jans

Alla inlägg den 2 april 2021

Av Jan Sandström - 2 april 2021 15:02

Nu kommer en ny, eller ska jag säga ännu en kriminalserie.

Hyllad krimserie

Kriminalaren John Cardinal tjänstgör i den lilla vindpinade staden Algonquin Bay i södra Kanada. Tillsammans med kollegan Lise Delorme utreder han snåriga fall samtidigt som han kämpar med sitt eget privatliv.

Alla säsonger släpps på TV4 Play 5 april.


Men har alla kriminalare problem med sitt privatliv?
Inte är det många serier där dom lever ett normalt stadgat familjeliv eller lugnt singelliv.
Jo Barnaby gjorde nog det i Morden i Midsomer och det är väl därför och det lugna tempot utan biljakter som jag gillade den.
Engelska serier är förresten mycket bättre än dem från andra sidan havet.

Av Jan Sandström - 2 april 2021 08:44

Långfredag den 2/4


Ja blev du lurad igår, säkert om du läste min blogg.

För väderstationen visade bara 5,7° och inte 5,8° som det stod här i bloggen   

För att vi fått snö som i januari var lätt avslöjat och så fanns det skämtet i tidningen om att vi måste sopa våra gator själva.

Fast det vete 17 om det var ett riktigt skämt, med kommunen vet man ju aldrig.


I alla fall åkte jag först till NetOnNet där jag fick byta ut en stavmixer som bara dött, sedan tittade jag till Peters katter Bella och Otis och dom var lagom kelsjuka så jag fick äta min tårtbit nästan helt själv.

Passade på att justera en garderobsdörr när jag letade kattmaten, till sist hittade jag den i en hink i köket. Jag hade säkert lite hjärnsläpp där.


Kom hem och träffade Erik som var hem till oss på lunch och så åkte han och Inger gick till jobbet.

Jag gjorde kaffe och gick ut till Gunnar på altanen och så kikade jag på släpvagnen där bromsen fortfarande trilskas genom att låsa sig efter backning.
Som jag misstänkte är det mest troligt bromswirarna som kärvar så det gick sedan några timmar i att leta efter nya, fast jag hittade inte rätt sort någonstans. Kanske för att jag inte vet vilken jag exakt ska ha.

Jag måste komma åt och mäta o kolla bättre och då har jag tidigare rest upp släpen på sidan när jag jobbat under.

Anders tyckte jag skulle dressera Gunnar eller skaffa en tvättbjörn som hjälpreda.


 

Ställer upp den mot cykelboden men nu orkar jag inte det själv, eller vågar inte prova utan hjälp.

Så det blev soffan en stund efter att ha varit ute och hackat i snön och gosat med Gunnar (katten).


Värmde soppa och så en skinkmacka på sista snuten medan jag startade en film.

Spider-Man: Far from Home (2019)

En nåja sisådär action, dög att ligga och slötitta på med kaffe och ett glas rött.. Tyvärr ingen katt i mitt knä.


Inger kom hem och senare blev det sängen med ljudboken.

Släckte vid midnatt och har sovit men vaknade efter en mardröm.

Ingen med monster i rätta bemärkelsen utan nån elak   jag hälsade på, vet inte om det var någon släkting eller vem det kan ha varit men jag längtade hem i drömmen men det skulle vara några dagar kvar hos han elller familjen.

Tursamt nog vaknade jag och kunde gå på toa.


Somnade om och steg upp först runt ½8, dusch och så sitter jag här.


Ska senare iväg och sköta om katterna och äta mer tårta. Det finns nog så det räcker till någon fler. Runt 11 är jag nog där.

Sedan får jag se om jag kan kika på släpvagnen eller om jag ställer undan den till efter helgen.


Inger slutar tidigt idag och kanske åker vi bort mot Vännäs för en bit mat. Inger pratade om att vi skulle äta en räkmacka men det får jag se hur det blir när hon kommer hem efter lunch.


Inte lika fint väder idag, det ser ut att blåsa, inte sol just nu men ändå +4,5° utanför fönstret.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-04-02 09:00:09

Temperatur: 6,1 °C
Lufttryck: 995,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 35 %
Vindstyrka: 3,9 m/s från NNE,
i byarna 7,1 m/s
Kyleffekt: 3,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 28,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,0 °C
Klockan:
08:50
Temp - Max:
10,2 °C
Klockan:
15:36
Temp - Min:
1,7 °C
Klockan:
06:15
Temp - Min:
0,8 °C
Klockan:
06:31
Lufttryck - Max:
996,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1002,2 hPa
Klockan:
08:19
Lufttryck - Min:
994,2 hPa
Klockan:
05:47
Lufttryck - Min:
996,0 hPa
Klockan:
23:57


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:05
Sol upp: 05:54
Sol ned: 19:33
Skymning: 20:23
Dagsljus: 15:18 tim:min
Dag längd: 13:39 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 02:09
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 06:34


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det utm nu med en video på himlen.


       


Snön drar sig tillbaka och snart kan jag ta fram båten som ligger där och väntar på att lagas.

     

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards