jans

Alla inlägg den 15 april 2021

Av Jan Sandström - 15 april 2021 08:25

Torsdag den 15/4


Ja då var vi i mitten av april månad, snart midsommar och snart dags att ta fram snöslungan igen. Köpa julklappar och och och.

Men först ska jag genomlida pollensäsongen. Jag har känt av det tidigare men senaste dagarna har det faktiskt varit lugnare.

Lite kliande ögon och så nyser jag ibland samt lite huvudvärk. Skulle kunna vara det där viruset men det tror jag ändå inte.


Igår sedvanliga morgonsysslor och så tog jag cykeln, den utan motor men med trampor och hojade iväg österut.

Genom stan och bort till Östermalmsgatan där jag såg hon stå på balkongen så jag vinkade och hon vinkade tillbaks.

När jag stannade frågade jag om hon hade kaffe men hon var oförstående och sa att hon inte kände igen mig.

En snabb tanke om sjukdom men jag tog av mina glasögon som var mörka och då såg jag ju att det inte alls var Maria där uppe på balkongen.
Hon sa vänligt att det bodde en maria snett nedanför och så på balkongen utmed.

Jag undrade i stilla sinne vad som hade hänt om hon erbjudit mig kaffe  för plötsligt händer det ju i Gevaliareklamen.

I alla fall gick jag upp och ringde på och där fick jag kaffe och bulle medan vi satt ute på balkongen i det fina vädret och det var varmt och skönt.

Senare cyklade vi gemensamt in mot centrum, Maria skulle göra ett ärende och jag gick in på systemet innan jag cyklade hem igen.

 

Men det blev längre än mätningen på bilden då jag missade att starta då jag började hemfärden.
Runt 7 km ska det vara och jag var helslut när jag kom hem så skönt med en kopp kaffe ute på altanen med Gunnar.

Men hemma blåste det kallt och jag gick in till soffan där jag fortsatte på min ljudbok som nu är

 

Riktigt bra bok som ger mer än bara underhållning i huvudet.


Inger kom hem och efter att middan var värmd så åt vi medan vi såg två, eller 1½ avsnitt på Snöänglar, den isländska serien. 

En bra serie men men Inger hade annat att göra och gick till sitt och jag fortsatte med min miniserie, trilogin om Baztan och film

3. Offergåvan (2020)

Men jag såg bara en timme innan jag släckte och gjorde mig i ordning för sängen.

Lite ljudbok innan jag släckte, men har sovit dåligt inatt.

Värk och oro i huvudet, vaknade 04:44 och sedan svårt att somna om. Drömmar och griller i skallen men till slut somnade jag nog för klockan 7 vaknade jag och då steg jag upp.

Ont i ischiasnerven men jag har ändå tänkt ge mig på bromsarna på släpvagnen och se om jag kan justera dem.
Kanske en lugn cykeltur till BYGGmax för att köpa lite träskruv.

Eller så blir det Clas Ohlson och IKEA med ett kaffebesök i Stöcksjö.

Eller så bara här hemma och ute i vårsolen på altan.


+4,7° nu här i skuggan utanför fönstret, inte helklart men sol och svag vind.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-04-15 09:00:11

Temperatur: 5,5 °C
Lufttryck: 1021,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 31 %
Vindstyrka: 3,3 m/s från NW,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 2,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 16,5 mm
Året: 44,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,5 °C
Klockan:
08:53
Temp - Max:
10,7 °C
Klockan:
17:52
Temp - Min:
-4,6 °C
Klockan:
05:28
Temp - Min:
-4,5 °C
Klockan:
05:22
Lufttryck - Max:
1021,3 hPa
Klockan:
08:41
Lufttryck - Max:
1018,2 hPa
Klockan:
23:56
Lufttryck - Min:
1018,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1005,2 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:14
Sol upp: 05:08
Sol ned: 20:12
Skymning: 21:07
Dagsljus: 16:53 tim:min
Dag längd: 15:04 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 30s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:09
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.
 


och så här såg det ut i morse.

            

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards