jans

Alla inlägg den 5 april 2021

Av Jan Sandström - 5 april 2021 17:00

Nu sänds det som slow-tv på youtube.


Vet inte om koden fungerar, eljest finns den på den här adressen.

https://youtu.be/BA-9QzIcr3c

Av Jan Sandström - 5 april 2021 07:34

Måndag och annandag påsk den 5/4


Igår åkte Inger med till katterna Otis och Bella och båda var klappbara.

Otis väldigt kelsjuk och även Bella kom fram när det vankades färskmat.


Efter en stunds tillsyn så åkte vi vidare och tog vägen över Flurkmark upp till stugan.

Det har verkligen tinat där och jag kunde fylla badtunnan, den gamla så vi får se om den frös sönder i vintras då den stått med vatten i hela tiden.

Den ska ändå skrotas men baktanken är att den nu väger en helt del och förhindrar att tjälen skjuter allt för mycket.


Vi åt mat och pysslade innan vi åkte hem igen.

Här fick jag hämta bord som Erik haft på lan och för att dom skulle få in dem i huset fick jag flytta på snöslungan.

Då passade jag även på att köra av lite här ute.

 

Det gick ganska bra att komma igenom plogkanten för nu är inte snön så hård.

Innan jag parkerade så körde jag även en gång fram till flaggsången och torkställningen.


Min MC fick parkera i cykelboden så att den inte står ivägen för släpvagnen för imorgon tisdag hoppas jag på att jag får tag på bromswirarna.
Funderar även på om jag ska konvertera till 13-polskontakt på den och få dit back och dimljus när den nu står upprätt.

 


Trött så jag tog en lur på soffan men eljest blev det mest kaffe och dator.

Det blev middag och vi såg en film om 

Guatemala: Corazón del Mundo Maya (IMDb)

Guatemala: Mayarikets hjärta (2019), på Netflix

Efter det blev det en film och även den på Netflix.

Sommaren med Göran: En midsommarnattskomedi (2009)

Sedan var det dags för sängen men jag har sovit halvdåligt inatt, delvis värk och delvis spaghetti i hjärnan.

Så jag var uppe en stund före 7 idag och det är ju måndag så

6,9 mmol och vikten 82,6 kg

inte bra med påsk och vikten.


Idag blir det katttillsyn   NÄ det sär går väl inte, Katt-tillsyn måste det väl bli   

Fast det funkar även med två te, det säger Inger fast hon dricker lika gärna 3 och 4 koppar.  

Det påminner mig om historen om läraren som frågar barnen i skola och när han frågade flickan att

Vad heter du då min lilla flicka?

Ärstin, svarade hon (då hon inte kunde säga K).

Men K:t då

Äch lite, svarade hon.


Sedan funderar jag på vad jag kan sysselsätta mig med då Inger jobbar eftermiddag och kväll.

Det blir väl som vanligt ingenting.


Jag funderade ju på om jag skulle flytta på husvagnen till vanliga biluppfarten för att kunna beställa gruset vi behöver.
Men när vi körde stugvägen insåg jag att det inte var att tänka på så lerig och geggig den nu var och att då ta en lastbil med en massa grus skulle bara köra sönder vägen OM den nu kunde ta sig fram där.
Så det får vackert vänta tills vägen torkat upp, kanske runt midsommar kan vi få ett eller två gruslass.


Det är kallare idag men tempen stiger och snön försvinner så sakta, eller fort.

Nu +1,5° och det har hållit sig just över noll inatt och det gör mycket på snön att det inte fryser på nattetid.

Jag har känt och känner av pollen och det står det även om i tidningen så jag har redan börjat med ett piller på morgonen men snart får jag väl ta de vanliga 3-4-5 st varje dag. Och hålla mig inne.

En nordvästvind enligt vimpeln och bråmulet med lite regn och det har regnat mer inatt.

Väderatationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-04-05 08:30:10

Temperatur: 2,2 °C
Lufttryck: 957,0 hPa och Falling
Luftfuktighet: 47 %
Vindstyrka: 3,0 m/s från NW,
i byarna 5,4 m/s
Kyleffekt: -0,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,9 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,9 mm
Året: 29,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,4 °C
Klockan:
08:26
Temp - Max:
9,0 °C
Klockan:
14:41
Temp - Min:
0,6 °C
Klockan:
07:50
Temp - Min:
1,1 °C
Klockan:
22:59
Lufttryck - Max:
962,6 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Max:
993,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
957,0 hPa
Klockan:
08:22
Lufttryck - Min:
962,4 hPa
Klockan:
23:58


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:53
Sol upp: 05:43
Sol ned: 19:42
Skymning: 20:33
Dagsljus: 15:40 tim:min
Dag längd: 13:59 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:39
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 09:00


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och morgonbilderna som visar något oväntat.

     


Fast det kom inte så mycket att det behöver skottas så alltid något.

 

Det blev då vitt.

     

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards