jans

Alla inlägg den 27 april 2021

Av Jan Sandström - 27 april 2021 07:06

Tisdag den 27/4


Igår: Då hade jag besvär med min ischias men den har liksom blivit en vana att besväras av men i alla fall så blev det en promenad till Nolia där man inrättat en vaccinationscentral.

Efter hänvisning så hamnade jag i en kö och fick till slut komma in, visa leg = körkortet och fick uppmaningen att det inte var lönt att stoppa undan det.

En kille gick efter kön och kikade på inskrivningskortet och sa direkt när han såg mitt att jag skulle följa med så jag fick gå förbi kön och få plats i ett bås.

Visa körkortet och lämna min hälsodeklaration, svara muntligt på en massa frågor och så kavla upp ärmen.
Han frågade om det gjorde ont och jag påpekade att han måste ju sticka mig först, det hade han redan gjort och det kändes inte alls.

Därefter började pärsen, till nästa väntrum och sitta på en plaststol, med min ischias, flytta till nästa stol och så vidare tills jag var framme vid slutstationen där ID visades ännu en gång och jag fick min tid för nästa stick vilket blir den 6:e juli.

Promenerade hem igen

 

Det hela tog tid men jag hade ju ljudboken i lurarna så det spelade ingen roll var jag var, fast det hade ju varit skönare på en bättre stol.


Kom hem och åt lunchfilet ute på altanen med Gunnar och sedan kaffe innan jag gick in och skulle lägga mig en stund på soffan.
Jag hann bara tippa ikull och värmedynan blev inte ens varm när jag fick mess om att paketet fanns att hämta.

Bara att stiga upp för jag visste att det senare skulle vara mer folk på Preem.

 

Fram och åter och hemma återgick jag till soffan.

Maria kom och lånade bilen för att åka fram och åter till stugan, nu måste jag tvätta den där bilen för stugvägen är liksom lite geggig sa hon när hon senare kom hem.


Inger kom hem och vi satt ute, jag spolade tidigare av bilplatsen när Maria var borta med bilen så nu är det vår där.
Skulle backa ut min MC men den ville inte starta, det blir nog ett nytt batteri i den.

Till slut blev det middag och vi kunde se senaste och sista avsnittet på Snöänglar, men än en gång ett sånt där konstigt slut, liksom bara ett hastverk att nu måste vi avsluta serien.
Så vi fortsatte med en bättre serie och det är Fångade, den isländska polisserien.

Jag hittade förresten igen där man spelat in den och det är på östkusten, så långt ifrån Reykjavik som det går att komma.

 


Där utspelar sig serien i huvudsak.

Två avsnitt hann vi med innan det blev sängen och jag kände inte av sticket mer än aningen öm, som om jag stött mig tidigare.


Öppet fönster och jag har i stort sovit gott, bara varit upp två gånger men haft drömmar av något konstigt slag men klockan 6 så steg jag upp och duschade.

Sitter här en stund och snart vaknar väl Inger.


Idag inga speciella planer utan tar väl dagen som den blir.

Inte lika fint väder ute, inne är det samma som nästan alltid och på skärmarna utspelar sig vulkanutbrott och älgar.

+3,0° har tempen stigit till utanför fönstret men grått och kall nordlig vind fast inte så hård.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-04-27 07:45:16

Temperatur: 3,0 °C
Lufttryck: 1004,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 39 %
Vindstyrka: 2,3 m/s från NNE,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 0,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 16,5 mm
Året: 44,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
3,0 °C
Klockan:
07:39
Temp - Max:
10,2 °C
Klockan:
15:51
Temp - Min:
-0,8 °C
Klockan:
01:22
Temp - Min:
-0,3 °C
Klockan:
22:46
Lufttryck - Max:
1006,0 hPa
Klockan:
00:10
Lufttryck - Max:
1008,6 hPa
Klockan:
08:40
Lufttryck - Min:
1004,1 hPa
Klockan:
06:23
Lufttryck - Min:
1005,8 hPa
Klockan:
18:31


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:24
Sol upp: 04:27
Sol ned: 20:49
Skymning: 21:53
Dagsljus: 18:29 tim:min
Dag längd: 16:22 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 32s more daylight tomorrow
Måne upp: 21:28
Månfas:
Full moon
Moon
Måne ned: 04:55


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här är morgonens bilder.

            

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards