jans

Alla inlägg den 8 december 2019

Av Jan Sandström - 8 december 2019 08:58

Söndag den 8/12


Då är 1/3 fram till jul avklarat.


Igår tog jag bilen och åkte över till Anders men där blev det inte som tänkt.

Det var inte öppet under diskbänken och bakom panelen i ytterväggen.

 


Jag som tänkt skruva dit en av mina datorfläktar vi använt här hemma mot frostiga fönster.

Men som det där var gick det inte så då får man angripa problemet från ett annat håll, andra sidan vid tvättmaskinen.

Och se där var det öppet, men trångt.


 


Så jag ställde bara fläkten på golvet så att den blåser in luft bakom panelen, jag tror inte det sitter nån regel ivägen.

 


Men det var ganska kallt där bakom och då var det inte mer än runt -5° ute.

Fast vad att vänta sig då det är en stuga byggd 1953.

I alla fall startade jag frysskyddet på inkommande vattenledningen.


När jag skulle åka så knackade det på dörren och en man stod där ute, han sålde lamanackor.

Han gick och jag gick en runda och tittade runt huset då det var ett tag sedan jag var där.

Vill ju inte springa runt då han har hyrt ut huset. Sedan åkte jag upp till NetOnNet och handlade.

Hem för lunch och så dator, kattkel på soffan, kaffe och lite TV och annat småpyssel.

Jo jag scannade ju en massa kvitton och papper som blivit liggande på hög.


Inger kom hem och lite senare blev det middag medan vi såg två avsnitt på svenska julkalendern och så 5 av den norska Snøfall som är bättre.


Jag såg sedan en inspelad film från SVT2 Villebråd heter den eller Pokot (original title)

Det blev sedan dags för sängen och en orolig natt för mig. En vanlig period med giller i huvudet samt värk i händer, knän och tår så det blev några vandringar runt i huset och smöjra med Diklofenak som jag ersatt Voltarenet med.


Sovmorgon i morse, vi steg upp först efter åtta. Jo Inger jobbar kväll idag och jag ska väl göra något annat.

Förbereda inför det kommande snövädret. eller om det kommer som regn. Kanske både och.

Meteogrammet: Umeå Kommun


Nu har jag -7,0° här utanför fönstret och vimpeln har gått sönder, visar då ingen vind men luft finns för småfåglarna flyger och hämtar jordnötter.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Väderstationen är uppe igen men det återstår att se hur länge den fungerar..
Jag får se om vindmätaren fortsätter fryser fast,
Har behandlat givarna mot fukt och frost.

Aktuella värden:
2019-12-08 09:45:09

Temperatur: -6,9 °C
Lufttryck: 995,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 87 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -6,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 497,7 mm
Året: 909,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-0,9 °C
Klockan:
03:10
Temp - Max:
-1,3 °C
Klockan:
03:26
Temp - Min:
-6,9 °C
Klockan:
09:43
Temp - Min:
-6,8 °C
Klockan:
17:11
Lufttryck - Max:
996,2 hPa
Klockan:
05:07
Lufttryck - Max:
998,2 hPa
Klockan:
02:05
Lufttryck - Min:
995,0 hPa
Klockan:
00:38
Lufttryck - Min:
994,8 hPa
Klockan:
23:21


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:57
Sol upp: 09:09
Sol ned: 13:52
Skymning: 15:05
Dagsljus: 07:08 tim:min
Dag längd: 04:43 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 37s less daylight tomorrow
Måne upp: 13:40
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 02:59


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser bilderna ut idag.

   


Jag bytte ut den här bilden i sista stund då jag kan visa upp den fina Nötskrikan

 

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards