jans

Alla inlägg den 11 april 2021

Av Jan Sandström - 11 april 2021 08:47

Söndag den 11/4


Igår blev det en biltur ut där jag hämtade hem ett sängbord och annat smått.

Svängde in på K-Rauta där jag fick tag på bultar till hjulen på snöslungan, så nu får det snöa.

Det blev även lite annat som flaggstångslina som ska vara till kattnät på en balkong och så ett par balar toalettpapper som vi höll på att få brist av. Hur är det nu, hamstrar folk fortfarande toapapper?


Hem och åt lunch och ute var det så kallt att även Gunnar kom in och lade sig på sängen.

Jag kunde inte släppa min HTPC och WinTV jag köpte.

Sökte och försökte läsa på nätet och messa med Erik.

Till slut så fick jag det faktiskt att fungera så än är inte gubben helt borta från datorernas värld. Att fixa i dem alltså.

Att surfa och skriva går ju fint som du kanske märkt.


Men det blev nog att sova eller ta en höneblund som det heter i Norge, Tupplur säger ju vi här men norskan är så mycket finare. Speciellt Sissel, hon är fin. hon är norska och sjunger underbart men jag gillar det norska språket också.


I alla fall så fick jag TV att fungera i programmet Kodi efter att ha installerar, vad det nu hette.

Jo NextPVR och faktiskt så kunde det ersätta Kodi för dom har i stort sett samma funktion, att visa media men jag är van Kodi så då kommer jag tills vidare att använda det.


Inger kom hem och vi packade det sista, ute snöade det ordentligt korta stunder och på vägen hit mötte vi bilar som var täta av snö framtill.

Och när vi körde upp på stugvägen vräkte det ned, ska ta loss bilkameran och se om det ser fint ut i den så kan det bli en video här senare.

Här sprang Gunar runt och letade möss eller vad han nu gjorde.

Vi plockade in och så blev det middag medan vi såg på TV.

Senare blev det en film från Netflix och den var inte så där jättebra. Rörig tycker jag den var men det kanske berodde på det vita vinet.

Raka motsatser heter den på Svenska men är en Italiensk film.


I alla fall blev det sängen och jag har sovit skapligt.


Up först före åtta, brasa i kaminen, dusch och frukost, Gunnar springer ut och in.

Jag ska straxt ut och jobba i lillstugan, det är lite kvar att fixa till där och senare idag får vi besök av Anders, kanske kommer fler barn. Det får vi se och mat o fika finns till alla.


Det ska då bli fint väder idag och nu har vi +0,9° här och solen skiner.
Väderstationen hemma visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-04-11 09:15:11

Temperatur: 5,0 °C
Lufttryck: 1004,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 36 %
Vindstyrka: 4,7 m/s från W,
i byarna 6,1 m/s
Kyleffekt: 1,5 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 5,1 mm
Året: 33,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,0 °C
Klockan:
09:14
Temp - Max:
6,3 °C
Klockan:
11:49
Temp - Min:
-4,6 °C
Klockan:
01:16
Temp - Min:
-3,8 °C
Klockan:
23:40
Lufttryck - Max:
1004,0 hPa
Klockan:
09:12
Lufttryck - Max:
995,6 hPa
Klockan:
23:58
Lufttryck - Min:
995,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
973,8 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:30
Sol upp: 05:22
Sol ned: 20:00
Skymning: 20:53
Dagsljus: 16:23 tim:min
Dag längd: 14:38 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 29s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:14
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 18:45


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut.

               

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards