jans

Alla inlägg under augusti 2016

Av Jan Sandström - 12 augusti 2016 13:56

Det var svårare än jag trodde att fräsa en skåra

Så jag får börja med att köra cirkelsågen och det gick lättare.

Men det här blir bra

som nedre delen med 10 cm mellanrum.

Så här har jag tänkt mig det.

Golvet längst ner, men stolparna ska inte sticka upp.

Nu ska jag bara mäta hur det passar rent praktiskt med mellanrummet och mellan stolparna så att det inte blir för glest eller tätt mot sidorna.

Av Jan Sandström - 12 augusti 2016 12:57

Och så började det hagla och skapligt stora hagel.

Tur vi satt uppe på altanen och drack kaffe och det slammrade ordentligt på plasttaket men det kunde ha varit värre, vi kunde ha haft plåttak.

Men från det som var så fint

 

blev det blött igen

   

och en videosnutt OM det nu går att få upp den, det har trilskats i några försök.

.


 

Och nu skiner solen så varmt igen.

Av Jan Sandström - 12 augusti 2016 09:26

Fredag den 12/8


 

Det är HÖST, nu är det ändå 10 grader i skuggan men inatt var det +1,3 utanför fönstret men på frukostplatsen var det 0,0 grader


Igår plockade jag ihop grejor hemma, laddade hårddisken med filmer och dokument som kan behövas här i stugan.

Sedan hade jag tänt ta en promenad och en dusch innan jag åkte ned till centrum där vi skulle äta på HARRIETs då jag kom på att det var väl dumt.

Jag duschade och tog sedan en promenad ned på stan där jag träffade Inger som kom från jobbet, egentligen skulle jag ha hunnit upp på Classse och köpt ett eller ett par paraplyn men så blev det inte.


Vi skulle äta och prata med gamla och nuvarande grannar på Västerslätt, Hammarbäcks som flyttat till Örebro för nu många år sedan och Sara och Lena vars män inte kunde komma.

Lena kom sent då hon kom med långfärdsbuss till stan men det gjorde inget, jag är van vid att svälta.

     

När vi väl fick beställa mat valde jag mellan räkor och kött, det blev räkor men det var delvis ett misstag.

Dyrt och inte mycket mat på 250 gram oskalade räkor och brödbitar till. Men bra för min figur.

Rökta räkor var inte heller gott men uppfostrad som jag är åt jag upp allt och tullade även bröd av de andra.


Efter tre fimmars samvaro blev det en promenad hem straxt efter åtta och det regn som föll under maten hade upphört.

Väl hemma lastade vi ut i bilen och tog med Gunnar för att åka hit till stugan, Mirabell får vara hemma och ensam stundvis då inte Maria eller Erik är i huset.


Vi kom hit och Gunnar kollade in omgivningarna innan han kom och var gosig hoss oss i soffan,

En stor mugg kaffe och jag var sugen så det blev en ostmacka sent på kvällen innan jag gick isäng.

Då gick Gunnar ut igen för att vad jag förmodar jagar möss.

Ljudboken orkade jag inte höra mycket på innan jag somnade, Gunnar kom in genom fönstret någon gång under natten och lade sig vid fötterna hos oss efter att han kelat klart vid de övre delarna.

Jag har sovit gott och var trött i morse, som vanligt här i stugan.


Klockan sex var det nollgradigt ute då jag tog min medicin men då skulle jag ändå inte ut, jag stängde dock fönstret i sovrummet då Gunnar nu låg och sov inne.


Efter åtta luckades jag komma upp ur sängen och kolla mina värden, 5,7 mmol och vikten 81,3 kg.

Bra blodsocker men vikten är för hög, vem vet, kanske är det större dragningskraft här än i stan,jag får skylla på det.


Frukost ute och Gunnar hade redan smitit ut och lagt sig på "sin" stol.

 

Katten liggger där borta i hörnet på altanen och nu har solen börjat komma över träden så frukostplatsen skulle ha varit bästa platsen.

 Men vi satt i biblioteket där det var mest lä fast vi fick ta fram infravärmaren.

Inger sitter kvar där men jag gick in då det blev för kallt om händerna att skriva på datorn-

Hon glömde sin MP3 och hela sin ryggsäck hemma så då fick hon låna min spelare för att lyssna på radio

Ifall det är några barn som tänker komma upp och titta på mereoriterna i kväll. Det ska bli klart men mulna på senare mot natten. Typiskt.

Det blåser en västvind och då blåser det rätt in här men eljest är det soligt och fint.

 


Jag har inga direkta planer för dagen mer än att ta en promenad och så snickra lite.

Jag måste såga skärbrädan till Marias sten och sedan blir det lite provbitar till staketet på altanen.


Kanske kan vi få ned den där värmekabeln i vårt avloppssystem, den misslyckades vi med i fjol men nu har jag lite nyare ideér.

Egentligen borde jag kolla och räkna på ett nytt med plaströr järnrören som sitter nu är inte riktigt bra även om det fungerar.


Nu när jag är lite mindre kanske jag kommer mig ned under grunden.


Påtåren eller blir det förmiddagskaffet är snart uppdrucken så då är det väl bara att klä sig för jobb.

Ska bära in ved ser jag och så göra upp eld i badtunnan.

Fullt upp alltså.


 

Av Jan Sandström - 11 augusti 2016 17:38

Vi gamla och befintliga grannar är ute och äter på ett ställe som heter HARRIETs.

Jag tappade bort inlägget jag skrev så jag fick börja om från början.

Det är lugnt och tyst då vi är, var enda gästerna, det kom just 2 tjejer som sitter långt bort.

Vi väntar på sista gästen i sällskapet och hon kommer med bussen från någonstans.

Av Jan Sandström - 11 augusti 2016 08:28

Torsdag den 11/8


 

Idag skriver jag från kontorsdatorn, tror jag skrivit ett inlägg tidigare häriftån efter den 1:a maj i våras.

Eljest har det bara varit från min bärbara knähund och det fungerar med den också.

Jag har också gjort en fin bild som du ser här ovanför.


Men igår då, jo frukost ute på altan innan det böjrade regna, Inger cyklade iväg till jobbet och jag tog senare en promenad till Maria och Mona på Grisbacka. Jag hade med mig en längre nätverkskabel jag gjort i ordning med kontakter.

Där kikade jag på deras toalett som rinner och det läckr från avloppet under tvättstället så jag bar med mig lite verktyg.

    De hade försökt täta med silvertejp men det fungerar ju absolut inte.

Nä, hyresvärden bryr sig inte och de där felen har varit påpekade flera hyresgäster tidigare.

Jag funderar på att linda på vulktejp om det inte går att fixa på annat sätt, jag fick inte upp förskruvningen och misstänker att de kan ha limmat fast allt, jag kan ju fortsätta och smältlimma.

Det är skarven åt höger uppe vid vattenlåset som läcker.

Jag gick ingen egentlig promenad men det blev ändå 2,24 km fram och åtet så det fick räcka med det.


När jag kom hem var jag less och gjorde ingenting, satt med korsord men plockade även med lite smått här hemma.

Mirabell var jamig och låg an på mig men till slut blev det ett par hårbollar på golvet.

Sedan blev det TV och film, senare satte jag på ett avsnitt av Morden i Midsomer.


Inger kom hem och jag gick till slut isäng med ljudboken men låg inte så länge innan jag släckte och somnade med Mirabell bredvid mig.

Till slut kom Inger isäng och bar ned henne så vi kunde ha fönstret öppet och inatt gick det fint.


Klockan sex tog jag medicinen och Gunnar låg hos mig sedan några timmar, eller nästan hela natten då det verkade ha varit kallt ute.

Inger steg upp och släppte upp Mirabell, då ville Gunnar ut men var bara ut en kort stund.

Nu ligger han på sängen och Mirabell här i fönstret hos mig.


Jag steg även upp tidigt i morse, straxt efter sex och senare testade jag mig.

6,3 mmol och vikten 80,6 kg mätade jag upp idag.


Frukost är avklarad (inomhus för fösta gången sedan i våras) och nu ska jag försöka komma ifatt med lite datorjobb som släpat efter och jag behöver ladda min MP# med böcker.

Ska även fylla den bärbara disken med film och annat då vi ska till stugan i helgen.


I kväll ska vi ut och äta med gammla grannarna Hammarbäcks som är uppe på semester. De bor numer nere i Örebro.


Det var lite kallt i morse med +6° så det blev frukost inomhus idag. Men senare ska jag nog gå ut och sitta.

Kanske vid förmiddaskaffet.


Just nu har jag +10,9° utanför fönstret och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-08-11 08:45:10

Temperatur: 10,7 °C
Lufttryck: 1017,5 hPa och Steady
Luftfuktighet: 87 %
Vindstyrka: 1,5 m/s från WNW,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: 10,4 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 53 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 4,2 mm
Månaden: 12,3 mm
Året: 256,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
10,7 °C
Klockan:
08:42
Temp - Max:
17,9 °C
Klockan:
10:36
Temp - Min:
4,5 °C
Klockan:
04:16
Temp - Min:
7,9 °C
Klockan:
23:58
Lufttryck - Max:
1017,9 hPa
Klockan:
05:07
Lufttryck - Max:
1017,0 hPa
Klockan:
23:49
Lufttryck - Min:
1016,8 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Min:
1007,5 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:12
Sol upp: 04:21
Sol ned: 21:05
Skymning: 22:12
Dagsljus: 19:00 tim:min
Dag längd: 16:44 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s less daylight tomorrow
Måne upp: 15:19
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 22:51


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut i trädgården.

 

Jag tror att fönstret är otvättat eller om det bara är ljuset som gör bilden blek.


Nu ska jag ta mig an ljudböckerna, Inger ville också ha nya i sin spelare.


   

Av Jan Sandström - 10 augusti 2016 12:36

Rättare sagt är de redan här och sitter i grannens björk.

 

Det hela får Alfred Hitchcocks The birds (Fåglarna (1963)) att likna ingenting.

Rubriken är tagen från en rolig film från 1965 som heter just The Russians Are Coming the Russians Are Coming (Länk till wikipedia), IMDB skriver om filmen.

Jag har förresten en gammal inspelning av filmen som jag kanske skulle ta och titta på i eftermiddag.


Nog om filmerna, så här såg det ut här och nedan följer ett antal bilder och videosnuttar som jag inte iddes gå igenom innan jag lade upp dem.

 

Det var en otroligt stor flock med ryska nötkråkor som kom hit, satte sig inte bara i grannens björk utan i en massa träd runt omkring och de flög fåglar fram och tillbaks mellan dem som om de inte kunde bestämma sig var de ville sitta.


Eller så var det budbärare som flög med meddelanden till de andra.

 

Det var flera hundra om det nu inte var flera tusen fåglar. Och vilket liv de förde på ryska för jag förstod inte ett tjatter.

                   


och videosnuttarna som är på runt en minut var.


 


 


 


 


 


 


 

Nu har det börjat regna och ganska ordentligt så håller fåglarna på så hör jag ändp inte de för smattret på altantaket.
Eljest missade jag när allihopa flög iväg igen. 

Av Jan Sandström - 10 augusti 2016 12:23

Jag har ju glömt skriva om matinéfilmerna, men jag har kommit ihåg att spela in dem här hemma.

Idag är det en svensk film trots namnet, eller Svensk-Dansk-Fransk film.

SVT 1, 14:40--16:45 Sound of Noise (2010)

 

Handling:
Polisen Amadeus Warnebring, uppvuxen i en musikalisk familj men själv tondöv, kommer en grupp musikterrorister på spåren. Denna grupp tar sig in på olika institutioner i samhället och framför olovligen slagverksbaserad musik med hjälp av de ting som finns tillhands omkring dem. Amadeus jakt på musikterroristerna kompliceras av att han fattar intresse för gruppens kvinnliga ledare, samtidigt som jakten också blir ett sätt för Amadeus att en gång för alla göra upp med det han hatar mest av allt, n...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

Av Jan Sandström - 10 augusti 2016 08:49

Onsdag den 10/8


Igår satt jag ute och drack kaffe men Mirabell ville ut så hon fick på sig selen och vi gick ut en sväng på gräsmattan runt huset.

Efter en kvart var hon nöjd och ville gå in igen och där väntade Maria och Mona på att vi skulle åka till IKEA.


Innan vi åkte ville Maria ha pengar och det fick hon naturligtvis, snäll fader som jag är men hon får vackert betala tillbaks framöver.

Det blåste ordentligt igår också och någonting ute på parkeringen vid IKEA lät som mbulanssirener.

Det kom från alla håll och jag misstänker att det kan ha varit stolpar till skyltarna det tjöt i, ungefär som när man blåser i en flaskhals.

Men det kan även ha varit i fasaden av sådan där utdragen plåt, större än den man använder på trappsteg och broar till hus förr i tiden.


Hur som helst blev det handlat en hel del för tjejerna men även jag köpte lite, en kasse eller så.

Ut med grejorna till bilen som stod nästan längst bort på parkeringen, måste ju röra på mig.

In igen för att äta lite, jag ville ha en sådan där gor räkmacka men ack så lång kö det var på IKEA.

Så vi gick runt bland de andra affärerna men köpte inget, fast jag såg en massa fint i skyltfönstren, klänningar och några läckra stövlar med skapligt hög klack. Jag är ju svag för sådant.


Tjejerna fick välja så det bev mackor på Subway, min var faktiskt riktigt god och även kaffet efteråt smakade bra, tog med mjölk i det.


Sedan åkte vi hem och jag stannade hemma, de andra åkte för att se till Norton och Bella samt handla mer på Coop och så var det något mer de skulle göra.

Jag fortsatte skruva ned hyllorna i hallen, de som Tristan sprang och lekte på för nu ska några målas och sättas upp i Marias lägenhet.

Det börjar bli tomt där nere i hallen och tids nog ska vi rensa ut allt och renovera upp den efter alla husdjur som bott där.


Inger kom hem men vände nästan i dörren för hon skulle ut i bärskogen igen, mer hallon skulle det plockas.

Jag åt fil till en sen middag och sedan satte jag på ett avsnitt av Morden i Midsomer som jag spelat in.

Mirabell låg på rumsbordet och jag jobbade lite med en hantel. Inger kom hem med väldigt fina hallon som hon satt och rensade under kvällen, i köket så jag fick se filmen själv.


Tog min medicin vid 22 och gick sedan isäng med ljudboken men jag tror jag somnade ifrån den.

Mirabell ville inte vara där nere inatt så hon höll mig vaken senare på morgonsidan.

Klockan 6 höl hon sig lugn och kraffsade inte på gallergrinden så då släppte jag upp henne och vad hon var kelsjuk när jag satt på toa.

Hon hoppade upp i sovrumsfönstret och utanför kom Gunnar och ville in vilket han fick och efter lite mat kom han och lade sig hos mig, mellan benen där han kurrade högt, när han somnat blev det snarkningar.

Mirabell hade lagt sig i mitt kontorsfönster där hon sov gott.


Klockan åtta steg vi upp allihopa.

Jag tog mina tester och blev riktigt nöjd, väde för första gången på evigheter under 81 kg, fast så är det ju med varje viktminskning nu att jag inte vägt så lite sedan ungdomens dagar.

Värdena stannade på 6,4 mmol och vikten 80,9 kg.


Såg ett inlägg på Instagram att jag måste ha gjort ett fatalt fel när jag lagade varmvattenberedaren i Skeppsvik.

 

Maria skriver att det är högt vattenstånd så det måste läcka riktigt ordentligt från någon koppling     


Men jag är nog inte vållande till allt utan den hårda sydliga vinden har nog bidragit till några cm. vatten.


Frukost ute men det är lite svalt, en höstmorgon kan jag säga att det är men ändå ganska skönt fast nog hade jag önskat att det var en skön vårmorgon i maj istället, fast inte sådan maj månad som det var i år då jag var sängliggandes med mitt diskbråck.

DET vill jag INTE ha igen.


Gunnar har varit ute en sväng, ätit lite mat och ligger nu och sover på en stol, småfåglarna härjar i jordnötsautomaten.

Nu kom en flock fåglar och slog sig ned i grannens rönn.

 

men man ser väl ingen på fotot, hela trädet rör på sig som om det var en scen från Jurasic Park och det fanns dinosurier i den.

Och så drar alla vidare igen i en samlad flock till nästa träd gissar jag.


Men den andra grannens syren är jag förundrad över vad som hänt eller händer.

 

Om det tagits bort någon gren mitt i eller håller den på att gå isär i två bitar.

Det är kanske en passage för småfåglarna.


Det är småkyligt men det var änd runt 16 grader då vi gick ut, nu är Inger inne och städar så jag ska skaka mattor när inlägget är klart, det är därför jag bara håller på och skriver en massa menlösheter.

Eljest är det spått att det ska regna ganska ordentligt här om en stund, fast inte så ordentligt som i stugan eller Vindeln som ska få ordentligt med regn idag.


Tidvis har solen tittat fram men nu är det grått men inte regntunga moln.

 

Det är ljusare än vad kameran återger.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-08-10 09:45:11

Temperatur: 15,3 °C
Lufttryck: 1014,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 71 %
Vindstyrka: 1,2 m/s från NNE,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: 15,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 55 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 8,1 mm
Året: 252,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,1 °C
Klockan:
08:48
Temp - Max:
19,1 °C
Klockan:
09:32
Temp - Min:
11,5 °C
Klockan:
05:21
Temp - Min:
12,7 °C
Klockan:
17:58
Lufttryck - Max:
1014,8 hPa
Klockan:
09:37
Lufttryck - Max:
1007,6 hPa
Klockan:
23:54
Lufttryck - Min:
1007,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1000,7 hPa
Klockan:
07:40


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:08
Sol upp: 04:18
Sol ned: 21:09
Skymning: 22:17
Dagsljus: 19:09 tim:min
Dag längd: 16:51 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s less daylight tomorrow
Måne upp: 14:05
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 22:32


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Skaka mattor var det och sedan mer kaffe.

 

Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards