jans

Alla inlägg den 25 augusti 2016

Av Jan Sandström - 25 augusti 2016 09:46

Torsdag den 25/8


Igår ställde jag till det så att jag är helknäckt nu.


Jag mejlade min bilreparatör Stefan på Carstedts för en service på bilen. Inte hade jag förväntat mig få lämna in den redan idag.

Han sa att han skulle operera sig och vara borta i sex veckor och kunde ta min bil direkt, inte anade jag att jag var en så betydande kund men så mycket som. de tjänat på mig är jag nog det.


Eljest tog jag en promenad igår, en dag jag inte alls mådde bra på, ibland får jag sådana där dagar när självstressen bara blir för mycket och allt verkar hopplöst.

Jag åkte till kronoparken där jag tankade bilen och bensindunkar med 40 liter 95 oktan, i bilen är det ju diesel så det gäller att inte göra fel.

Men före tankningen tittade jag in på K-Rauta för att se ifall de sålde en rikt och planhyvel då det är medlemsdag idag med 20%  rabatt på allt. Någon hyvel såg jag då inte till och inte heller på deras webbsida som inte r mycket att hurr för.


Väl hemma blev det en promenad som vanligt och runt Sandåkern och Hedlunda, hade kameran med och tog några kort.

Full storlek i gårdagens inlägg men här ett smakprov.

       

Jag har även gått förbi en tomt  som har en massa "skräp" på gården, kanske ska föreställa konstverk men konstigt är det.

Däremot finns den här skylten eller en sådan där de kan ställa på golvet och varna för halt golv då de skurar. Ja du förstår kanske.

 

Just nu låg den vid ett skelett de har på en vagn.


Väl hemma satt jag ute ett tag tills det började bli för kallt. Det blir det på kvällarna och allt tidigare. Det är höst.

Men dagarna r fina, dock blev det ingen kvällspromenad som tidigare kvällar/nättar. Jag orkade inte samla krafter till det och det var mulet så något norrsken skulle jag inte få se.

Erik kom förbi och hämtade några småsaker.


Jag satte mig och såg på en serie på Netflix, "Stranger Things" heter den och är något mellan skräck, SF och jag vet inte vad.

Sägs vara bra men jag har bara sett två avsnitt så jag får väl se hur många det blir.

Inger kom hem och till slut gick jag isäng med ljudboken, Mirabell låg redan och sov på sängen.


Har sovit oroligt inatt, konstiga drömmar och vaknat flera gånger och nej, det har inget att göra med gårdagens TV-tittande.

Snarare känns det som en begynnande influensa men ändå inte. Tror det är datorfel i huvudet.


tidigt i morse regnade det ganska mycket, Gunnar kom in och jag ställde upp fönstret lite mer så han och Mirabell kunde gå ut.

Var ganska säker på att finfröken inte skulle gå ut i regnet och det gjorde hon inte heller, det tog inte lång stund innan hon kom in igen.

Men kattklockan verkar fungera dåligt, den är okänslig och läser inte av alla katter som går där ute.

Måste kolla på den idag.


Steg upp vid 7 och kollade mina värden.

6,7 mmol och vikten 81,0 kg och blodsockret är aningen högt men inte oroväckande.


En snabb frukost och så lasta cykeln på bilen för att kra till Carstedts för bilservice.

Jag pratade med Stefan om extraljus och jag får se om han fått tid att montera någon fästbygel i fronten så kan jag montera på extraljus själv men han sa att C-Maxen är marig att montera på, sådana där färdiga enheter som jag köpte på Biltema tidigare går helt enkelt inte att få dit. Det finns inget att fästa dem i.


När jag lämnat bilen cyklade jag över till Jula där jag frågade om deras hyvel de haft på extrapris, men slut på nätsidan. Jag frågade om den skulle komma in igen men svaret var slut i centrallagret och den har utgått.

Förmodligen eller kanske skulle det komma någon ny sort men ingen visste säkert.


Så då återstod att cykla hemmåt och det gick ganska bra, skönt att jag köpte ett par fina arbetshandskar när jag var på Jula för det skulle ha varit småkallt om fingrarna genom skogen.


Så idag blir det ingen romenad, kanske, jag får se om jag inte tar en promenad upp till Ersboda och hämtar bilen som ska vara klar vid 16-tiden.

Ahhh nu kom solen tillbaks, det är bara den som värmer.

Snart blir det sämre för det drar in moln från väster med stor hastighet

 


Fotade det här för en stund sedan

 

och det kommer fort hitåt.

Trodde det skulle dra förbi lite sder om mig men nu tornar det upp där borta.


Jag får njuta så länge det går men det kanske drar fort förbi.


I övrigt har jag inte så stora planer för dagen men har massor och miljoner saker ag borde ta itu .med.

Men jag blir stressad och får ont i huvudet bara jag tänker på det.

Var det inte regnmoln på gång skulle det vara sknt med en promenad och ljudboken.


Jag ska ta och läsa dagens tidning jag inte hann med i morse och så köra ett träningspass med atetching.

Hade ganska ont i ischias i morse och får inte försumma den träningen.


oväder på gång men väderststrionen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-08-25 10:30:12

Temperatur: 19,3 °C
Lufttryck: 1025,0 hPa och Falling
Luftfuktighet: 79 %
Vindstyrka: 2,8 m/s från WNW,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: 19,3 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 59 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 2,7 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 36,0 mm
Året: 279,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
19,3 °C
Klockan:
09:50
Temp - Max:
21,0 °C
Klockan:
12:07
Temp - Min:
11,7 °C
Klockan:
00:12
Temp - Min:
10,9 °C
Klockan:
02:57
Lufttryck - Max:
1031,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1035,6 hPa
Klockan:
08:38
Lufttryck - Min:
1024,9 hPa
Klockan:
09:50
Lufttryck - Min:
1030,9 hPa
Klockan:
23:58


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:07
Sol upp: 05:03
Sol ned: 20:17
Skymning: 21:13
Dagsljus: 17:06 tim:min
Dag längd: 15:14 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s less daylight tomorrow
Måne upp: 22:46
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 15:05


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Och nu kom svågern så då kanske det blir kaffe. Igen.


 



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards