jans

Direktlänk till inlägg 14 april 2024

Godmorgon världen, med musjakt.

Av Jan Sandström - Söndag 14 april 07:38

Söndag den 14/4


Igår började jag riva lite i varmförrådet efter att ha skiftat tillbaks till rätt husvagnsdäck, fick ju lämna in och byta ventil på det också.

I höstas upptäckte jag att vänster var platt och nu höger däck, på båda har ventilen spruckit.

Plockade fram Eriks sommarhjul, domkraft och gjorde i ordning tryckluften.

Sedan blev det förrådet där jag bröt upp golvet eller masoniten på golvet och en del av ytterväggen så att jag fick fram brädsponten.


Nu har vi haft musjakt här inne, Lycka kom in med en mus som hon släppte loss och den kom in till mig och under hurtsen.

 

Men jag såg den inte där

 

Däremot for den in i rummet och in bland leksakerna, den är bakom lampfoten.

 


för att återvända  in till mitt kontor.

 


in under barnens våningssäng där vi hade madrasser och annat som vi fick plocka ut.

Men till slut fick vi in musstackaren i en plasthink och jag bar ut den till naturen igen men det har inte Lycka förstått för hon går omkring och kikar in överallt.

 

Men musen var då oskadd vad vi kunde se.

Så är det att bo på landet.


Hon är ingen riktig musjägare, Gunnar däremot kunde gå ut i skogen och ta en skogsmus till frukost.

Lycka vet inte vad hon ska göra med dem och det är väl kanske bra det att hon inte kommer in med döda möss till sängen.


Då är hon bättre på att klättra och ska upp så högt det går som igår när Erik, Peter och Emil kom för att byta till sommardäck på sina bilar.

Då var Lycka nöjd att det kom folk.

       


Däckbytet gick fint och ganska fort och efter det blev det fika inne, ute kom ett vårregn och när barnen åkt så körde jag till Vindeln där jag hämtade paket och så kollade jag hjulaxel till husvagnen, men hittade ingen innan Inger kom hem och vi åkte tillbaks hit till stugan.


Här blev det kyckling till middag och vi såg ett naturprogram om Norden. Sedan Frostbiten, Scott & Bailey och så sista avsnittet på Oxen innan det blev sängen.


Jag har sovit gott men drömt en massa, kanske på morgonsidan för jag kommer ihåg en hel del knasigheter.

Vaknade vis sextiden men låg kvar en halvtimme.


Idag ska vi titta på en ny musjägare.

 

En katt som Djurskyddet har och den heter Alice.

Vi ska träffa henne och får väl se om hon tycker om oss och vi henne.

Men blir det hon ska de köra hem henne till oss och första tiden blir inne i Vindeln.


Passar även på att göra annat när vi är förbi stan (Umeå) för Alice är några mil söder om stan.

Det ska bli varmt även idag så våren är nog på gång, Rönnen Lycka klättrade i såg jag har riktigt stora skott och fåglarna är inne i fågelholkarna.


Klockan sex var det -3,5° här enligt väderstationen som nu snart halv nio visar på +1,3° och helt vindstilla.

Tempmätarna mot norr visar på +0.4° här och +1,8° i Vindeln.

 

Morgonbilderna ser ut så här.

     

 

Imma på utsidan av rumsfönstren.

     

 

Så bra att farmor är hemma, nu slipper jag Lycka på mitt skrivbord.

      

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Måndag 29 april 08:11

Måndag den 29/4   Idag blir det ett stort    till vår Konung Karl XVI Gustaf som fyller år.   Igår var jag hemma och lagade en väderkvarn vi köpt i Holland 1979.Den var trasig innan flytten så då limmade jag ihop den men så har den lycka...

Av Jan Sandström - Söndag 28 april 08:56

Söndag den 28/4   Igår hade vi en skön dag här hemma men det blev även en liten promenad "ut på byn".   Vi gick över till Andra Chansen där Inger hittade ett par tröjor och en stor bit Vlieseline som hon köpte, jag hittade en fin klänning me...

Av Jan Sandström - Lördag 27 april 08:17

Lördag den 27/4   Igår blev en dag inne, gick aldrig utanför dörren. Satt i salongen med korsord och katt i knät. Satt här vid datorn och katt i knät. Satt och åt mat i köket utan katt i knät      En nästan helt normal dag i mitt liv hä...

Av Jan Sandström - Fredag 26 april 09:01

Fredag den 26/4   Idag fyller svågern Jan-Erik år   Så då blir det ett stort   från jag och Inger i Vindeln.     Igår så åkte jag hit till lägenheten i Vindeln och Lycka fick följa med och träffa Alice för första gången. De nosad...

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<< April 2024
>>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards