt att komma upp ur sängen och en blöt Gunnar hade värmt sig hos mig tidigare.

 

Idag ska det ju snöa enligt yr.no och vi har haft lite snö som dalat men nu är det uppehåll.

Snö är illa för mina kameror som registrerar det som rörelser och spelar in så jag har fått gå igenom och radera en hel del filmsnuttar och sådant tar tid, något som jag inte har för jag ska ju skriva det här i bloggen också.

Sedan är det den sista i månaden och då ska mätarna läsas av och skrivas in i kalkylerna. Men det tar jag senare i kväll.

 

Idag får det nog bli en promenad på bandet OM det nu inte blir en massa vitt som jag måste köra undan, då får det bli dagens motionspass.

 

Just nu -4,0° här ute, mulet men ganska ljust och i stort sett vindstilla i snöret.

Men temperaturen stiger ganska fort för nyss var det -4,8°

 

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-01-31 11:00:10

Temperatur: -4,0 °C
Lufttryck: 1012,0 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,8 m/s från ENE,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: -4,0 °C
Inne hos oss. Temp: 22,2 °C Fukt: 29 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 21,9 mm
Året: 21,9 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-4,0 °C
Klockan:
10:57
Temp - Max:
-4,3 °C
Klockan:
11:07
Temp - Min:
-6,6 °C
Klockan:
04:09
Temp - Min:
-8,9 °C
Klockan:
07:11
Lufttryck - Max:
1014,3 hPa
Klockan:
00:15
Lufttryck - Max:
1014,3 hPa
Klockan:
22:21
Lufttryck - Min:
1012,0 hPa
Klockan:
10:59
Lufttryck - Min:
1010,3 hPa
Klockan:
00:27


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:24
Sol upp: 08:21
Sol ned: 15:25
Skymning: 16:22
Dagsljus: 08:58 tim:min
Dag längd: 07:04 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 12s more daylight tomorrow
Måne upp: 15:34
Månfas:
Full moon
Moon
Måne ned: 08:07


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här såg det ut för en stund sedan.

 

Och nu blir det något annat för mig.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards