jans

Alla inlägg den 24 april 2021

Av Jan Sandström - 24 april 2021 22:37

Nu går älgkamerorna in i nattläge och jag ska också gå isäng om en stund.

På Island har man fått igång kamerorna så tydligen kunde dom ta sig dit och ladda upp batterierna som egentligen laddas med solceller, fast det har varit skitväder sista veckan och allt har laddat ut. Men man ser inte så mycket nu heller.

Idag kom Peter med familj och bytte till vinterdäck på bilen, det börjar liksom bli dags för det nu här i norr. Sommaren är kort ibland.
Anders kom också förbi och vi fikade gott (dock ingen smörgåstårta) och Emil lekte, jagade myror i köket, det är ju den tiden när småmyror letar sig in i värmen.


Jag lyckades sitta här och redigera några blogginlägg och scanna lite papper.

Skrev även ut nya körkortsfotot som dom vill ha av mig.
  Det ser lite annorlunda ut jämfört med det förra men så har det ju gått 10 år sedan dess.


Paj till middag och så film, 

Burn Out (2017)

men den var inte så värst bra, det blev ett antal tryck på högerpil på fjärren.


Min ischias har gett med sig till största delen men på kvällen har jag kunnat vara bra.
Det återstår att se hur natten blir och hur jag mår imorgon men det får ni nog läsa om då. Kanske.

Godnatt från mig i Umeå.

Av Jan Sandström - 24 april 2021 08:34

Lördag den 24/4


Igår var det begravning för en svåger men på grund av min ischias/diskbråck kunde jag inte åka dit utan jag var hemma och såg det på webben.


Efter den timme akten tog så gjorde jag och Anders fika, han hade med sig en smarrig smörgåstårta han fått från ICA och den delade vi på två och drack en öl till och prat om renoveringar och vad som borde göras hos han och i stugan, så det blev inget mer än kaffe efteråt innan Anders åkte hem till sitt och katten. 

Jag kollade av datorn och låg sedan på sängen med ljudboken och Gunnar utmed mig innan jag värmde en bit paj och sallad till.

Såg film på Netflix och ett glas rött till den. Naturligtvis även kaffe.

Emigranten (1973), L'emigrante (original title)

En lagom underhållande film och så kom Inger hem och då såg vi två avsnitt på 

Fångade, Ófærð (original title)

Vi är nu inne på säsong 2 och får nog vänta innan S3 är uppe på Netflix.

Jag kände mig faktiskt riktigt bra i om jag får säga ryggen men det är mer ned i benet det gör ont.

Innan Inger åkte till Vännäs så masserade hon mig skönt och det ska hon få göra om bara jag är klar med det här inlägget.


Gick isäng och har sovit gott, upp vid 4-tiden för att släppa ut Gunnar och jag mådde bra men tog ändå Alvedon, 10 minuter senare kom Gunnar in och 5 minuter efter det skulle han ut igen så jag steg upp, lite för hastigt och öppnade fönstret.

Jag skulle ha tagit det lugnare för nu sträckte jag till där bak igen så när jag vaknade vid 6 hade jag ont. Men långt ifrån som igår morse eller förrgår.

Så idag blir det att ta det lugnt men inte helt stilla utan röra på mig sådär lagomt.

Kanske tar jag en stilla promenad runt kvarteret, i alla fall ingen längre sträcka och inte sitta i någon bil så jag blir här hemma idag.

Det blåser men snöar då inte, här i stan (Umeå) men i stugan snöade det då tidigare i morse.


+2,5° utanför fönstret så kaffe drickes här inne idag.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-04-24 09:00:09

Temperatur: 2,5 °C
Lufttryck: 1002,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 51 %
Vindstyrka: 6,2 m/s från NNE,
i byarna 7,8 m/s
Kyleffekt: -2,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 16,5 mm
Året: 44,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,5 °C
Klockan:
08:53
Temp - Max:
2,4 °C
Klockan:
02:08
Temp - Min:
0,2 °C
Klockan:
01:46
Temp - Min:
-0,1 °C
Klockan:
11:52
Lufttryck - Max:
1002,0 hPa
Klockan:
08:52
Lufttryck - Max:
1000,8 hPa
Klockan:
19:44
Lufttryck - Min:
999,5 hPa
Klockan:
00:37
Lufttryck - Min:
996,4 hPa
Klockan:
06:07


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:37
Sol upp: 04:37
Sol ned: 20:39
Skymning: 21:41
Dagsljus: 18:04 tim:min
Dag längd: 16:02 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 33s more daylight tomorrow
Måne upp: 15:55
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 05:03


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här såg det ut tidigare idag.

           

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards