jans

Alla inlägg den 7 april 2021

Av Jan Sandström - 7 april 2021 08:19

Onsdag den 7/4

Och ingendag påsk   


Men igår var det tisdag och efter påskhelgen så jag åkte tidigt upp till Mekonomen där jag köpte två bromskablar eller wirar och jag hade faktiskt hittat rätt sort i datorn så det var bara att betala för att åka vidare och gosa lite med katterna.

Otis är bara så kelsjuk när jag är där men även Bella kommer och låtar sig bli kelad med.

 

Men det blev ett kort besök och inget kaffe utan jag åkte direkt hem.


Bytte om och började med släpvagnen, efter lite strul så satt en kabel fast så jag tog ned släpen på hjulen och nästa tänkte jag byta på marken.

Men jag hann bara skruva loss hjul och delarna så ringde telefonen.


Norrlands Kyl och Värmepumpar var i luften, man måste väl säga så när telefonerna nu mest är trådlösa.

Han ville komma och byta en sladd i värmepumpen jag har i stugan och visst skulle det fungera.

Jag bytte om igen efter att ha plockat in div. verktyg.

Tog en filtallrik och så kom Maria förbi, hon skulle äta lunch hos mig men var redan klar med dagens göromål ute på Västerslätt så hon pratade lite innan hon hojade hemåt.

Jag plockade med lite som skulle upp till stugan och körde dit.

Men nästan framme var vägen stängd då dem tagit ned två tallar så jag fick vända och köra andra vägen.

Nästan framme i stugan ringde teknikern och undrade var jag var och då hade jag kanske 500 meter kvar och dom var redan där.
 


I hörlurarna har jag nu en ny Fembok och det känns inte alls konstigt att lyssna på Engelska men nu är det en ny uppläsare.

 


Vi gick in och dom bytte sladden till en ny med annan koppling, alltså inte en tråd utan många mellan två större kontakter så nu bör den inte stänga av sig själv som den gjort ibland.

Jag tog tillfället i akt och bytte ut programuret till ytterbelysningen, jag ska byta ut till Nexa/Telldus men nu satte jag bara in ett ur som låg efter tidigare byte.

Dom åkte hem och det gjorde även jag lite senare efter att ha fyllt badtunnan en gång till. Vi fyllde ju den när vi var upp tidigare i påskhelgen.

Men vad är det med avstängda vägar jag ska köra.


 

Väl hemma bytte jag om och gjorde lite fika, sedan tog jag itu med släpvagnen som jag till slut fick klar men det sista låg jag under och skruvade.

Sedan satt jag ute på altan med Gunnar, kaffe och gjorde bara avbrott när jag hackade snö.


Inger kom hem och senare blev det middag medan vi såg tredje delen på 

Snöänglar, Svensk dramathrillerserie

Jo jag fick ju räkningen på fibernätet och med låg en lapp om att vi nu har alla kanalerna digitalt i HD men även analogt.

Det hade jag ju upptäckt här när det strulade men visste inte om jag kunde lita på det fast då fick jag inte alla kanalerna att fungera.

Men en ny sökning och allt fungerade så efter thrillern tog jag itu med TV:n i rummet och gjorde en ny kanalsökning.

Nu skulle jag bara få igång min HTPC så att den också får in kanalerna men jag vet inte om det är inställningar eller om TV-stickan (USB) som är trasig.

Kanske blir dagens jobb.

I alla fall så blev det kväll och jag gick isäng.

Har sovit men lite oroligt.

På datorn följer jag vulkanutbrottet på Island och det är mäktigt att se fast det bara är på datorn.

 

Dom ligger ju en timme efter och en kamera är åt väster och den andra öster, på ett ungefär och jag gissar att man justerar kamerorna så att det blir bäst bild.
Fast nu senare ser jag att det snöar ordentligt och att man nästan inte ser någonting.

 


Jag ska iväg och träffa katterna innan ägarna kommer hem för Inger ska ha bilen i eftermiddag.


Solen skiner men det blåser lite och +3,2° utanför fönstret.
Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-04-07 09:15:10

Temperatur: 5,1 °C
Lufttryck: 979,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 27 %
Vindstyrka: 3,8 m/s från WNW,
i byarna 6,5 m/s
Kyleffekt: 2,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,9 mm
Året: 29,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,4 °C
Klockan:
09:07
Temp - Max:
6,3 °C
Klockan:
12:57
Temp - Min:
-1,0 °C
Klockan:
01:29
Temp - Min:
-3,5 °C
Klockan:
04:07
Lufttryck - Max:
979,6 hPa
Klockan:
09:10
Lufttryck - Max:
970,4 hPa
Klockan:
23:55
Lufttryck - Min:
970,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
958,8 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:45
Sol upp: 05:36
Sol ned: 19:48
Skymning: 20:39
Dagsljus: 15:54 tim:min
Dag längd: 14:12 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:27
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 12:39


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här såg det ut tidigare i morse.

            

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards