jans

Alla inlägg under augusti 2016

Av Jan Sandström - 31 augusti 2016 13:10

SVT 1, 14:50--16:10

 

Rendez-vous / Une rencontre (2014)


Fransk-engelsk långfilm från 2014. Pierre har varit gift i 15 år och har två fina barn. Han älskar sin fru och trivs bra med sitt liv. Tills den kväll han träffar författarinnan Elsa. De skrattar, pratar och har roligt tillsammans. Två veckor senare råkar de springa på varandra igen. De upplever återigen en stark attraktion och berättar för varandra hur de känner. Men de beslutar att inte ses mer och därför går de åt var sitt håll. Men fantasierna kring vad som kunde ha hänt fortsätter. Regi: Lisa Azuelos. I rollerna: Sophie Marceau, François Cluzet, Lisa Azuelos, Alexandre Astier, Arthur Benzaquen, m.fl

Av Jan Sandström - 31 augusti 2016 13:00

Men jag har inte tänkt köra på någon tuva.

Vi har varit och köp lite ved ute i Täfreå, alldeles utmed den där danslogen som var på TV för en tid sedan.

Och hem på Västerslätt kom vi oss men sedan ska det upp till stugan.

Av Jan Sandström - 31 augusti 2016 09:57

Onsdag den 31/8

Sista dagen i augusti   


Igår åkte jag till Carstedts och beställde tid för montering av fästet till Extraljusen jag köpt, på väg hem stannade jag på Granngården och köpte 7 säckar solrosfrö á 20 kg, 3 påsar jordnötter á 10 kg och en hink talgbollar.

Lastade in allt i garaget och var slutkörd.

Inger höll på med att iordningställa för kvällens fest, det var Inger årliga surströmmingsfest för sina jobbarkompisar på Haga Äödrecenter.

 

26 gäster + tre barn och en hund, lillpojken ville bada så han klev ned i dammen vi har i kryddträdgården.


När gästerna kommit gick jag ut på en promenad, det blev drygt 4 km och tog en timme.

Väl hemma åt jag lite mat och efterrätt.


Till slut hade gästerna gått och vi plockade undan, jag bar in en massa utifrån och letade reda på katterna.


Såg lite TV här i kontoret och när filmen slutat gick jag ut på en nattpromenad och då var klockan 23:45

Det blev en skön runda på nästan 2 km med klar himmel med stjärnor, de man såg här inne i stan men även norrsken.

Men något levde om och när jag kom fram emot Sandåkern såg jag anledningen, de fräste asfalten på Vännäsvägen.

 

En vägvakt kom och pratade en stund med mig när jag stod där på refugen och tittade på. Hon var förresten bekant med våra grannar.


Hem och sängen med ljudboken en stund, ville fortsätta höra hur det gick för antikhandlare Homan.

Gunnar kom inoch lade sig mellan mina ben och vi somnade.


Sovit gott inatt och runt åtta steg vi upp.

Mina morgonvärden var 6,5 mmol och vikten 80,9 kg, tror jag vägde det men det kan ha varit 80,7, är lite osäker på minnet.


Frukost ute och nu ska vi iväg och köpa ett lass ved som Inger ringt om så jag är småstressad.


Eljest inga andra planer än att det blir mer folk på surströmming i eftermiddag.


Vädret är fint, vindstilla och höst. 15,9° utanför fönstret och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-08-31 10:15:11

Temperatur: 15,5 °C
Lufttryck: 1023,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 73 %
Vindstyrka: 2,1 m/s från S,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 15,5 °C
Inne hos oss. Temp: 20,0 °C Fukt: 49 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 42,9 mm
Året: 286,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,5 °C
Klockan:
10:14
Temp - Max:
19,4 °C
Klockan:
16:57
Temp - Min:
2,8 °C
Klockan:
04:07
Temp - Min:
1,5 °C
Klockan:
05:15
Lufttryck - Max:
1023,7 hPa
Klockan:
06:35
Lufttryck - Max:
1021,3 hPa
Klockan:
23:45
Lufttryck - Min:
1021,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1017,7 hPa
Klockan:
08:42


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:27
Sol upp: 05:20
Sol ned: 19:56
Skymning: 20:49
Dagsljus: 16:22 tim:min
Dag längd: 14:36 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 24s less daylight tomorrow
Måne upp: 04:05
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 19:25


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och trädgårdsbild.

   


Av Jan Sandström - 31 augusti 2016 00:46

Jag gick ut på en promenad före midnatt och det var/är stjärnklart med ett skapligt fint norrsken mot just norr.
Men det var något som levde om och störde det lugn som brukar vara nattetid.

När jag kom mot Sandåkern såg jag vad det var.
Som besökare från yttre rymden blinkade gula lampor och vita strålkastare lyste upp stora maskiner.

Det var beläggningsarbete på gång på Vännäsvägen.

Jag gick fram mitt på bron över Tvärån för det var ingen trafik, en vakt blockerade vägen och vi fick en trevlig pratstund jag och tjejen som vaktade.
Hon hade ett trist och långtråkigt nattpass fram till klockan 5.
Det kom ju inga bilar från Västerslätt.

Nu ligger jag med ljudboken och Gunnar kom just in och ligger mellan mina ben.

Av Jan Sandström - 30 augusti 2016 19:31

Men inte för att hon fyller år utan det är jobbarkompisar på den årliga surströmmingsfesten här hemma.

26 gäster har hon räknat till. och då är det tre barn och en hund

 

Många bilar och hur skulle det gå med parkeringsförbud på gatan.

 

Nu har jag ställt ut infravärmare till gästerna.

 

Hunden har fått lägga sig i bilen nu när solen gått ned.

 

Och den minsta, förutom hunden ville bada i vår damm, men han klev ned med fötterna först.

 

Jag gick en promenad tidigare på en timme och drygt 4 km.

Men nu får även jag kaffe.

Av Jan Sandström - 30 augusti 2016 13:07

...men inte så mycket.

Kanske inte alls då du gissade mitt mellan resorna 1992 och 1998.


Vi fick ett vykort, handskrivet och allt och det händer inte så ofta idag men väldigt kul att få.

Det var från Anders som tagit en liten minisemesterresa till Åreskutans topp.

Han vill väl ha lite omväxling från vardagen från Sylarnas topp där han jobbar.   

 

20 år sedan gissade du men det är faktiskt 24 år sedan vi var där uppe, 1992 var året och Maria låg i mammas mage.

 

Det var då vi hyrde stugan med tornet

 

och vi åkte de 7 milen in till Östersund varje dag men tog även en tripp västerut också och åkte upp på Åreskutan.


Men sedan åkte vi en gång till och då hade vi Marias husvagn och det var 1998.

Jag saknar både folkabussen och semestrarna med familjen. Det var en rolig tid.


Det var då det var så magiskt när vi åkte upp på Åreskutan genom molnen.

   


Det var sagoligt där uppe, full sommar och nere i dalen högst 10 grader och småregnade.

 

 

Då hade ni blivit lite äldre och vildare.

    


Av Jan Sandström - 30 augusti 2016 10:29

SVT 1, 14:40--16:10 Kamrater i vapenrocken (1938)

 

Handling:
I en enslig skogsglänta skall en man arkebuseras. Han blir bakbunden, får en bindel för ögonen och skall just bli skjuten av en grupp soldater, när kameran backar och man ser ett litet resande teatersällskap repetera en pjäs. När officeren i pjäsen säger "Ge fyr!" börjar det explodera riktiga granater kring sällskapet. Alla rusar iväg till bussen som kör sin väg, men man glömmer den bakbundne, som irrar runt tills han kommer ner i en markörgrop, där han befrias från bindel och rep, men ingen tro...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

Av Jan Sandström - 30 augusti 2016 09:47

Tisdag den 30/8


Idag fyller Inger åt

 

Grattis kära hustru


Igår åkte jag till Ersboda och köpte ut extraljusen till bilen men då klockan var mellan 12 och 13 hade Carstedts lunchstängt så jag kunde inte prata med dem om montering.


Väl hemma tog jag mig an trädgården och förstärkte tältets ben där ett gått av och ett var böjt, men vad kan man förvänta sig av ben i folietunn aluminium. Det blev inte som jag först tänkt att byta ut hela benet utan jag stoppade bara in fyrkantstålet inne och bara en bit längst upp.

Det verkar vara i så dåligt skick att det inte är lönt att lägga ned för mycket på det.


Jag tömde dammen på skitvatten och fyllde nytt men hann även se matinéfilmen och gosa med kisse.

Allt för att det skulle vara fint till dagens fest.


Gjorde i ordning månadens räkningar och har jag inte glömt bort någon så gick det ihop även den här gången.


Senare på kvällen skulle jag ta en promenad men en efterhängsen Gunnar som jag inte lyckades komma undan spolierade allt så det blev bara 150 meter innan jag gick hem och isäng och på kinkigt humör.


Det blev ljudboken en stund med Mirabell utemed mig, en stund kröp hon ned mellan mina ben under täcket.

Sovit gott även om jag fått stiga upp för Gunnar som ville in och ut ett par gånger och då han varit inne har han legat hos mig.


Vi steg upp före åtta och mina värden blev 5,3 mmol och vikten 81,2 kg. Godkänt idag med.

Duschade och frukost ute, det var ju ändå runt 12° men inatt var det kallt med 1,5 °C Klockan: 05:15

Hissade flaggan och nu sitter jag här.


Ska åka iväg till Carstedts och höra när det går att få fästplåten till ljusen monterad och även kanske en sladd från cupén till fronten så att det går att slå av ljusen vid behov.

Ska även kanske åka förbi Granngården och köpa fågelfrö och annat.


Inger får ju besök av runt 30 jobbarkompisar i eftermiddag men de vet inte om att hon fyller år idag, men hon blir ändå bara 59 år.

Men det blir fullt hus och ibland funderar jag på att fly någonstans.

Jag kanske tar en långpromenad och fikar hos någon.


Vädret är fint och ska vara fint, just nu 14,6° utanför fönstret där småfåglarna festar på solrosfrön.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-08-30 10:00:10

Temperatur: 14,3 °C
Lufttryck: 1018,2 hPa och Steady
Luftfuktighet: 74 %
Vindstyrka: 3,4 m/s från WNW,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 13,5 °C
Inne hos oss. Temp: 19,9 °C Fukt: 51 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 42,9 mm
Året: 286,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,2 °C
Klockan:
09:25
Temp - Max:
19,9 °C
Klockan:
13:59
Temp - Min:
1,5 °C
Klockan:
05:15
Temp - Min:
2,2 °C
Klockan:
04:12
Lufttryck - Max:
1019,0 hPa
Klockan:
00:30
Lufttryck - Max:
1027,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1017,7 hPa
Klockan:
08:42
Lufttryck - Min:
1018,5 hPa
Klockan:
21:57


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:24
Sol upp: 05:17
Sol ned: 20:00
Skymning: 20:53
Dagsljus: 16:29 tim:min
Dag längd: 14:43 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 25s less daylight tomorrow
Måne upp: 02:53
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 19:07


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och en trädgårdsbild.

   


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards