jans

Alla inlägg den 20 april 2021

Av Jan Sandström - 20 april 2021 07:37

Tisdag den 20/4

Fasiken, snart är det dags att betala räkningarna igen. Kan ingen bromsa almanackan ett tag.


Igår vaknade jag och hade riktigt ont i ischias, eller om det kommer från mitt gamla diskbråck, ibland blir jag osäker.

Men i alla fall efter en lugn morgon och förmiddag så mådde jag skapligt bra så jag tog bilen upp till Carlshem där OKQ8 har sin verkstad och mitt däck jag lämnade in före helgen var lagat, på väg dit så ringde Tomas och jag pratade lite om hur man byggt till där han en gång bodde.

Snabb som jag är kollade jag inte innan så väl där såg jag att det var lunchtid och en dryg halvtimme till.
Parkerade och satt 2 minuter i bilen men jag kunde inte sitta bekvämt.

Då kom jag på att varför inte gå/halta/stappla en sväng, sagt och gjort så gick jag iväg och tänkte kolla Tomas gamla område men ångrade mig och gick åt andra hållet och kikade på fina villor.


 


I hörlurarna är det nu en ny bok efter att jag lyssnat på Sylvia Brownes två böcker 

2002 - Lär dig av dina tidigare liv och 

2005 - Besök från andra sidan


 


Det blev en liten runda och när jag kom tillbaks kunde jag hämta däcket, köra runt och gå in för att betala de 250:- lagningen kostade.

Billigare än ett nytt däck i alla fall så jag kostade på mig en härligt god smarrig mjukglass som jag åt ute i solen vid ett bord.


Sedan tog jag mig hem och här blev det kaffe och så låg jag på soffan mest hela eftermiddan och lyssnade på boken medan jag stekte ändan med värmedynan.

Till slut blev det middag och jag mikrovärmde bara en matlåda.


Jag strartade en film på Netflix och det blev den första som kom upp.

Love and Monsters (2020)

En småkul annorlunda film på katastroftemat om världens undergång m.m o.s.v

Lite annat på Netflix som jag bara kollade igenom lite innan jag tog bort från mn lista på program och filmer.

Städade lite kan man säga.


Inger kom hem och lite prat och det kändes ganska bra med ischiasen så det blev sängen och öppet fönster.

Men jag gillade inte riktigt att ha Gunnar mellan benen fast han gick senare ut innan jag släckte ljudboken och så sov jag nog hela natten tills jag vaknade straxt före 6.

Gunnar låg vis/på min höft och jag hade skapligt ont, Alvedon och salva hade slutat verka så jag kom mig upp och gjorde morgon.

Nu har det gått ett par timmar och jag sitter här med Alvedon i mig och salva på mig samt ryggbandaget jag hade till diskrbråcket, det ger fin värme men även värmedynan har vari igång.


Idag ska jag försöka ta mig över till MM, affären som är en kopia på ÖoB här borta på Västerslätt och se om jag hittar deodorant och C-vitamin brustabletter.

Mest bara för att ta en promenad, mår jag fint kanske jag ger mig på att byta däck på bilen, det är ju bara ett som ska skiftas eljest kommer jag att få hjälp av barnen, nån av dem kommer.

Men det är ett mindre problem, det större är att jag behöver ta nytt körkortsfoto och jag provade i morse att ta själv med mobilen.

Det blev inte så lyckat tycker jag.

  

Då låser dom in mig ifall jag stoppas av Polisen ute efter nån väg.

Jag ska följa med Inger till Margareta i kväll, Inger ska hjälpa henne inför Harrys begravning som är på fredag (kommer att sändas på nätet) och jag ska snabbt kika på husbilen som stod inne i ladan som rasade i vintras.

Men den ska visst ha klarat sig fint med nån skadad lyckta och backspegel men jag ska se om jag får in bodelsbatteriet.

Sedan kolla på om solcellerna klarat sig men bilen ska in på en större besiktning/koll på en husbilsfirma här i Umeå och dom kommer att kolla igenom den.

Skönt att det ändå gick så bra, då var det värre för det hundratal som brann upp i norr.

 

I alla fall ser det ut att bli ännu en fin dag och snön försvinner i en rasande takt.

Senaste månaden har det hänt det här.

       och idag.  

 

 

     och idag 

Det blev ett litet bakslag när vi fick snö för en vecka sedan men sedan har det gått rasande fort.

 

Nu har tempen stigit till +4,5° här utanför fönstret och i skuggan men än är det nån eller några grader kallt på natten.

Här sjönk det ned till -3,4° straxt före 5 i morse men nu sol och blå himmel och vimpeln rör sig bara lite.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-04-20 08:30:10

Temperatur: 8,5 °C
Lufttryck: 1010,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 42 %
Vindstyrka: 0,8 m/s från SE,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 8,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 16,5 mm
Året: 44,7 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
8,5 °C
Klockan:
08:28
Temp - Max:
16,6 °C
Klockan:
10:43
Temp - Min:
-3,6 °C
Klockan:
04:21
Temp - Min:
-2,8 °C
Klockan:
04:57
Lufttryck - Max:
1014,8 hPa
Klockan:
00:15
Lufttryck - Max:
1020,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1010,5 hPa
Klockan:
08:19
Lufttryck - Min:
1014,3 hPa
Klockan:
22:51


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:53
Sol upp: 04:51
Sol ned: 20:27
Skymning: 21:25
Dagsljus: 17:32 tim:min
Dag längd: 15:36 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 31s more daylight tomorrow
Måne upp: 09:00
Månfas:
First Quarter
Moon
Måne ned: 04:53


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

och så här såg det ut kvart i åtta i morse. Kamerornas klockor visar fel och jag kan inte rucka dem, eller det är Telldussystemet som felar. Säkert någon inställning men jag vet inte var man ändrar.




            

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards