jans

Alla inlägg den 10 april 2021

Av Jan Sandström - 10 april 2021 07:42

Lördag den 10/3


Igår, ja vad gjorde jag?

Till en början ingenting, men jag blev inte klar så jag gjorde ingenting en stund till.

Jag pysslade på här hemma och det finns alltid något att göra, om jag blir less blir det soffan med ljudboken

  i lurarna eller så sover jag en stund.

Inger var på jobbet och jag väntade paket och ute var det minst sagt skitväder såvida man inte var en isbjörn.

I alla fall så gick jag ut efter lunch och stökade på ute på altanen, ställde i ordning möblerna fast det lockade inte att sitta där nu men det kommer.

 

Det tog inte så lång tid så jag gick ut i garaget och lagade en tvättkorg men cykeln iddes jag inte ta itu med.


Då kom posten och jag fick mitt paket med

 

så det blev kaffe och så bänkade jag mig i soffan och så började jag installera drivrutiner och programmet WinTV 10

Och det gick över förväntan, det fungerade direkt men jag hade lite strul med att få in kanalerna men när jag väl hittat rätt inställning fick det som en dans, fast det tog tid så jag han nog ta en höneblund under tiden den räknade från nånting till evigheten.


Men sedan blev jag lite besviken, vilken skitprogramvara det var, EPG är nästan oläsbar och hur 17 skrollar man?
Jag lyckades i alla fall inte göra det.

Så det blir nog till att hämta hem nån instruktionsbok och lusläsa.

Frågan är om jag kommer att bli klokare av det.


Sedan tog jag itu med programmet Kodi som jag använt länge men efter senaste uppdateringen från Leia till Matrix och det är visst många som haft problem såsom jag lyckades klura ut på nätet.

Men avinstallera allt och ladda in den gamla Leia och då fungerade programmet igen. Men jag lyckades inte få in TV i det.


Inger kom hem och det blev middag medan vi såg på TV och från Netflix blev det om "De magiska Anderna"

Det blev faktiskt 2 avsnitt på säsong 2 innan Inger gick till sitt och jag fortsatte med en film.


Kommissarie Montalbano: Andra ändan av tråden

En italiensk deckare som var lite annorlunda


Men det blev sängdags och efter en stund med boken så sov jag och har faktiskt sovit hyfsat inatt.

Upp strast före 7 och idag skiner solen så den snö som föll igår, vilket inte blev den dm som det varnades för kommer att försvinna ganska fort. Det blev några cm på gräsmattorna.

Idag, fixa cyklarna och kanske göra något på släpvagnen. Det kanske bara är en justering eller så blev det något fel för bromsen på vänster hjul tar lite dåligt.

Jag får se vad det blir idag men det ska bli skapligt väder, dock lite moln i eftermiddag.

Vi kanske åker till stugan när väl Inger slutar jobbet och då får Gunnar följa med.


+1,1° utanför fönstret och svag vind, sol från en blå himmel och smågåglarna har vaknat.

Vulkanen på Island sprutar sin lava och väderstationen här hemma visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-04-10 08:45:10

Temperatur: 1,5 °C
Lufttryck: 982,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 47 %
Vindstyrka: 4,0 m/s från W,
i byarna 5,8 m/s
Kyleffekt: -2,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 3,6 mm
Månaden: 4,8 mm
Året: 33,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,5 °C
Klockan:
08:44
Temp - Max:
3,9 °C
Klockan:
17:09
Temp - Min:
-1,8 °C
Klockan:
05:38
Temp - Min:
-5,4 °C
Klockan:
01:34
Lufttryck - Max:
982,9 hPa
Klockan:
08:33
Lufttryck - Max:
987,4 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
973,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
966,7 hPa
Klockan:
15:39


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:34
Sol upp: 05:26
Sol ned: 19:57
Skymning: 20:49
Dagsljus: 16:15 tim:min
Dag längd: 14:31 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 29s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:17
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 17:19


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.
 


Så här är dagens bilder.

           

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards