jans

Alla inlägg under augusti 2016

Av Jan Sandström - 7 augusti 2016 08:55

Söndag den 7/8


En solig lugn och tyst morgon här ute på altan.

Så otroligt tyst det kan vara inne i stan, nästan så man kan tro att jag är i stugan om jag blundar.


Igår däremot regnade och åskade det, regn fick vi på oss men åskan gick lite norr om stan.

Så det blev inte mycket mer gjort än att sitta här ute och mysa för det var varmt.

Jo jag hjälpte till att surra och täcka över Marias flyttlass, Erik hjälpte till med att bära och lasta på släpvagnen och bära ned allt i källaren till nya lägenheten, det är en smal källartrapp så bolhyllan blev de tvugna till att skruva isär.


Tomas kom förbi, han var gräsänkling på kvällen då Sara hade en tjejträff, tror det var det så då tog han med sig lillasyster och lillebror Erik och gick ut för att äta mat någonstans.

Jag tog ett paraply och tog en promenad på 4,5 km.

Det blev lite kringelkrokar men hamnade till slut hemma på hemgården, alltså mitt hus där jag växte upp och där nu min brorsdotter Petra men man Robert bor.

Brorsans bil stod utanför och jag fick för mig att de kanske var där men ingen öppnade.

    

Fick sedan veta att brorsan var ute en sväng liksom Petra, så jag fick gå hem igen och värma matlådan efter att ha tagit en sval skön dusch.

Jag var blöt inifrån, av svett.


Sedan blev det kaffe och jag satt ute på altan med kkorsord och myste tills det började bli lite för kallt.

Då gick jag in och tänkte se film. Det gick några på TV men fastnade inte riktigt för någon.

Det blev sltitta på Nakenmilen eller vad den nu hette.


Maria och Tomas kom, Tomas åkte och inger kom men de hade stött på varandra på Stråvägen här utmed och stått och pratat en stund för kvällen blev klar och fin men lite kall.


Gick isäng och bla bla bla etc.

Gunnar har legat hos mig stora delar av natten men det har gått fint då jag legat på sidan och han i mina knäveck.


Steg upp runt åtta, testade och vägde mig.

6,0 mmol och vikten 81,1 kg, godkänt idag också.

Katterna hade stigit upp och svansade runt benen på mig, vad de nu ville.

De blev då nöjda när jag sagt godmorgon och kelat lite med dem, fast Mirabell ville ha mer gos hela tiden eller om det var tonfisk hon trånade efter, något vi slutat ge henne.

 

Det är sista morgonen jag har Tristan och Trassel här hemma, det blir bara Gunnar och Mirabell framöver.

 

Även Maria flyttar ut, Trassel ville visst inte vara med på bild för han gömde sig under ett bord.


Maria i Skeppsvik ringde ju igår och då vädret tydligen ska bli riktigt fint idag tror jag att det blir en MC-tur till henne.

Ska kika på varmvattenberedaren och se om jag kan hitta något fel på den som går att laga eller om vi får köpa en ny och sätta in.

Jag och Inger är ju bjudna på middag hos henne i morgon kväll men då såg jag att det tydligen an bli ordentligt med regn.


Men nu skiner solen från en blå himmel och det har lugnat på, det blåste lite när jag gick ut och då var det runt 16 grader men det stiger fort.

 

Småfåglarna har vaknat och äter jordnötter, Granndotterns kille kom med sin Volvo för att hämta upp henne.

Idag spelar han då inte musik så bilen håller på att sprängas, skönt det.

Aha, Maria skulle med, ja kan jag säga blivande svärmor men grannen heter ju också Maria, ganska många Marior i vår bekantskap så det kan bli lite rörigt.

Men varför ska gamla människan sitta i baksätet, det är en liten tvådörrars Volvo och det såg väldigt trångt ut att komma ut och in.

hon är väl nästan 50 år människan, kunde inte unga dottern sitta bak. Ja se dagens ungdom.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-08-07 09:30:10

Temperatur: 21,4 °C
Lufttryck: 1020,7 hPa och Falling
Luftfuktighet: 74 %
Vindstyrka: 1,6 m/s från WNW,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 21,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 59 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 2,1 mm
Månaden: 7,5 mm
Året: 251,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
21,5 °C
Klockan:
09:20
Temp - Max:
22,6 °C
Klockan:
12:56
Temp - Min:
10,4 °C
Klockan:
02:41
Temp - Min:
10,3 °C
Klockan:
04:14
Lufttryck - Max:
1022,0 hPa
Klockan:
00:42
Lufttryck - Max:
1022,0 hPa
Klockan:
23:24
Lufttryck - Min:
1020,6 hPa
Klockan:
09:12
Lufttryck - Min:
1020,3 hPa
Klockan:
07:50


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:55
Sol upp: 04:08
Sol ned: 21:19
Skymning: 22:31
Dagsljus: 19:36 tim:min
Dag längd: 17:11 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s less daylight tomorrow
Måne upp: 10:20
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 21:54


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Nä mer kaffe och klappa katterna innen de försvinner, fast hon skulle åka först i kväll med dem.

Det blev lugnt på gatan igen.


Godmorgon.
Jag nyfiken? Inte alls.   

Av Jan Sandström - 6 augusti 2016 19:56

Det har regnat mer och mindre hela dagen men nu har det klarnat upp.


Maria och Erik körde ett flyttlass och sedan körde Maria ett med bilen.


Nu är hon och Tomas ute och äter, tror de fick med sig Erik.

Jag tog en promenad på drygt 4 km upp på Grubbe i kringelkrokar och hem igen, genomblöt av svett för jag hade paraply när det regnade.


Maria ringde från Skeppsvik och sa att det inte fanns något varmvatten igen, men nu verkar det inte ha varit överhettningsskyddet utan något annat som falerat.

Jag får åka dit senare, men inte i kväll och hon ska ändå på dans i Täfteå.


En skön dusch och matlåda med middag.

Nu har jag ätit blåbärskaka och kaffe ute men solen är på väg ned och det börjar bli kallt om tassarna.

 

Det är riktigt klart och kav lugnt.

 

Och tyst, det enda som hörs är en bil på Industrivägen, där är det 40 km/h men jag tror de flesta tolkar det som 140 på kvällarna.


En helikopter passerar ovanför mig just nu, det kan vara ambulansen som är på väg inåt landet igen.

En person är ute och går en bit bort med släpande steg.


Eljest är det så tyst så tyst, nästan som i stugan.


Jag ska packa ihop och gå in för att se någon film på TV..

Av Jan Sandström - 6 augusti 2016 08:54

Lördag den 6/8


Igår blev en dag på resande hjul.

först MC till besiktningen där allt gick fint, framdäcket som "borde" bytas vif förra besiktningen för två år sedan hade vuxit till sig för nu sa han ingenting om det, men jag ska byta framöver när jag ställt in den för vintern.


Sedan agerade jag chaufför åt Maria och Mona mest för att det var roligt att hjälpa och umgås med flickorna.

Jag vet inte om de gillade mitt sällskap men vi hade en trevlig resa med släpvagnen till Träskbyn.

     


Men väl hemma igen var jag helslut fast jag bara suttit och kört och hjälpt till med att surra lasten.

Tjejerna fick bära och slita.


Det blev ingen promenad men kvällen var varm så jag satt ute länge. Inger kom hem och vi satt ute en stund till.


Jag gick isäng och Inger satt kvar ute medan jag gjorde lite bengympa men jag har legat av mig för nu orkade jag inte allt så många benlyft som tidigare.

Ljudboken några timmar innan jag släckte och sov gott. Men jag har en aning i bakhuvudet att jag drömt något knasigt men trevligt.


Medicinen tog jag tydligen klockan sex men kommer inte ihåg det, burken var då tom när vi vaknade halv åtta men vi låg kvar till efter åtta.

Då hade Maria redan stigit upp och släppt loss katterna som sprang över mina ben.


Mina morgonvärden var ett blodsocker på 5,7 mmol och vikten 81,0 kg.   


Idag blev det frukost här ute för vi fyra som får vara ute, då räknade jag inte alla mina vänner som har fjädrar.

 


 

 


Maria blev inte glad över vädret, igår fanns en varning för åska stora delar av dagen men den är bortplockad, däremot var det grått när vi gick ut.

 

och nu har det börjat regna riktigt ordentligt.

Gunnar lade sig under lönnen, men ingen fågel flög in i hans mun så han kom och blev kliad av matte istället.

 


Maria har tänkt flytta sitt bohag till en källlarlägenhet på Grisbacka tillsammans med Mona som redan bor där.

Men det ska väl sluta regna, eljest köpte jag ju två presenningar igår, vilket visade sig behövas.


Jag ska inte skriva något om planering idag, inte lönt men jag bör ut och gå idag. Bara det slutar regna.

Men jag gissar att jag måste hjälpa till med någonting även om Erik lovat ställa upp på Marias flytt.


Nu är det bara ett lätt sommarregn och det är varmt ute, det var 17-18 grader då jag gick ut.


Nu visar väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-08-06 09:15:11

Temperatur: 17,7 °C
Lufttryck: 1020,8 hPa och Steady
Luftfuktighet: 95 %
Vindstyrka: 1,0 m/s från SSW,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: 17,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 58 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 5,4 mm
Året: 249,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
20,7 °C
Klockan:
08:21
Temp - Max:
24,1 °C
Klockan:
13:58
Temp - Min:
10,3 °C
Klockan:
04:14
Temp - Min:
10,0 °C
Klockan:
04:49
Lufttryck - Max:
1021,2 hPa
Klockan:
00:06
Lufttryck - Max:
1021,1 hPa
Klockan:
23:36
Lufttryck - Min:
1020,3 hPa
Klockan:
07:50
Lufttryck - Min:
1014,5 hPa
Klockan:
00:02


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:50
Sol upp: 04:05
Sol ned: 21:22
Skymning: 22:36
Dagsljus: 19:46 tim:min
Dag längd: 17:17 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 25s less daylight tomorrow
Måne upp: 09:03
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 21:43


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Inger hämtade mer te åt sig själv men inget kaffe åt mig   

Så jag får väl lyfta på rumpan och göra en kopp åt mig själv. Måste även ta på mig tofflorna då det blev kyligt om tårna.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 5 augusti 2016 21:31

Idag t.ex Inte blev den som jag tänkt men jag får skylla mig själv.


Först åkte jag till besiktningen med min MC och det var inga fel eller påpekanden.

Därefter åkte jag till Jula där jag köpte en verktygssats de sålde billigare.


Hemma hade Maria skjutsat Inger till jobbet och kommit hem, Erik var även hemma och skulle ta moppen till Nydala, men vid Granngården fick han vända hit hem igen och ta bilen då den inte orkade. Det är skruven till bränsleluftblandningen som fallerar. Tror vi.


Maria skulle ha bilen med släpvagn men ville ha min hjälp att backa den till den vid det ställe hon ska flytta till.

En smal återvändsgränd där det står bilar parkrade så jag tänkte att jag har inget att göra idag så jag kan ju köra hela vägen upp till Träskbyn dit grejorna skulle, bara 10 mil dit och de sista på små grusvägar.


Vi åkte iväg och tjejerna Maria och Mona samt hennes bror lastade på soffa, bord och annat smått så släpen blev full.

 

Solen sken och det var en fin sommardag, prognosen sa ingen nederbörd så vi åkte iväg inåt landet.

Men vi ser att "där borta" var himlen gråsvart, det var åt det hållet vi skulle så jag tog en liten omväg och åkte in till Vindeln där jag passade på att tanka samt köpte ett par billiga pressenningar och band så att vi kunde täcka över lasset efter att vi åt korv.

Tjejerna bjöd mig på en korv.


Tur vi täckte lassten för det kom regn och det regnade men inte någon åskskur utan vanligt regn.


Väl framme, bilden ovan, lasstade tjejerna av in i ett garage som var mer än fullt.

 


Soffan skulle inte ha fått plats så den fick följa med mot Umeå igen.

På väg hem skulle de även ha med en bokhylla och det gick bara bra men regnbågen vi såg blev inte så fin på bilden som togs i farten genom vindrutan.

 


Soffan fick vi åka och lassta av i Tavelsjö och sedan var det bara att åa hem med bokhyllan till nya källarlägenheten Maria och Mona ska bo i ett tag framöver.


Åtta var vi hemma igen och jag var helslut så det blev en enkel fikamiddag samt några frukter.

Jag orkar inte heller med någon promenad utan snart är jag på väg isäng trött, slut och ont i kroppen.


Men jag mår ändå bättre än min kusins man som fått en elak diagnos.

Myelom (blodcancer) har han fått och livet är elakt för det räcker tydligen inte att de två sitter i rullstol och har en massa bekymmer.

Men nu har han börjat blogga han också vid 66 års ålder,

andersgubbens.blogg.se

heter den, men än finns inte så mycket men kika in och läs det han skrivit.

Det är ju hos dem jag brukar natta då jag passerar Eskilstuna på mina resor men även då Inger och familjen varit med.

Jag hoppas det ordnar sig för han för då är ju min diabetes och diskkbråcket rena vinstlotten.


Men nu lägger jag av för idag och tar min medicin och går isäng, Inger kommer nog snart hem från jobbet.

Grannarna har börjat klippa gräsmattorna för det är en ganska skön kväll trotts allt.


Godnatt.

Av Jan Sandström - 5 augusti 2016 09:01

Fredag den 5/8


Så var det den här jäkla fredagen igen, jag som inte jobbar får ju inte glädjas åt den.


Igår regnade det och åskan gick ute på kvarken.

Så den där MC-utflykten vi tänkt göra blev inställd eller vi iddes inte åka någonstans.

Egentligen hade vi tänkt åka upp till Stackgrönnan i Skellefteå där vi skulle äta räkmacka.

Men kanske lika bra att det inte blev något sådant, inte bra för min mage att äta något så gott, jo det är det och IKEA har goda räkmackor de också men inte som de på Stackgrönnan eller Café Kajutan heter stället.


Under förmiddan satt jag och pysslade med Excel och min statistik över blodsocker och vikten. Snyggade till sidorna och lade till en del.

Bl.a formaterade jag vissa celler så att de automatiskt visar olika färg beroende på hur blodsockret jag matar in har för värde.

Grön bakgrund om det är under 6,0, mellan 6 och 7 vit och 7,0 till 8 rosa, över 8 blir det röd bakgrund med vit text och en ram.


Jag gick en promenad när det höll upp och det blev en runda på 3,35 km

 

i kringelkrokar runt omgivningen. Men det är ju så cykelbanorna går på en del ställen och gena är ju inte lönt då det är promenaden jag är ute efter.

Det är skönt att ställa in en hastighet på benen och bara gå, när jag kommer till ett vägval får infallet just då bestämma vilken väg jag ska ta men ibland har jag valt en väg att gå om det är så att jag vill se på något ställe just då.


Vi fick besök av Vigrens från Vännäsby, alltså Ingers storasyster med gubbe, jo han är en gubbe liksom jag är.

Det blev fika med blåbärskaka och nu satte sig en liten blåmes på kanten på Ingers tekopp här utmed på armbågs avstånd från mig och den satt kvar länge och kikade på mig, så jag fick gå in och hämta en vattenskål till småfåglarna.


blåbärskaka och senare mat från igår.

Vi satt ute till sent på kvällen innan de åkte hem vid 21-tiden, jag började se på TV men fastnade inte i något.

Sharknado 4 gick och de där filmerna ska vara skräck men är mer komedier och så uruselt dåliga att de är roliga och nästan sevärda.


Så jag fick ett infall och tog på mig hörlurarna och gick en sväng runt Västerslätt.

 

Det var en ganska skön kväll med runt 14-15 grader i luften och mörkt när jag började gå halv elva.

Lite drygt 20 minuter tog det att knata runt villaområdet.


Kom hem och stretchade lite innan jag gick isäng med fortsättning på ljudboken.

Inger kom isäng, somnade innan hon låg på udden tror jag, som vanligt alltså.


Jag släckte så småningom runt ½2 och sov sedan riktigt gott men har drömt mycket och småkonstigt men kommer inte ihåg detaljer.


Vid halv åtta vaknade vi och steg upp.

Jag gjorde mina morgonrutiner och hade 5,8 mmol och vägde 81,7 kg.


Gjorde mackor och kaffe, tog med Gunnars matskål och gick ut hit och här sitter jag.


Om drygt tre timmar jag jag besiktning av min MC och får då se vad jag har för fel den här gången.

Jag tycker det är behändigt att ha den mot hsten då man normalt hunnit köra och ev. åtgärdat brister och fel istället för att som tidigare direkt på våren och trängas med alla andra som sa besikta MC och husvagnar.


Sedan får jag se om det blir någon tur, eljest ska jag nog hjälpa Maria som är i flyttartagen och nu är det väl sista gången hon lämnar boet.

Sedan får vi gammlingar sitta här och uggla i vår ensamhet   

Det är både roligt och tråkigt när de flyttar hemifrån men så länge de bor här i närheten kommer de ofta förbi oss och vi kan ju lätt hälsa på dem.

Då behövs det mer planering när det gäller Tomas och Sara i jönköping, 100 mil bort men det är ändå ingenting, det kunde ju ha varit somm bekanta till oss som har barn både i japan och andra sä´tällen borta i bortre Asien.


I övrigt inte några andra planer inplanerat.

Som Gunnar som har varit ute och gått en runda och nu sitter och ollar in reviret.

   


idag skiner solen och det ser ut att bli en fin dag, eljest har det ju varit lite väl mycket av det goda, åska var och var dag, inte varannan.

 


Just nu eller för en stund sedan (varje kvart) skickade väderstationen upp data till min hemsida det här.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-08-05 09:45:11

Temperatur: 21,4 °C
Lufttryck: 1018,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 68 %
Vindstyrka: 1,9 m/s från SSE,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: 21,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 58 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 4,2 mm
Månaden: 5,1 mm
Året: 249,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
21,4 °C
Klockan:
09:44
Temp - Max:
20,5 °C
Klockan:
13:09
Temp - Min:
10,0 °C
Klockan:
04:49
Temp - Min:
7,7 °C
Klockan:
04:22
Lufttryck - Max:
1018,3 hPa
Klockan:
08:52
Lufttryck - Max:
1016,7 hPa
Klockan:
00:10
Lufttryck - Min:
1014,5 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
1013,1 hPa
Klockan:
19:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:45
Sol upp: 04:02
Sol ned: 21:26
Skymning: 22:41
Dagsljus: 19:56 tim:min
Dag längd: 17:24 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 25s less daylight tomorrow
Måne upp: 07:44
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 21:32


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Nu kom Inger och sökte sin tekopp, som jag bar in nyss.

Kanske gör hon kaffe till mig som jag kan dricka till korsord.


ja så sprack planerna, nu kom Emil med föräldrar.   

 


Godmorgon

Av Jan Sandström - 4 augusti 2016 14:18

Jag har altså gått en promenad igen.

3350 meter på 40 minuter och åskan går ute på Kvarken söder om Holmön.

 

Nu är det gott med ett kex och kaffe, ute på altan naturligtvis.


Och Maria håller på att packa för att flytta men det är roligare nu när det bara blir några km och inte som i fjol då hon drog iväg runt halva jorden till Kanada och Prince George.

Av Jan Sandström - 4 augusti 2016 08:50

Torsdag den 4/8


Och åskan går ute till havs idag igen.

Det har varit mycket åska i år.


Men igår, Jag gick en promenad på nästan 3,4 km innan jag tog MCn till stugan.

Inger som just kommit från jobbet kom straxt efter med bilen och blåbärskakor.

 

Maria åkte med Peter, Anna och Emil för vi hade familjeträff i stugan där Tomas och Sara bor hela veckan.

Vi tog en dag så behövde inte de avsätta tid för var och en under tiden de är här för det finns ju annat de vill göra.


Vädret var fint även om det såg lite regntungt ut när jag tog in promenad och det kom några stänk på mig.

   

Men jag klarade mig från regn och det var en skön tur till stugan förutom den där hjärnlösa typen i en AUDI som tydligen hade bråttom och glömt sätta upp blåljuset på taket.

Han skulle med säkerhet ha tappat körkortet ifall de haft en kontroll eller om han kört om en polisbil. Och det var en han bakom ratten.


Stugvägen måste jag prata med styrelsen om att de inte sprider detta grova grus som mest ser ut som sprängsten.

Jag kommer att kräva vägförreningen då jag får punktering för det är mer troligt att jag får det än klarar mig undan.


Men vi fick en fin stund där och efter mat och senare blåbärskaka åkte jag hem och lämnade Inger där för hon skulle plocka mer bär.

När jag åkte hemmåt småregnade det lite men himlen var blå frammåt men det kändes att det var kväll och lite kallare.


Naturligtvis skulle det komma en idiot efter vägen.

När jag körde uppför backen i Håkmark såg jag en bil komma fram före byn och innan jag var uppe på krönet 3-400 meter så kom en typ sportbil (Jag hann inte ens se vad det var för bil men den var av den låga platta typen) i rasande fart och bara blåste förbi.

Så några 70 hade inte den hållit, knappast det dubbla heller utan det kan ha gått ännu fortare. Jag hoppas bara att sådana där får sitt straff tids nog innan de kör ihjäl någon.

Vad är det med folk idag?


Jag kom i alla fall hem fast egentligen hade jag tänkt åka en sväng och ta vägen över Kassjö men det var lite för kallt efter åtta på kvällen så det blev direkt. Synd egentligen för eljest hade jag sluppit se den där fartdåren.


Väl hemma igen kände jag för en promenad och fortsätta lyssna på ljudboken, nu är det Alster med Galenskaparna jag håller på med.

Det blev bara en kortare sväng då jag skulle va hemma före 10 då det är medicintid för mig.

Men en sväng runt Västerslätt på 1350 meter men då blev det några meter här hemma på tomten då jag gick en runda och passade på att fylla fontändammen.

 


Jag kollade blodsockret innan jag gav mig på en bit blåbärskaka och ett glas mjölk som kvällsfika och glukosen låg på 6,1 mmol.


Det var ingenting på TV så jag gick isäng med fortsättning på ljudboken fast jag tror jag somnade ifrån den.

Sov inatt och Gunnar kom senare in och lade sig hos mig, då var det bara 8 grader ute och han hade kalla tassar men det kändes så varmt inne, även inger som lite oroligt och tyckte att det var varmt. Termometern visade ändå bara på 21 grader, i och för sig är det väldigt varmt för oss.


Klockan åtta steg vi upp alla tre, Gunnar gick ut först då han tog närmaste vägen genom fönstret, det var öppet.

Gjorde min morgontest som visade 6,0 mmol och vikten 81,8 kg.

Men jag hittade inte min marmelad i morse så det fick bara bli ost på bröden, lite torrt men det gick ned det också.

Innan jag gick ut kom Maria upp och Tristan var snabb som en vessla ut på altanen då Inger inte stänkt dörren efter att ha tagit in tidningen.

Maria lika snabbt efter men ute mötte Tristan på en viss Gunnar, då hade han tvärvänt.


Nu dundrade åskan där i söder   och posten kom med något, jo jag väntar ju paket senare i kväll.

Har beställt från Apotea.se, mediciner och mer havrehjärtan, dyra är de men milligare än att gå till andra Apotek och köpa dem.


Frukosten intagen och senare ska det bli påtår sa Inger.

Åskan går och har gått söderut ute över havet men den verkar på väg hitåt för nu hör jag den lite nu och då.

Men det kan vara svårt att veta ibland om det är åskan eller en lastbil eller något annat stadsljud som låter.

Fast det där går inte att ta misste på och den går 13 km åt sydost enligt mobilen.


Vid fruosten satt Gunnar och tittade på fåglarna i automaten.

 

Och det var gråblått åt sydost.

 

Det har nu blivit ännu mer och det kryper skta uppåt mot oss.

 

Men det kanske blir som andra dagar att det inte blir någonting här hoss oss.


Egentligen hade vi tänkt göra en MC-tur ut någonstans men vi stannar nog hemma idag.

Planen var uppåt och kanske Skellerfteå och även om det är eller prognosen visar fint där uppåt är det ostadigt här och det an bli åska där också.

Något jag inte vill är att köra MC, [nu blinkade det till i ögonvrån och där kom dundret, det närmar sig sakta] Jo jag vill inte köra MC när åskan går för jag har lärt mig att ett rörligt föremål är ett utsatt föremål då man alstrar statisk elektricitet och drar till sig blixten, och skyddad är man inte heller med bara en plastbit på skallen.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-08-04 09:45:11

Temperatur: 15,8 °C
Lufttryck: 1014,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 92 %
Vindstyrka: 3,9 m/s från ESE,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 15,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 56 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,6 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 1,5 mm
Året: 245,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
17,3 °C
Klockan:
07:08
Temp - Max:
22,3 °C
Klockan:
14:21
Temp - Min:
7,7 °C
Klockan:
04:22
Temp - Min:
9,0 °C
Klockan:
04:31
Lufttryck - Max:
1016,7 hPa
Klockan:
00:10
Lufttryck - Max:
1016,6 hPa
Klockan:
23:32
Lufttryck - Min:
1014,7 hPa
Klockan:
09:18
Lufttryck - Min:
1014,9 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:40
Sol upp: 03:59
Sol ned: 21:29
Skymning: 22:46
Dagsljus: 20:06 tim:min
Dag längd: 17:30 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 24s less daylight tomorrow
Måne upp: 06:23
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 21:18


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Nä nu måste jag avsluta och gå in för att stänga ned datorer och koka upp kaffevatten, det börjar också dra isande kallt om händerna.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 3 augusti 2016 19:07

Inger har gjort...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards