jans

Alla inlägg den 8 april 2021

Av Jan Sandström - 8 april 2021 07:01

Torsdag den 8/4


Igår gjorde jag inte så mycket, åkte upp och tittade snabbt till katterna Otis och Bella som bor hemma hos sonen Peter med familj.
Åkte hem och Inger tog över bilen. Jag och katten Gunnar åt lunch ute på altanen.


Strulade på med min HTPC för att försöka få igång TV-modulen men det gick inte. Det slutade med att även huvudprogrammet Kodi slutade fungera.

Det startar och går i 10-15 sekunder och försvinner sedan så jag avinstallerade det och PCtv-stickan som sitter i USB.uttag

Men jag fick inte till det så det slutade med att jag beställde en ny PCtv på rekommendation av min datortekniker.

Alltså Erik.


Jag såg även matinéfilmen Gosford Park som var lång och ganska bra.

Då hade Inger kommit hem igen och jag såg en grej som såldes på Facebook. En sådan som gick sönder när vi var nere hos Tomas i Jönköping så ett mejl till han och snabbt svar, KÖP

Så kontakt med säljaren och det blev OK och jag fick adressen, körde dit men där var ingen hemma.

Missförstånd mellan oss så idag ska jag åka och köpa kandelabern.


Det blev middag och vi såg ett program/film på Netflix om vulkaner.

In i infernot (2016Into the Inferno (original title)

Ett långt program men jag trodde det skulle handla mer direkt om vulkaner och inte om runt omkring som att gudar bor i vukanerna.

Men ändå intressant program.

På Island sprutar fortfarande lavan och allt lyser rött och det gör sig bäst såhär i gryningen.
 

Det blev ingen mer film efter att ha fått meddelandet att min/vår svåger dött.

Men han finns nu på "andra sidan" som det heter.


Jag var trött och gick isäng ganska tidigt ((½11) men hade även värk i händer och knän, lyssnade på ljudboken.

Vaknade 01:11 av att Gunnar ville ut och jag var kissnödigm trodder först att klockan var mycket mer och dags att stiga upp men så tidigt brukar jag inte starta dagen.

Smorde mer Diklofenak och somnade om så det blev morgon vid 6-tiden istället.


Idag står inköp av kandelaber på schemat och så, ja det var väl allt.

Jag ska väl ta fram sommarcyklarna och så dricka kaffe förståss men jag tror inte att den beställde TV-grejen hinner komma idag.

Skulle den göra det blir det väl att se om jag kan få igång datorn eljest får jag överlåta det till barnen.


Somarcyklarna ja, det är kanske inte lönt för imorgon lär vi få nån dm snö enligt prognoser och varningar men det kan bli regn också.
Meteogrammet: Umeå Kommun

Det får vi se men skotta blir det inte utan nu får det vackert töa bort av sig själv.


Just nu -2,0° i skuggan utanför fönstret. Solen skiner från en blå himmel och svag eller ingen vind.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-04-08 07:45:09

Temperatur: -0,6 °C
Lufttryck: 990,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 47 %
Vindstyrka: 2,9 m/s från NW,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: -4,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,9 mm
Året: 29,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-0,6 °C
Klockan:
07:44
Temp - Max:
9,4 °C
Klockan:
14:29
Temp - Min:
-5,0 °C
Klockan:
05:17
Temp - Min:
-3,4 °C
Klockan:
23:55
Lufttryck - Max:
990,3 hPa
Klockan:
07:41
Lufttryck - Max:
988,3 hPa
Klockan:
23:57
Lufttryck - Min:
988,1 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Min:
970,3 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:42
Sol upp: 05:33
Sol ned: 19:51
Skymning: 20:43
Dagsljus: 16:01 tim:min
Dag längd: 14:18 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 29s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:24
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 14:18


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut på mina morgonbilder.

           

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards