jans

Alla inlägg under december 2019

Av Jan Sandström - 31 december 2019 19:16

Allt gick fint och vi åt hamburgare till middag

   


Men Emil blev hängig och till slut beslöt Peter o Anna att åka hem med han men först fick han öppna några paket, bl.a skidor från farbror Erik och faster Maria.

   


Meningen var ju att han skulle få ut och åka på tomten men nu blir det sängen istället med snuva och kanske feber som små barn så lätt får.


Erik åkte också hem och nu sitter gamlingarna här hemma i sin ensamhet med katten   

Vi sätter oss nog och ser nån film innan det blir sängen.


Fast Inger ska ändå upp och jobba tidigt imorgon och jag får se om jag orkar gå nån kortare promenad inatt.

Gick ju och hämtade kaffe och bulle på Preem tidigare idag med en kupong jag fått av Erik.

 


I alla fall blir nog det här årets sista inlägg och än en gång Eriks fina bild.

 


Av Jan Sandström - 31 december 2019 11:28

Ska gå och äta lite fil m.m och sedan kommer väl barn och barnbarnet inrusande.

 

Erik får bli min officiella familjefotograf.

Av Jan Sandström - 31 december 2019 10:34

Det är fint när solen stiger upp över blåbärsberget.

 

Av Jan Sandström - 31 december 2019 09:39

Tisdag den 31/12 = nyårsafton.


Igår en vanlig morgon och sedan skjutsade jag Inger till jobbet. Underkylt regn och skrovlig blankis, eller det var spårigt och hal is.


Sedan ut till IKEA där jag köpte en ny tavellist/hylla till Anders, jag misslyckades ju med att limma/spika hip den som gav vika.

Av någon anledning så vek sig alla spikar jag körde in med tryckluften så att som kom ut på undersidan. Det såg jag inte direkt utan först när jag tagit loss den från arbetsbänken där den satt fixerad för att limmet skulle torka.

Det kan ha berott på en gering på 45° jag limmat och så smala stift från tryckluftspistolen.

Kanske skulle ha använt klammer istället.

Men skit samma, en ny kostade 79:-

Men jag gick inte in på Systemet, antar att det var folkigt där inne så sär dagen före nyårsafton utan jag körde ut till Stöcksjö och skruvade upp hyllan.


Tänkte köra en sväng med snöslungan och hålla upp vägen till gäststugan men så skulle jag tanka den och misslyckades där också.

Jeepdunken har en avtappningsslang man sätter på fast den måste ha varit galen eller så var jag det för det läckte ut en del bensin över slungan och mina handskar.

Så jag riskerade inte att starta slungan utan tackade för mig och åkte hem istället.


Här hemma blev det kaffe och så kom Erik förbi med punktering på cykeldäcket. Som han inte lagade utan vi satt och pratade ett bra tag.

Däcklagning ska han göra idag när han ändå ska vara här.


Jag satt mest vid datorn och förberedde årsbyte, nya mappar och kataloger, nya sidor i kalkylprogrammet och allt sådant.

Förr i tiden tog man fram nya tomma pärmar men jag har varit papperslös här i ett antal år nu.

Det blev lite film på min TV här på sidan om och mer kaffe.

Gosa med Gunnar på soffan och så skinkmacka till middag, med kaffe till då.

Plockade lite i köket och annat stök.

Sedan blev jag kvar här i kontoret hela kvällen och så kom Inger hem


Det blev sängen och jag har faktiskt sovit riktigt gott inatt och tog även sovmorgon till efter åtta, närmare halv nio steg jag upp och Gunnar låg hos mig och sov och där ligger han fortfarande kvar.


Duschade och rakade mig klar för nyårsafton. Återstår bara finkläder senare i eftermiddag eller när barnen kommer.

Det blir folk här i kväll. I stort sett hela familjen eller inte Anders och Tomas familj som är på annat håll.

Konstigt vad hamburgare lockar   


Det var blidgrader hela gårdagen men inatt slog det om och blev kallt.

Om nu -2,3° räknas som kallt, kanske om man är en boaorm då. Men det är tempen här ute och klart väder och vindstilla,

Prognosen för i kväll verkar fin så det kan bli en bra nyårsafton.

 

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2019-12-31 10:15:10

Temperatur: -2,0 °C
Lufttryck: 1017,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 80 %
Vindstyrka: 0,4 m/s från SW,
i byarna 0,7 m/s
Kyleffekt: -2,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 534,6 mm
Året: 946,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,1 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
5,4 °C
Klockan:
11:55
Temp - Min:
-2,0 °C
Klockan:
10:12
Temp - Min:
2,1 °C
Klockan:
23:59
Lufttryck - Max:
1017,4 hPa
Klockan:
10:07
Lufttryck - Max:
1010,1 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Min:
1002,2 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
997,0 hPa
Klockan:
17:58


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:12
Sol upp: 09:27
Sol ned: 13:57
Skymning: 15:12
Dagsljus: 07:00 tim:min
Dag längd: 04:30 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 18s more daylight tomorrow
Måne upp: 11:44
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 20:30


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut och sist längst ned nyårsförmaningar.

         


Jag behöver då inte åka till stugan och skotta, fast jag skulle ha satt snödjupspinnen närmare för nu ser man inte märkningen i kameran. Det är pinnen till vänster om lyktstolpen, eller så en kamera med högre upplösning.

 


Och tänk på djuren och vi andra som inte tål oljudet, som jag då, jag har en uppmätt smärttröskel på 85 dB vilket motsvarar ljuset från en långtradare som passerar nära. 

 

                





Av Jan Sandström - 30 december 2019 08:37

Måndag den 30/12


Snart är det här året slut och även årtiondet.


Men till verkligheten, igår var vi bjudna på femteadventsfika hos Anders i Stöcksjö och vid 11 åkte vi dit i regndis och på saltade vägar.

Anders hade bakat boller och fylt dem med mandelmassa och grädde.


SEMLOR 

 

Smaskigt goda och jag åt två st men bara två koppar kaffe.

Gick runt med Anders och kollade på ute, skottade lite och pratade.

Efter några timmar med familjen, delar av den för Peter jobbade och Tomas bor ju lite avlägset, än så länge. Vi hoppas i alla fall på att dom drar sig lite norrut från Jönköping eller så blir dom kvar där.

Det kunde ha varit värre, vi har vänner som har söner både i Japan och Singapore.

Ja vi åkte hem men först till ICA Kvantum där det handlades mat till nyårsafton imorgon då flera av barnen kommer hit hem och det ska ätas hamburgare. En "god" sed som sonen Tomas införde för många år sedan.


Till slut kom vi oss hem och jag fick kaffe och vi såg ett avsnitt om The World's Most Extraordinary Homes på Netflix.

Men inte är det några hem att bo mysigt i.


Efter lite annat som att limma en tavelhylla åt Anders, sätta upp en datorfläkt i taket nere i hall 2 och annat blev det middag.

Rester igen efter julmaten men nu börjar mycket ta slut, då blir det nyårsmaten.

Men vi såg en film om ekorrar,

Världens natur: Alla dessa ekorrar,

den som sändes igår kväll men jag hade spelat in den. Kan vara kul för Emil att titta på, delar av den i alla fall.

Sedan en annan film innan det blev sängen.


+4° ute så det blev öppet fönster inatt och ingen Gunnar har väckt mig för att vilja gå ut.

Har sovit skapligt gott inatt så halv åtta upp igen.


Måndag och mätdag, jag fick

6,5 mmol och vikten 79,6 kg den här veckan.


Idag har jag tänkt spola av salt och skit från bilen (om det inte hinner bli kallgrader) men först borde jag åka till Stöcksjö och sätta upp tavellisten igen hos Anders.

Kanske skjutsar jag först Inger till jobbet för vägarna är liksom hala idag, åtminstone här ute är det som skrövlig skridsois.

Sedan blir det väl småpyssel här hemma.

Kaffe, sova på soffan och kanske se nån film.


+3,3° ute men tempen sjunker sakta.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2019-12-30 09:15:10

Temperatur: 4,6 °C
Lufttryck: 1003,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 83 %
Vindstyrka: 4,4 m/s från W,
i byarna 7,1 m/s
Kyleffekt: 1,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,6 mm
Gårdagen: 0,9 mm
Månaden: 534,6 mm
Året: 946,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
4,6 °C
Klockan:
09:05
Temp - Max:
3,6 °C
Klockan:
23:31
Temp - Min:
3,2 °C
Klockan:
00:35
Temp - Min:
-1,2 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1010,1 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Max:
1036,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1002,9 hPa
Klockan:
08:35
Lufttryck - Min:
1009,3 hPa
Klockan:
22:51


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:13
Sol upp: 09:28
Sol ned: 13:55
Skymning: 15:10
Dagsljus: 06:57 tim:min
Dag längd: 04:27 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 4s more daylight tomorrow
Måne upp: 11:41
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 19:06


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och bilder samt nyårsförmaningar.

                

Av Jan Sandström - 29 december 2019 08:39

Söndag den 29/12


Igår var det en dag när jag inte gjorde nånting alls.

Jo jag fyllde på fågelfrö och jordnötter till fåglarna ute och så fick Gunnar mat och vatten, men det gör jag ju varje dag.


Det var grinväder ute med blåst och tidvis snö så inte ens Gunnar ville ut.

Vi låg en stund på soffan och Gunnar ovanpå mig.

 


Middag medan vi såg om 

General Carrera, omgiven av Anderna

Sydamerikas näst största sjö ligger i Patagonien, på gränsen mellan Chile och Argentina. General Carrera är 600 meter djup och har turkosfärgat vatten. Genom årtusenden har vågorna ätit sig in i kalkhaltiga klippor...


Efter det skulle jag sätta på en inspelad film, men det var nått animerat så det blev papperskorgen.

Nästa film var likadan så bort med även den till papperskorgen.

Nästa film var 

Agatha Raisin − privatdetektiv

Jag har sett nått avsnitt tidigare från serien men den här var inget vidare.


Det blev sängen och som tidigare har jag sovit dåligt. Men min armbåge/axel har blivit bättre. Däremot tår och fingrar m.m m.m m.m och huvudet.


Steg upp åtta och vädret har blivit annorlunda.

Dom varnar för att åka ut med bilen men vi ska allihopa över till Anders för 5:e-adventsfika som han uttryckte sig.

Sedan blir det väl inte så mycket mer gjort idag.


Vädret är, mörkt ute men det gryr så sakta.

-0,1° och det blåser lite.

Väderstationen visar (ingen vind så den fortfarande är fastfrusen) Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2019-12-29 08:45:09

Temperatur: 0,0 °C
Lufttryck: 1026,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 92 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: 0,0 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 533,1 mm
Året: 945,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,0 °C
Klockan:
02:11
Temp - Max:
0,0 °C
Klockan:
12:24
Temp - Min:
-1,2 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-17,4 °C
Klockan:
02:43
Lufttryck - Max:
1036,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1054,0 hPa
Klockan:
02:10
Lufttryck - Min:
1026,4 hPa
Klockan:
08:37
Lufttryck - Min:
1036,1 hPa
Klockan:
23:59


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:13
Sol upp: 09:29
Sol ned: 13:53
Skymning: 15:09
Dagsljus: 06:56 tim:min
Dag längd: 04:24 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 47s more daylight tomorrow
Måne upp: 11:35
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 17:39


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


   


Så här ser det ut genom kamerorna.

          

Av Jan Sandström - 28 december 2019 14:19

Gick bara ut och fyllde på fröautomaterna.
Hamnade här i soffan med Gunnar ovanpå mig.

Lyssnar på ljudboken och Inger ser på programmet om Hasse och Tage.

Men nu är jag kaffesugen och hoppas på att någon köpte semlor ?

Av Jan Sandström - 28 december 2019 10:00

Jag har ju sagt att idag blir man inte gammal, man blir äldre.


Men jag vet inte om jag får omvärdera den tanken för varför blir så många kvinnor just gamla?

Man ser det inte lika ofta bland män att man ändrar sitt beteende.

Jag menar, kvinnor klipper sig kort nästan snaggat, slutar klä sig ungdomligt eller fräscht utan det är jeans och vida tröjor.
Slutar sminka sig om dom nu någonsin gjort det.
Slutar intressera sig för sex, jo många män bekräftar det om man pratar om det. Men där slutar nog många av männen också av vissa orsaker som bristande hårdhet i det man har.

Kvinnor beter sig som gamla, män uppträder ungdomligare även i högre ålder.


Fast allt det här får jag väl ändra i mina tankar tids nog för jag har ju inte statistiskt underlag eller vad det heter. Bara något jag funderat på själv och pratat med några andra om.


Givetvis är inte världen svart och vit utan en oändlig gråskala däremellan och så sådana som jag då som sticker ut åt något håll.


Snart är det ju ändå nyår och jag hoppas det inte blir några avsmällda fingrar och brända ansikten i fyllan och villan.

Det är ju nya regler i år att man måste ha tillstånd och lärt sig skjuta upp raketer men det finns ju så mycket annat elände att skada sig på.

Jag kommer i alla fall att fortsätta svamla på här i min blogg oavsett om eller hur många som läser den.


God fortsättning på de sista dagarna på året. 

Nu har jag även sällskap av en granne här ute.

   


Och så ska jag gå och göra mig lite mer kaffe.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards