jans

Alla inlägg den 10 december 2019

Av Jan Sandström - 10 december 2019 13:05

Det gick fort att gå igenom bilen men bra att få den upptinad, till imorgon för då kommer det snö eller regn, kanske båda delarna.


En härlig vintermorgon, fast jag gillar inte vintern.

 


Efter 40 minuter så tog han in bilen i verkstan.

         

Sedan var det klart och jag fick betala kalaset på 4270:-

Då ingår ett års vägassistans som kostar 10 öre.

 

Men det här med lackgaranti ger jag inte mycket för, 267,60 + moms för att kolla efter skador och rost och påpeka det, vadå garanti.

Borde dem inte laga sådant då på garantin.

C-Max har liksom andra bilar sina kända ställen och där har även jag skador som kommit.


Av Jan Sandström - 10 december 2019 12:54

Gick ut i god tid och gick runt här, tog några foton av träd, fåglar och solsken i väntan på att få ta kort av julgranen.

 

Och visst fick jag en bild av den.

 

Men det var inte rätt gran utan den jag var ute efter fanns högre upp.


Skatan satt och gonade sig i vintersolen.

 


Jag gick iväg ut efter vägen och lutade mig mot en lyktstoplpe, men det blev kallt och när klockan var 12:30 började jag gå hemmåt för att göra kaffe.

 


Då hör jag dem bakom mig men dom kom från norr, jag som spanat mot söder och hoppades på motljusbilder med solen bakom dem.

 

Så då fick jag bilder och kunde gå hem och värma fingrarna och dricka kaffe.
Men var det lönt att halft frysa ihjäl för dessa bilder.


Av Jan Sandström - 10 december 2019 10:17

Jag är redan hemma för dom kanske tyckte synd om mig som satt där i saluhallen och bara surfade på datorn med en kaffemugg.


Tidigare i morse skrapade jag i alla fall min triss-julkalender och idag vann jag faktiskt.
Så då är det väl inte lönt att skrapa fler luckor.

 


Det räckte i alla fall inte till nån ny bil, får väl inte ens en påse Ahlgrens bilar för den vinsten.


Av Jan Sandström - 10 december 2019 08:10

Tisdag den 10/12


Igår fick jag börja med att skotta snö men kallsnö så det gick ganska lätt.

På eftermiddan kom barnen förbi då det skulle vankas aniskransar, men först enisades mor i huset att det skulle ätas middag.

Hon och Emil var ute i snön så jag fick koka riset.


Efter maten ble det kransbak.

     

Jag tror att Emil åt 5 st, lika många som jag men de andra åt betydligt fler fast vi ätit middag så ingers strategi fungerade, inte.

 


Senare när alla åkt hem såg vi julkalendrarna, svenska och norska innan jag satte på och såg en gammal inspelad matinéfilm.

Gick isäng och hade svårt att slappna av och somna, men till slut gjorde jag nog det.


Steg upp runt 6 då jag först skulle skjutsa Inger med grejor till jobbet, sedan hem igen då jag skulle hit till Carstedts för service av bilen.

Tyvärr hade dom ingen lånebil, skulle ha måstat boka en sådan så jag blir sittande här en stund, åtminstone till tvåtiden gissar jag men jag har förberett mig med dator, hörlurar och ett par mackor.

Jag får se hur det blir, kanske tar en promenad till Coop och Apoteket i kylan.


Titta på bilar vågar jag inte för tidigare har det resulterat i bilbyte, men nu är jag ju nöjd med den jag har så kanske blir det en runda i bilhallen där nere.

Den här vita vill jag inte ens ha.


Det är mörkt och kallt ute -12 grader nånting men i stugan är det ned under -20 grader.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2019-12-10 08:15:09

Temperatur: -11,0 °C
Lufttryck: 1020,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 82 %
Vindstyrka: 1,6 m/s från NNW,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: -14,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 497,7 mm
Året: 909,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-10,7 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
-0,5 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-13,4 °C
Klockan:
03:30
Temp - Min:
-10,7 °C
Klockan:
23:27
Lufttryck - Max:
1020,1 hPa
Klockan:
08:12
Lufttryck - Max:
1009,0 hPa
Klockan:
23:49
Lufttryck - Min:
1009,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
979,8 hPa
Klockan:
01:44


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:00
Sol upp: 09:13
Sol ned: 13:50
Skymning: 15:03
Dagsljus: 07:03 tim:min
Dag längd: 04:37 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 13s less daylight tomorrow
Måne upp: 13:50
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 05:55


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här såg det ut för en liten stund sedan.

         








Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards