jans

Alla inlägg under april 2021

Av Jan Sandström - 30 april 2021 17:28

Jag blir lite arg på han som sitter och förstör fågelholken, men vad gör man då han är rödlistad.

Jag pratar alltså om Spillkråkan som sitter dagarna i ända och trummar på en holk här på min tomt.

 

Han ser mig på långt håll och så sticker han iväg så den här bilden är en lyckträff att jag fick då jag mer eller mindre tog den i blindo när jag försiktigt kikade fram bakom husvagnen.

De följande är med maximal zoom på avstånd men han såg ändå att jag var ute.

   

Vi får väl se om det blir småhackar någonstans om det nu kommer någon hona.

Och kom ihåg att vända på rishögen INNAN du tänder på.
   


För söt för att bli innebränd.

 



Av Jan Sandström - 30 april 2021 08:27

Fredag den 30/4 och Valborgsmässoafton vilket innebär.

 

               

 

Eljest hände det här igår, Peter kom och vi skiftade till sommardäck på hans bil.

Jag gick en promenad runt Västerslätt.

 

Maria kom förbi och åt lunch.

Jag spolade av min MC och bytte batteriet på den.

Jag splade av altanen mot gatan.

Anders kom förbi och pratade en stund.

Jag plockade undan vinterdäcken, både Peters och Eriks som fick nya fodral.

Sopade rent, nåja lite renare i cykelboden.


Inger kom hem och vi tog med oss Gunnar hit till stugan och jag började riva gamla badtunnan.

Konstigt att den fortfarande höll ihop men jag har då is till groggen.

 


Gunnar fångade en liten skogsmus, sedan tog han en till.

 

Så det var en nöjd kisse som senare kom in och kröp upp i soffan till oss

 

medan vi såg på TV.

Först försökte jag med en Indisk serie SHE men efter första avsnittet bytte vi till en Isländsk som heter

The Valhalla Murders

Därefter var det dags för sängen och en kort stund med ljudboken.

Kallt ute så inget öppet fönster men Gunnar ville bara ut en gång just efter vi lagt oss, sedan har han sovit hos oss hela natten.

Vaknade vid ½6 men somnade om efter att ha tagit alvedon och kissat.

Upp efter 7 och det ser ut att bli en solig dag, i alla fall skiner solen nu men det kan kanske bli nån norsiling även den här dagen.

Det är alltså en snabbt övergående snöby, Norsiling lärde min mor mig är en sådan snöby och då nappar Norsen i Eskilstunaån.

Mamma var ju född och uppvuxen i E-tuna.


Jag ska fortsätta på badtunan men det dröjer nog innan jag kan riva golvet och bra att isen trycker ned marken under.

Eljest har vi tänkt ta det lungt i helgen, vem vet. Kanske får vi besök av barn och i så fall har mor i huset förberett med mat.

Kanske ger mig på att dra ut husvagnen från vinteridet.


Ute har vi nu +2.9° och solen skiner men nån nordlig vind ser det ut som.

Väderstationen hemma visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-04-30 08:45:16

Temperatur: 7,3 °C
Lufttryck: 996,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 25 %
Vindstyrka: 3,5 m/s från NW,
i byarna 5,4 m/s
Kyleffekt: 4,9 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 18,9 mm
Året: 47,1 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,3 °C
Klockan:
08:37
Temp - Max:
10,6 °C
Klockan:
17:08
Temp - Min:
-1,5 °C
Klockan:
00:50
Temp - Min:
-3,6 °C
Klockan:
03:22
Lufttryck - Max:
999,2 hPa
Klockan:
00:15
Lufttryck - Max:
1002,3 hPa
Klockan:
01:23
Lufttryck - Min:
996,4 hPa
Klockan:
07:42
Lufttryck - Min:
998,8 hPa
Klockan:
23:35


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:10
Sol upp: 04:17
Sol ned: 20:58
Skymning: 22:06
Dagsljus: 18:56 tim:min
Dag längd: 16:41 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 33s more daylight tomorrow
Måne upp: 01:30
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 04:34


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut där och här.

         


Gunar har gått ut och jag ska väl klä på mig och gå ut jag också.

    

Av Jan Sandström - 29 april 2021 20:21

Det frågade sig povl Ramel en gång i tiden.


Men han skulle kanske ha fått nån liten bit av mig fast då blir det lite till min grogg.

Jag har också hittat felet varför badtunnan inte håller tätt, den var rutten på sina ställen.

     

Men isen kanske räcker till en eller två glas. Frågan är NÄR den tinat upp så att det går att plocka bort och ställa dit nya tunnan.

 


Gunnar blev då nöjd och det här är hans andra mus som han tog när den kom springande över gräsmattan mitt framför nosen på han.

Den första tog han under en pall vid husväggen.


Nu är han mätt och nöjd.

 


Han trivs här i stugan och det gör vi också.

 

Av Jan Sandström - 29 april 2021 08:36

Torsdag den 29/4


Igår: Ja då tog jag en snabb sväng upp till Biltema där jag inhandlade batteri till hojen, min MC alltså och så blev det lite av varje med eldelar, kontakter och några små verktyg  till husvagnen.
Lite folk och allt gick fort så snabbt hem igen för lunch. Backade ut hojen från cykelboden då jag tänkte att det var dags att tvätta den efter vintern.

Men det visade sig att vintern inte alls var slut för när jag tog paus så mulnade det på och så kom det snö.


 
  Och det kom snö.


  

    

Så jag satte mig med kaffe och såg matinéfilmen, som handlade om glass.

Glasskampen (1984)

En småkul komedi.

Men filmen tog slut och det gjorde snövädret också och solen kom fram men det var kallt ute så jag och Gunnar stannade inne tills Inger kom hem.

Hon hade handlat mat på ICA och medan hon stod och pratade med någon granne över staketet så gjorde jag i ordning middan.

Till den såg vi senare om Mayarikets oupptäckta värld på SVTplay

Intressant och lärorikt.


Efter det blev först del tre av Grey.

Fifty Shades Freed (2018)

Men jag såg bara början då jag kom på att jag skulle kolla in Lisbeth Salander, eller Milleniums andra del.

Flickan som lekte med elden (2009)

Men då jag bara skulle kolla in lite och jämföra med boken jag håller på med så spolade jag en hel del.
I alla fall blev det kväll och jag gick isäng och inget öppet fönster.
Släckte boken vid midnatt och har sovit gott, varken upp och kissa eller släppa ut Gunnar och i morse före 6 så låg han och sov under täcket hos Inger.
Båda snarkade högt men då jag kom på att jag skulle ta en bild så startade Ingers klockradio. Så det blev inget fint foto på dem här.

  

Dusch, frukost och tidningsbläddrande på nätet.

Men idag ska det väl ändå vara fint väder, himlen är då blå, men jag såg ju vad som hände igår.  

Jag funderar på vad jag ska göra om jag ska göra något idag.


+4,8° utanför fönstret och solen skiner men det blåser lite.
Fick just mess från Peter som frågade om jag är hemma, ja då blir det däckbyte på hans bil igen, tillbaka till framtiden. Sommardäck på alltså. Då for den här dagen.   


Men jag kanske hinner med nån promenad också.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-04-29 09:00:19

Temperatur: 7,1 °C
Lufttryck: 1001,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 24 %
Vindstyrka: 2,5 m/s från NNE,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 5,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,8 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,5 mm
Månaden: 18,9 mm
Året: 47,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,6 °C
Klockan:
08:54
Temp - Max:
9,7 °C
Klockan:
10:30
Temp - Min:
-3,6 °C
Klockan:
03:22
Temp - Min:
-2,6 °C
Klockan:
04:47
Lufttryck - Max:
1002,3 hPa
Klockan:
01:23
Lufttryck - Max:
1003,5 hPa
Klockan:
15:17
Lufttryck - Min:
1001,4 hPa
Klockan:
05:01
Lufttryck - Min:
1001,2 hPa
Klockan:
05:18


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:15
Sol upp: 04:20
Sol ned: 20:55
Skymning: 22:01
Dagsljus: 18:46 tim:min
Dag längd: 16:35 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 32s more daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 04:45


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


OCH...

           

Av Jan Sandström - 28 april 2021 17:40

Fast i år blir det inte så många eldar men tänk på detta om du ska tända en brasa.

                     

Av Jan Sandström - 28 april 2021 15:52

Och allting är vitt vitt vitt.

Men nu kommer solen fram som i stugan där den skiner.

Av Jan Sandström - 28 april 2021 14:59

Jag tar tillbaka det jag skrev i morse. Nu vräker snön ned.


 
 

Av Jan Sandström - 28 april 2021 08:25

Onsdag den 28/4


Igår: Ja då var det en gråkall dag med ömsom snö/regn/lite sol och mer snö/hagel och elände. Gjorde i ordning och betalade räkningarna innan vi åkte ut och till Fritidsmetropolen i Degernäs där vi tittade på en husbil, pris, nåja jag avrundar uppåt till 1,8 mille.

Fast inte fick jag köpa den inte. Skulle inte heller vilja ha nått så stort elände men en mindre liten sak kanske.

Jag fick ändå inte tag på de LED-lampor jag skulle ha till husvagnen, däremot en takkontakt till bordslampan.

 

Den vänstra och till det hutlösa priset av 19:-, jag anade att det fanns något hemma i lager som skulle passa och visst gjorde det det.

Sedan hem och jag lade mig på värmedynan medan Inger åkte iväg på nya äventyr.

Inte bekvämt att sitta i bilen.

Jag värmde middag och började se film. Fastnade för 

Gridlocked (2015)

som väl var sisådär, det blev en hel del hoppande framåt och Inger kom hem.

Senare började vi se på serien Fångade (Ófærð) och avsnitt 7

Men det slutade inte förrän vi sett klart hela säsongen och avsnitt 10, då blev det sängen runt midnatt efter att beundrat vulkanen 

 

Geldingadalir på Island

Den sägs spruta lava 40-50 meter upp i luften nu och nattbilderna är härliga men även nu på morgonen i gryningsljuset lyser det riktigt rött.


Jag har sovit gott och öppet fönster, vaknade 6 och gick upp för att kissa.
Men jag skulle inte ha lagt mig igen för klockan 7 vaknade jag och hade ont, ischias eller är det diskbråcket? Fast det känns inte riktigt så heller.

Har i alla fall lyckas tvätta/raka och klä på mig. Inger har gått iväg till jobbet.

Jag funderar på om jag ska kunna ta mig till Biltema idag, skulle behöva ett nytt batteri till hojen och kanske något mer till stuga och husvagn.

Jag får helt enkelt se och känna efter hur det blir idag.


Men det ser ut att bli en lite bättre dag vädermässigt, nu +4,2° utanför fönstret men nyss var det +5°

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-04-28 09:00:19

Temperatur: 7,4 °C
Lufttryck: 1002,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 33 %
Vindstyrka: 1,2 m/s från NNW,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 7,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,9 mm
Månaden: 17,7 mm
Året: 45,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,4 °C
Klockan:
08:59
Temp - Max:
9,1 °C
Klockan:
12:38
Temp - Min:
-2,6 °C
Klockan:
04:47
Temp - Min:
-0,8 °C
Klockan:
01:22
Lufttryck - Max:
1002,4 hPa
Klockan:
00:14
Lufttryck - Max:
1006,0 hPa
Klockan:
00:10
Lufttryck - Min:
1001,2 hPa
Klockan:
05:18
Lufttryck - Min:
1002,1 hPa
Klockan:
23:50


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:19
Sol upp: 04:24
Sol ned: 20:52
Skymning: 21:57
Dagsljus: 18:38 tim:min
Dag längd: 16:28 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 32s more daylight tomorrow
Måne upp: 23:28
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 04:51


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Älgarna är då på gång idag.

 


och mina morgonbilder.

            

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards