jans

Alla inlägg den 1 april 2021

Av Jan Sandström - 1 april 2021 07:28

Torsdag den 1/4

Ja då var det ny månad igen och ny tandborste.


Så långt allt bra men att vakna upp och se det här i webbkameran känns mindre roligt.

 

SUCK


Men det är väl så det är med aprilväder att det kan komma både det ena och andra men ändå tur att jag har en snöslunga stående i stugan.


Men igår var en fin dag, satt en hel del ute på altanen med ljudbok och kaffe då jag inte hade snöspaden i handen och krafsade i snödrivorna.

 

Än finns det kvar en del och mer jobb har snön givit än att försöka få bort den.

Det är tyngd i snön ibland men jag är inte ensam om att ha drabbats av den.

 

Egentligen borde jag ha gjort det löstagbart men normalt brukar det hålla.


Det kom en MC som stannade här utanför så jag gick ut och pratade med kompisen Christer en stund och han gjorde sin premiärtur.

Men nu ser man en och annan hoj ute på vägarna så det gäller att se upp i trafiken.


Det är soptömning idag torsdag så jag kikade ned i tunnan för att se om jag skulle dra fram den till tomtgränsen.

 

Nä jag tror inte det behövs, den tömdes ju för två veckor sedan och bara två till nästa tömning.


Det blev även en promenad igår i det fina vädret, fast det blåste en västvind så det var skönare att gå hemifrån än hem.

 

Och uppe på knorren blåste det ordentligt så jag fick höja ljudet i lurarna.


Tänkte se matinéfilmen men efter en stund släckte jag TV:n och lade mig på soffan istället och fortsatte med boken,

Den tog slut så nu får jag börja med nästa Fembok. Plöjer igenom alla 21 och dom är på Engelska så alltid lär jag mig väl något.


Inger kom hem och hon började med sina skötebarn, blommorna så jag fixade middan på den lilla yta jag fick plats på i köket.

Det blev blöta, tunnbröd uppblött i kokande skinkspad och till det skinka, äppelmos och riktigt smör.

Det år vi medan vi såg ett avsnitt på Båtar och kärlek, deras sista avsnitt och 35 st har dem gjort, avsnitt alltså, resor har det blivit många av under deras 50 år på kanaler. Det är ett kvar och det är en återblick.

Men vi fortsatte med en ny serie på SVTplay.

Snöänglar Svensk dramathrillerserie

Men vi såg bara första avsnittet, det andra finns uppe och det kommer fler allt eftersom våren går.

Jag försökte se nån film och började på en

Pagglait (IMDb) eller Idiot (Netflixguiden) (2021)

En indisk film om en kvinna som blir änka.

Men jag såg den inte klart utan kollade datorn innan jag gick isäng tidigt.

Efter en stund med nya Femboken och öppet fönster samt katt mellan benen så släckte jag då Inger kom isäng.

I natt har jag sovit, bara vaknat en gång.


Upp vid 7-tiden eller straxt efter efter att ha kollat mobilen och vädret samt vad tidningen skriver.


Nu ska vi tydligen sopa gatorna själva då alla pengar gått åt till snöröjning i vinter.

Pengarna är slut – nu tvingas Umeåborna sopa gatorna själva

 Publicerad på vk.se idag kl. 06:00

Tja det är väl lika sant som bilden jag har överst i dagens inlägg.

Fast det vete   om det nu är nått aprilskämt ändå. Helt säker kan man väl inte vara.


Säker på något är att jag måste upp till Ersboda och Marieberg för att byta får stavmixer som stannat och så äta tårta medan jag tittar till katterna Bella och Otis.


Det är då fint väder men det ska bli lite molnigare i eftermiddag.

I alla fall har jag nu +4,2° utanför fönstret och enligt bilden på himlen lite längre ned i inlägget.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-04-01 08:45:10

Temperatur: 5,8 °C
Lufttryck: 1001,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 37 %
Vindstyrka: 2,8 m/s från WNW,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: 3,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 28,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
6,1 °C
Klockan:
08:41
Temp - Max:
10,6 °C
Klockan:
13:40
Temp - Min:
0,8 °C
Klockan:
06:31
Temp - Min:
2,2 °C
Klockan:
06:12
Lufttryck - Max:
1002,2 hPa
Klockan:
08:19
Lufttryck - Max:
1001,0 hPa
Klockan:
23:53
Lufttryck - Min:
1000,5 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
996,9 hPa
Klockan:
00:07


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:08
Sol upp: 05:58
Sol ned: 19:30
Skymning: 20:20
Dagsljus: 15:12 tim:min
Dag längd: 13:32 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 00:14
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 06:39


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut idag den 1/4 och inget annat.

         

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards