jans

Alla inlägg under augusti 2016

Av Jan Sandström - 9 augusti 2016 09:43

Tisdag den 9/8


Igår åkte jag med Inger ut till bärskogen och gick hem. Det blev 4,66 km från närheten av Lantbruksskolan som ligger efter väg 353 mot Vindeln.

 

Väl hemma blev det en skön dusch och sedan kaffe ute på altan när grannfrun kom över och pratade, hon tackade för de fina foton jag tagit av deras katt som jagade skatan uppe på takte. Alice heter hon, katten alltså.


Sedan kom Inger hem och vi åkte ut till Skeppsvik dit vi var bjudna på mat och jag skulle laga varmvattenberedaren men vi började med kaffe och gott.

Det blåste ordentligt från havet så det var inte skönt utomhus fast det var skapligt varmt i luften.

 

Beredaren gick skapligt fint att fixa även om jag slarvade ned ett par muttrar genom trallgolvet.

 

Tursamt nog gick det att använde de gamla som jag tog bort och det följde med nya.

Men jag måste nog dit igen för det verkar som att en ventil krånglar för det kommer inte riktigt varmt vatten.

 

Egentligen borde jag byta ut hela blandningsenheten som sitter där under och jag tror jag har en enhet liggande men den kan vara i stugan.

Jag fick ju köpa ny beredare dit och då följde det med en sådan fast jag använde min gamla då det blev enklare att skuva dit en ny beredare.

Felet hon haft var lågvatten och att det sugits in både lera och luft för det var en hel del gegga inne i beredaren. Tursamt har hon typ trallgolv och en vattenslang så jag kunde spola ur den underifrån.


Medan den fick värma vattnet åt vi mat, lättrökt lax med gott till och sedan efterrätt, glass, grädde, maränger och åkerbär.

    Perfekt för en diabetiker men vadå, jag gick ju långt tidigare, promenerade tidigare kanske låter bättre.


Vi åkte hem i blåsvädret och svängde in för att se till Norton och Bella, Emils katter.

De mådde bra och fick gosa lite med oss innan vi körde hem.

Skönt att vi inte åkte MC i blåsten.


Hemma blev det en kopp te och Morden i Midsomer, Inger satt i köket och rensade hallon.

Mirabell var kelsjuk hon också och Gunnar låg ute.


Gick isäng med ljudboken en stund men stängde ganska tidigt och Mirabell fick ligga "där nere" i andra hallen och rummen så att Gunnar kan gå fönstervägen och vi får ligga med öppet sådant.


Sov gott och kände mig pigg klockan sex då Inger åkte till jobbet men somnade om till halv åtta.

Steg upp och släppte upp Mirabell som var ordentligt kelsjuk, nästan för mycket.


Kollade mina värden som låg på 6,5 mmol och vikten 81,5 kg.


Frukost ute på norra altanen då det blåser en sydvästvind och ganska mycket.

Mirabell har lagt sig på våran dubbelsäng, Gunnar ligger på framsidan men har fått ut mat och vatten.

Erik har messat om frågor på grejor han undrar om jag har men den här gången gick jag bet på elektrolytkondensatorn vad han nu ska ha den till.

Erik är lite av mig när det gäller mixtrande och pysslande med elektroniken.


Skriver det här innan jag ska ta mer fika och senare har jag arbetsplikt hos Maria och Mona.

Först handla på IKEA och sedan skruva upp hyllor och annat till katter och annat.

Det ska väl inte vara så jobbigt och tar väl inte så lång tid, 8-10 timmar på sin höjd. men mer om det går som det brukar när jag planerar något.


Det blåser men ganska skönt i lä fast jag har ingen sol här inne i hörnet för solen kommer fram lite nu och då.

 

Just nu är det blå himmel men för en stund sedan var det grått och molnen driver fort fram där uppe.

 


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-08-09 10:15:10

Temperatur: 17,9 °C
Lufttryck: 1002,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 75 %
Vindstyrka: 5,9 m/s från SSW,
i byarna 7,5 m/s
Kyleffekt: 17,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 58 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 7,5 mm
Året: 251,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
19,1 °C
Klockan:
09:32
Temp - Max:
20,2 °C
Klockan:
18:16
Temp - Min:
15,3 °C
Klockan:
03:50
Temp - Min:
9,8 °C
Klockan:
01:53
Lufttryck - Max:
1002,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1016,0 hPa
Klockan:
00:24
Lufttryck - Min:
1000,7 hPa
Klockan:
07:40
Lufttryck - Min:
1002,4 hPa
Klockan:
23:46


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:04
Sol upp: 04:15
Sol ned: 21:12
Skymning: 22:22
Dagsljus: 19:18 tim:min
Dag längd: 16:57 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s less daylight tomorrow
Måne upp: 12:51
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 22:18


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Godmorgon.

Av Jan Sandström - 8 augusti 2016 19:33

Skönt att man inte ska åka till Finland.

Det räcker med att vara på land och bryggan har slitit sig på ena sidan.

Jag skulle ha filmat så syntes det bättre hur träden svajar, ändå är det här ingenting.

Men kaffet tidigare var gott.

Särskilt vaniljdrömmarna.

Men efterrätten var inte heller fy skam efter laxen med tillbehör.

Nu är allt uppätet och jag borde gå hem till stan för att kompensera allt det goda.

Av Jan Sandström - 8 augusti 2016 16:27

Men först måste man ha

Av Jan Sandström - 8 augusti 2016 14:08

Det blåser idag så det var inte skönt att gå de 4660 meter och tog 72 minuter det blev från skogen vid Lantbruksskolan, en del säger Hippologum.

 

   

Först gjorde jag en lten avstickare till husvagnsfirman men de hade stänkt då alla tydligen är på Noliamässan i Piteå.

   

Så då gick de misste om en försäljning av deras största husbil   


Sedan kikade jag in på Bäcklunds för att se om de hade någon skärbräda till Marias sten, de hade de inte heller, bara i plast.


Till slut kom jag hem och fick duscha.

 


Nu väntar jag bara på att Inger ska komma hem från bärsnåret så kan vi åka ut till Skeppsvik.

Av Jan Sandström - 8 augusti 2016 12:53

Nu har jag närmat mig civilisationen.

Asfalt på vägen om än ojämn.

Av Jan Sandström - 8 augusti 2016 12:25

Inger släppte av mig mitt i ingenting och nu ska jag ta mig hem.

Av Jan Sandström - 8 augusti 2016 08:18

Måndag den 8/8


Igår åkte jag MC ut till Skeppsvik för att kolla på Marias varmvattenberedare och tror mig konstaterat att värmepatronen havererat.

 

Kollade i mobilen om Biltema (där den var köpt) hade någon ny beredare eller element men fick inte fram något.

Det blev fika och prat innan jag åkte hem igen.

Inger var hemma på timmar och även Tomas o Sara var där, de hade kommit iväg sent från stugan och skulle nu åka söderut.


Kollade nätet på en bättre dator än vad mobilen är och såg då att Biltema visst hade reservpatroner till den där beredaren.

Däremot verkade de ha slutat sälja hela apparater.


Maria och Mona ville ha skjuts men var 17 hade jag lagt mina glasögon, hittade dem inte någonstans.

Jag hade ett annat par som fick duga och vi åkte iväg och handlade, jag fick tag på två patroner till beredaren så nu har hon en i reserv och så köpte jag en större rörtång så att jag skulle få loss parasollfoten. (Där misslyckades jag och bulten gick av).

Problemet är ju att hon kör havsvatten och även om det är väldigt lite salt så finns det där och det fräter på metallerna.


Ringde Skeppsvik och tänk, de hade hittat ett par glasögon ute på trädgårdsbordet. Jag hade alltså kört MC hem utan glasögon och ändå hittat hem.

Nu lastade tjejerna det sista och även katterna Tristan och Trassel.


När jag slutligen kom hem efter sista svängen gick jag en promenad på 2,5 km, närmare exakt 2540 meter runt Rödäng och Västerslätt.


Senare blev det en film med Bob Hope där han blev privatdeckare fast han var barnfotograf.


Gick isäng som vanligt men gjorde lite mer bengympa än på senare tid.

En stund med ljudboken innan jag släckte skapligt tidigt.

Fönstret öppet och Mirabell fick sova nere i Marias rum och hall så att Gunnar kunde komma och gå som han ville.


Det var varmt inatt för jag fick inget sällskap av Gunnar, han låg nog ute hela natten eller vad han nu sysslat med.


Steg upp lite före sju och kollade mina värden.

6,2 mmol och jag vägde 81,1 kg. får ta och äta lite mindre ändå så jag går ned.

Inte bra med gårdagens middag som bestod av en "Jerry", tre kokta med bröd, det skulle ha räckt med två korvar.

Men jag har sovit gott inatt.

Gunnar kom in och åt då jag även väckte och släppte upp Mirabell, Gunnar var lite avog mot henne men det går bara, båda har väl dåligt morgonhumör.


Frukost ute på norra altanen då det var sydliga vindar men jag tror vinden vänder för nu har det börjat blåsa även här inne i hörnet.

Det är skapligt grått där uppe.

Det märks att det är vardag och slut på semestrarna.


En stor tradare har letat sig in på villovägar.

 

Och vi går mot höst för äppelkarten växer på trädet.

  .


Inger har tänkt sig ut och plocka bär och senare idag är vi bjudna ut till Skeppsvik, där väntar jobb för mig men det hoppas jag inte ska bli så svårt.

Men risken finns att det blir blött när jag ska skruva loss i botten på beredaren.


Det är utfärdat regn i kväll så vi tar nog bilen, eljest hade jag en tanke på att jag kör MC så får Inger komma ut senare med bilen.

Fast vi kan nog samsas i samma bil de där tre milen.


Det är inte spått regn idag men frågan är om det inte kan bli någon skur så grått och eländigt som det syns där uppe fast molnen driver bra fort och det motverkar regn.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-08-08 09:00:11

Temperatur: 18,7 °C
Lufttryck: 1009,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 88 %
Vindstyrka: 5,2 m/s från S,
i byarna 7,5 m/s
Kyleffekt: 18,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,8 °C Fukt: 59 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 7,5 mm
Året: 251,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
18,9 °C
Klockan:
08:11
Temp - Max:
25,7 °C
Klockan:
13:35
Temp - Min:
9,8 °C
Klockan:
01:53
Temp - Min:
10,4 °C
Klockan:
02:41
Lufttryck - Max:
1016,0 hPa
Klockan:
00:24
Lufttryck - Max:
1022,0 hPa
Klockan:
00:42
Lufttryck - Min:
1009,1 hPa
Klockan:
08:48
Lufttryck - Min:
1015,6 hPa
Klockan:
23:56


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:59
Sol upp: 04:11
Sol ned: 21:16
Skymning: 22:26
Dagsljus: 19:27 tim:min
Dag längd: 17:05 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s less daylight tomorrow
Måne upp: 11:36
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 22:05


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Påtår och så ska jag gå och plocka ihop verktyg till dagens jobb. Inger är på väg ut i skogen.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 7 augusti 2016 18:15

Jag tog en varm MC-tur till Skeppsvik där jag kikade på varmvattenberedaren och tror mig konstaterat att värmeelementet är trasigt.

 

Efter en koll med mobilen på Biltemas sida såg jag att nya element fanns till 30 och 100 litersberedarna

 

Så jag sökte då efter en ny att montera dit men for först hem. Ja efter en hiskeligt massa koppar kaffe.


Hemma ville Maria och Mona ha skjuts till Myrorna, men var 17 hade jag lagt mina glasögon.

Hur jag än sökte hittade jag inte dem så då fick jag ta mina datorglsögon som jag ser nog så bra med.

Körde Maria och hittade på Biltema element till beredaren på 50 liter.

Jag vet inte om det är en utgående modell men det var samma element till 30 och 50 liter och det fanns två st kvar.

Jag köpte båda för det kan ju hända att det blir fel på ett till efter två år.

Vi passade på att äta middag på Biltema, kokt korv med bröd.


Körde hem och nu har Maria med Tristan och Trassel flyttat,

    men innan jag körde dem ringde jag Maria i Skeppsvik och tänk, de hade hittat ett par glasögon på trädgårdsbordet.

Jag hade alltså kört hem utan glasögon utan att jag tänkte på det men så dåligt kan jag inte se utan för jag hittade ju hem trotts allt.


Nu funderar jag bara på vart jag ska gå för jag måste ut och ta en promenad men i kväll blir det nog inte mer än högst 3 km.

Tror att det är ungefär så länge jag har kvar på ljudboken.


Men jag är trött och skulle helst vilja sätta mig här ute och sova en stund.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards