jans

Alla inlägg den 17 april 2024

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4


Igår fick jag mycket gjort.

Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned.

Då hade det blivit kattabalik.


Flyttade webbkameran som visat fågelmatarna så nu sitter den och visar utanför dörren så jag kan se om Lycka har någon liten fyrbenting med sig in. Innan jag öppnar dörren


 


Det blev en hel del annat småpysslande innan vi gick in och gjorde lunch.

Satte och lade oss på soffan, jag läste och Lycka höll mig sällskap utmed mig.

Då ringde telefonen, Oxvikens Gård undrade om han kunde komma med veden redan idag (igår alltså) och det gick utmärkt för mig.

Han skulle bara äta lite så jag gjorde kaffe.


Så efter det gick vi ut och jag hann greja med lite mer runt förrådet och carporten.

Så kom Anna med lasset.

 

     

Det står då Anna på dörrarna.


Veden ser fin ut.

 


men inte infarten och gräsmattan men det fixar Inger när hon kommer och snön tinat bort.

      


Jag fick efter mycket besvär över en presenning som lite skydd mot väta.

 

Och det var väl tur det.


När veden var täckt och jag trött så gick vi in, Lycka var ju med och kröp under presenning och mellan vedsäckarna.

Skönt att komma in i värmen och så gjorde jag två husmansmackor med gravad lax och skagenröra som Inger lämnat åt mig.

Kaffe såklart.


Orkade inte läsa så startade TV;n och det blev något jag inte kommer ihåg vad det var. Bara att det var att fixa hus.

"Pimp my home" var det nog.


Sedan dags för middag och jag värmde en skål med ärtsoppa.

Så film och med Liam Neeson

Retribution

Efter den försökte jag hitta något annat men inget som lockade så jag gick isäng och tror jag sov redan vid 22-tiden.

Lycka låg vid mina fötter och jag har bara vaknat ett par gånger, en för att kissa och den andra för att rädda mina fötter från musjägaren.

Jo jag vaknade några gånger mot morgonen men fem var för tidigt att stiga upp, inte heller vid sex men sju fick det bli morgon.

Men då ville jag bara dra täcket över huvudet för ute vräkte snön ned.

 

I alla fall upp och släppa ut katten som kom in lite senare och nu ligger i sovrumsfönstret och sover.  

Härjar i alla fall inte omkring här på mitt skrivbord.

 

Idag måste jag ta itu med några telefonsamtal.

Jag gillar inte att prata i telefon med okända personer. Har social fobi enligt någon spyko, terap, eller det heter något som jag pratat med tidigt i livet då jag hade större problem med min hörsel och reumatism då allt skulle undersökas och försäkringskassan betalade.

Jag fick då 50% sjukpension som det då hette och resten jobba vilket jag då ville.

 

Nu vill jag inte jobba   men chefen säger att jag ska göra det.    

Jag skulle i alla fall bli galen om jag inte fick småpyssla och fixa saker och ting men det som nu är på gång är lite jobbigt och stort.

Egentligen skulle jag få lämna ritningar och annat, resa bort och komma hem till färdig stuga.

Men ändå kul att hålla på med det här så idag blir det mer renovering och avlopp.

 

Måste se vad jag/vi ska ha för toalettstol i gäststugan som ska kopplas ihop med ny brunn, det är en anledning till att vi ska gräva.

En annan är att vi ändå ska renovera toa här och gamla är säkert inte godkänd av myndigheterna, de hittar säkert något problem men inte att avloppet har frusit av och till och det blir stopp ibland.

Men det är gamla rör, under stugan är det gamla gjutjärnsrör som jag inte ens vågar titta på för då går de säkert sönder.

Så prata med grävaren som tydligen kan fixa allt och så värmepumpsreparatören om pumpen som jag tycker var lite för svag i vintras.

 

Vinter blev det nu och allt är vitt eller vitare fast det här som nu kom tinar på 5 minuter bara det blir noll och kanske sol.

 

Nu halv nio har jag -1.3° utanför fönstret och i vindeln -0.7°

Väderstationen säger -1,0° och 1,0--2,0 m/s från nordost.

 

Morgonbilderna ser ut så här idag.

                 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2024
>>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards