jans

Alla inlägg under mars 2016

Av Jan Sandström - 31 mars 2016 23:35

...sin igelkottmus.

Av Jan Sandström - 31 mars 2016 17:32

...att aldrig göra om det här.

 

Vi gick ned på stan där vi handlade lite på Clas Ohlson.

Men vad de förstört den affären nu också, trångt och instängt, svårt att hitta varorna och de måsta ha minskat sortimentet med minst hälften för jag kände inte alls igen Classe.

En smal gång att följa runt som i en testlabyrint för möss.

Nä Clas Ohlson, tyvärr tappade jag nu lusten att handla hos er, då föredrar jag faktiskt Biltema som jag tror har samma sortiment och mycket mer.

Men jag köpte mig en ny klocka som är tydlig och går rätt, förhoppningsvis alltså då den är radiostyrd.

 


På väg hem gick vi och handlade på ICA Ängesvägen och sista biten hem var jobbig.

Hemma kollade jag blodsockret som låg på 5,4, sedan in i duschen för jag var dyngsur av svett.

Mat i form av en filtallrit och sedan kaffe ute på altan, en stund innan jag gick in och lade mig på soffan med ljudboken, fast jag tror jag somnade och sov en stund.

Nu känns kroppen och främst knäna sisådär = inte alls bra.

Jag har ont.

Tog blodsockret när jag steg upp och då låg det på 9,7.


Sedan har vi löst mystetiet med Tristan, han längtar efter Maria.

 

Han sitter och tittar på kortet där hon leker med traktorerna på snöhögen.



Av Jan Sandström - 31 mars 2016 09:37

Torsdag den 31/3 alltså nu har första kvartalet gått och det blir april imorgon, låt dig inte luras av det och jag byter tandborthuvud.


Igår gick jag ut en lång skön promenad fast jag hade lite ont i mitt högra knä.

3,21 km blev det och det är skönt att gå och lyssna på ljudboken.

Jag hann bara hem och göra lite mat så kom Peter och Emil men de får lika fort igen då grabben skulle sova.

Peter gjorde en mycket längre promenad än jag gjorde men så har han friska ben.

Inger kom hem och sedan dök Anna upp så vi fick fika deras medhavda kladdkaketårta, det är svårt att stå emot så det slank ned en liten extrabit i min mage.

Erik kikade även förbi för att träffa Anna som fyllde år igår och han hade skrivit ut och ramat in en fin bild i storlek A3 på Emil.


Senare när alla åkt hem tog jag och Inger en promenad till och det blev ned mot älven, över tvärån och hem genom Sandåkern.

3,55 km på 45 minuter tog det och det var tur att jag satt på inspelning av programmet Där ingen skulle tro att någon kunde bo.

Det handlade om en gammal gubbe (81 år) som bodde helt själv och ensligt högt över fjorden.

Se programmet och förundras, länken går direkt till det.


Jag gjorde mig en liten macka av frökuse med skinka på till programmet och sedan blev det lite data innan jag gick isäng med fortsättning på min ljudbok.


Mitt knä är bättre än i förrgår men det är känsligt och det behövs inte mycket för att det ska hugga till och göra ont.

Dansa hambo är inget att ens tänka på, då gör det ont.


Blodsockret låg lite högt igår efter fikat men vad kan man annat förvänta sig, 9,1 hade jag då.


Har sovit skapligt mellan gångerna dessa katter väckt mig, är det inte Gunnar som ska ut eller och in så är det mirabell som är hungrig och då kommer hon till mig.

Men bra att Inger får sova fast inatt kunde hon fått bli väckt då hon är ledig idag.


I morse hade jag skapligt sockervärde, 6,7 men vikten vill inte minska, vägde 92,7. Det pendlar lite upp och ned runt de här kilona.


Idag ska vi gå och handla rörisolering som Inger ska ha till gamlingarna på jobbet, de ska spela någon tennis med dem.

Och då kan vi välja att antingen gå till BYGGmax på Västerslätt eller till Clas Ohlson inne i stan.

Det är faktiskt lika långt åt båda hållen, 2,4 km enkel väg men det verkat traligt att gå genom hela industriområdet och inne i stan kan man titta på mer men hade jag gått ensam skulle jag nog välja industriområdet med ljudboken.

Fast jag gruvar lite inför promenaden för mitt knä är inte helt OK, jag har ont i det och det känns degigt fast det kan kännas bättre bara jag kommer iväg.

Och det bör vi göra snart för det kan bli nederbörd i eftermiddag.


Just nu har jag +3,6° utanför fönstret, grå men ljus himmel och vimpeln hänger nästan slak rakt ned.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-03-31 10:00:10

Temperatur: 3,5 °C
Lufttryck: 1015,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,8 m/s från WNW,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: 3,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 20,7 mm
Året: 54,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
3,7 °C
Klockan:
09:54
Temp - Max:
3,1 °C
Klockan:
14:40
Temp - Min:
-0,1 °C
Klockan:
05:08
Temp - Min:
-0,7 °C
Klockan:
07:09
Lufttryck - Max:
1015,3 hPa
Klockan:
09:48
Lufttryck - Max:
1014,2 hPa
Klockan:
23:16
Lufttryck - Min:
1013,6 hPa
Klockan:
03:26
Lufttryck - Min:
1010,6 hPa
Klockan:
04:04


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:11
Sol upp: 06:00
Sol ned: 19:28
Skymning: 20:17
Dagsljus: 15:06 tim:min
Dag längd: 13:28 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 03:22
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 09:35

och så här ser det ut.

 

Det syns att snön drar sig tillbaka så det går åt rätt håll. Enligt mig då.

 


Kanske en kaffetår innan vi går iväg fast jag vet ju inte om Inger är redo att gå.


Godmorgon.


Av Jan Sandström - 30 mars 2016 17:12

Ibland blir han bara så gosig.

Av Jan Sandström - 30 mars 2016 10:26

Onsdag den 30/3


Idag fyller sonhustrun år, fast de är ju inte gifta men jag kan kalla henne det ändå, hon är ju mor till Emil som är vårt barnbarn.

 

Så GRATTIS Anna, vi ses senare.


Och något annat, hur ställer man om en katt till sommartid?

Inatt kom Gunnar och väckte mig 04:14, alltså en timme senare än det jag skrev om i ett annat inlägg.

Hittar dock inte igen det där jag skrev om Gunnar som ofta kommer och väcker mig vid Pi, alltså 3:14 på morgonsidan men nu kom han alltså fel tid, han har inte ställt om sig till sommartid.


Igår hade jag en sämredag men ren och skär förbannad värk i kropp och lederna.

Blodsockret var högt när jag steg upp, 7,5 och senare på eftermiddan låg det på 9,3.

Men jag orkade bara inte göra någonting utan satt jag inte här och latade mig så satt/låg jag på soffan med ljudboken.

Voltaren och vetekudden var min tröst då jag inte kan tröstäta nu för tiden.

Eljest hade det nog blivit ett antal ostmackor och kaffe och med ostmacka menar jag en sådan. Den keramiska osthyveln är underbar med sina säkert 2 mm tjocka skivor och tre sådana med Goudaost på ett sportbröd är gott. Men det funkar med hushållsost också.


Vi såg på Severin senare på kvällen men jag fick inte se Badhotellet för det sändes sport istället.   


Gick isäng med ljudboken en stund och körde upp bensidan på sängen i högläge och huvudet en aning uppåt.

Låg skönt tills Gunnar ville in och jag skulle kliva upp, skulle ändå gå och kissa och kissar gör jag dessa värkdagar.

Jag vet inte vart allt kommer ifrån men jag får kissa ofta och mycket men jag vet att då är värken på väg bort.

Säkert överskotsvätska som ska ut ur kroppen för jag vägde lite extra igår morse, närmare ett kilo mer än tidigare och senare.

Men jag har sovit skapligt då jag fått sova men även drömt en massa.


Vi skulle flytta in i ett nytt hus, fint och modernt men trappstegen var som att kliva upp på köksbordet.

Typiska drömmar då jag har värk i knäna, ibland drömmer jag om att gå i evighetslånga skolkorridorer på skolor jag en gång jobbat på.

Men trappor är också vanliga drömmar eller ska jag säga mardrömmar.


Så jag låg lite extra länge i morse och hade fått en gosig Gunnar hos mig innan jag steg upp och duschade.


Idag fyller som jag sa Anna år och de, eller Peter och Emil ska komma förbi hit och äta mat.

Jag funderar på om jag ska klara av att ta en promenad och gå nedåt stan, har funderingar på att få den att stämma med Peters tur så jag kan lifta med han hit hem igen.

Jag har inte ont i knät längre, eller mycket mindre ont kanske jag ska säga, fingrarna har jag fortfarande ont i så det är lite besvärligt att skriva men samtidigt skönt att röra lite på dem, fast jag får se upp för jag skriver ofta fel. Stavar rätt men fingrarna hänger inte med.


Inger har kortdag idag så alternativet är att gå och möta henne men då måste jag ju gå hem igen.

Det kanske blir en kortare sväng runt kvarterer.


I morse var då blodsockret skapligt med sina 6,5 mmol/L och vikten var 92,4 mot 93,2 igår morse.

Diagrammen visar dock klart nedåtgående trend och de siffrorna ljuger inte, värdena går nedåt sakta och stadigt.

   


Rom bygdes ju inte på en dag, de byggde på natten.


Men idag är det inget vidare väder, liksom det blev igår då det började fint men sedan kom regn och blåst. lufttrycket sjönk fort så det kan vara det jag kände av i min kropp.


Men det är ju bra för då försvinner snön och fåglarna har börjat kvittra ute i trädgården och söker ställen att bygga bo.

    En talgoxe visar nyfikenhet i holken eller så kikade den bara in för att kanske hitta insekter där inne.


Men just nu har jag +1,9°, mulet och grått med svag vind.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-03-30 11:00:10

Temperatur: 1,1 °C
Lufttryck: 1012,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 2,8 m/s från SSW,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: -2,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 2,1 mm
Månaden: 20,7 mm
Året: 54,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,2 °C
Klockan:
00:31
Temp - Max:
11,3 °C
Klockan:
14:07
Temp - Min:
-0,7 °C
Klockan:
07:09
Temp - Min:
-0,6 °C
Klockan:
00:12
Lufttryck - Max:
1012,3 hPa
Klockan:
10:08
Lufttryck - Max:
1018,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1010,6 hPa
Klockan:
04:04
Lufttryck - Min:
1010,8 hPa
Klockan:
23:46


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:15
Sol upp: 06:04
Sol ned: 19:25
Skymning: 20:14
Dagsljus: 14:59 tim:min
Dag längd: 13:21 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 02:20
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 08:46

och så här ser och såg det ut i trädgården.

 

Gårdagen började lite finare.

 

Men det syns att snön kryper bakåt och gräsmattan kommer fram mer och mer.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 29 mars 2016 21:09

Vi har suttit och sett på Severin tilldammans och så såg jag fram emot Badhotellet fram till 22.


Men inte då, nån   fotboll som sänds istället.


VARFÖR ska alltid denna sport putta bort alla andra program?


Jag tror att skulle världen sprängas i bitar av en supernova skulle de säkert sända sport iställer för att sända nyheter om det.  

Av Jan Sandström - 29 mars 2016 09:21

Tisdag den 29/3


Nu är det en sån här jävla dag igen, när hela kroppen värker och allt syns hopplöst.

Dessutom låg det en lapp från Inger på köksbordet där hon ber mig köpa mjölk när jag ändå är ute och vandrar omkring.

Som om jag skulle ha tid med det.   


Igår var det släktträff eller vad man ska säga när Ingers syskon med anhöriga träffades på mat hos svägerskan Vigren i Vännäsby.

Det blev en trevlig eftermiddag med på tok för mycket mat som jag inte kunde hålla gaffeln ifrån.

Fast jag gick en promenad på drygt 2 km hade jag högt socker efter kaffe och kladdkakan, 9,8 mmol/L

 

Jag stannade till vid kyrkan i Vännäsby och tog kort av slalombacken och det var folk där som åkte, i år hinner du inte dit Maria men nästa år så kan du och Erik åka dit.

 


Oj då, nu märker jag att den där reklamrutan inte kom upp i morse.

  Men nu vet jag varför den fanns och vad det var för program som orsakade eländet så jag ska rätta till det senare när jag ids.


Det blåste för mycket för att vara skönt igår, måste skaffa en bättre mössa som smiter åt runt öronen och jag vet inte om det var blåsten som orsakade att jag nu har lock för främst höger öra och en grym tinnitus så att jag inte hör något annat än ett tjutande.

Jag klarar av det men det tär enormt på krafterna.


Men igår, Erik ringde och undrade var kopplingen till vattenslangen var för han skulle tvätta bilen hos oss och  vi åkte hem vid 17-tiden men då var Erik klar så han klarade sig från att tvätta min bil.

Senare ringde han igen och skulle komma för att hämta moppen, jag klädde på mig och gick ut för att se om jag skulle kunna möta han men det blev inte så, jag var lite före han så jag hann vända och gå en annan väg hemåt, det blev 1,7 km till och hemma körde jag ned moppen från altan och konstaterade slut luft i framdäcket så jag pumpade och gjorde klart för Erik.

Vid test innan han åkte kanske det läcker lite men han kom sig hem tror jag.


Det blev ingen film på kvällen utan jag gick isäng i rena lakan, det är bara så skönt, tidigare såg sängen ut som i en knarkarkvart efter katters framfart på mörkblå lakan.

Katthår och skräp från Gunnar då han kommit in med löv och kvistar i pälsen, men de är ju så gosiga småkissekatterna.


Jag har sovit ganska gott trotts värk i kroppen, händer och knän är värst.


I morse låg jag aningen hög i både socker och vikten, 7,5 mmol/L och 93,2kg

Men det är tillfälligt efter maten och det jag åt igår, Inger hade gjort en fantastiskt god Jansons frestelse som jag även åt en assiett av senare på kvällen, kunde bara inte motstå den frestelsen.


Kroppen säger oväder framöver men det ser då fint ut just nu, +5,0° i skuggan, solen skiner från en skapligt blå himmel men det blåser en del.

Väderstationen visar, om den nu fungerar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-03-29 09:45:10

Temperatur: 6,9 °C
Lufttryck: 1013,7 hPa och Falling
Luftfuktighet: 75 %
Vindstyrka: 3,1 m/s från SE,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: 4,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 18,6 mm
Året: 52,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
6,9 °C
Klockan:
09:44
Temp - Max:
8,2 °C
Klockan:
09:34
Temp - Min:
-0,6 °C
Klockan:
00:12
Temp - Min:
-0,3 °C
Klockan:
23:40
Lufttryck - Max:
1018,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1018,7 hPa
Klockan:
22:37
Lufttryck - Min:
1013,6 hPa
Klockan:
09:40
Lufttryck - Min:
1011,9 hPa
Klockan:
01:04


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:19
Sol upp: 06:07
Sol ned: 19:22
Skymning: 20:11
Dagsljus: 14:52 tim:min
Dag längd: 13:15 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 01:16
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 08:10

Den fungerar men lufttrycket faller och det kan ju vara det jag känner av, just nu lockar bara soffan och pläden över benen eller om jag kan hitta en plats ute.

Men så mysigt, tittade ut för att se om platsen vid förrådet skulle vara något att sitta på och fick se detta.

     

Har inte märkt att vi haft fåglar tidigare i den holken men det skulle vara mysigt att få det. Höra kvitter från ungarna när man sitter och äter frukost, ja då ska jag inte gå och störa dem om de nu tänker flytta in där.


Men så här ser det ut i trädgården genom webbkameran, först nu

 

och igår morse.

 

Det syns en liten skillnad på snötäcket.


Nu måste jag sluta eljest blir inlägget inte klart förrän i kväll.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 28 mars 2016 09:29

Måndag den 29/3


Igår klättrade jag upp på taket och mixtrade med vädergivarna och se den gick igång.

Den är ju kopplad ihop med likadana kontakter som telefoner, eller mindre nätverkskontakter och förmodligen har det blivit oxidering inne i någon av dem.


Sedan gjorde jag inte mycket då jag fick värk, antingen av takklättringen eller väderomslaget då det började blåsa.


Så ingen promenad igår utan jag satt bara med datorn, låg på soffan med ljudboken eller sysslade med annat som att se på TV.


Inger hade timmar och när hon sent omsider kom hem på kvällen så såg vi senaste avsnittet av Black Widows.


Gick isäng med ljudboken någon timme till och Gunnar stannade inne mellan mina ben och Inger bredvid mig.

Trångt som i en sardinburk, tror jag i alla fall och jag vaknade efter en stund med fruktansvärd värk i knät.

Nu vet jag vilken ställning jag får den där värken så att jag kan undvika den i framriden, fast det blir svårt med alla i sängen.


Har ändå sovit skapligt gott fast kisse väckt mig några gånger, olika kisse har väckt mig.


Nej det sket sig, lyckades inte rippa hela ljudboken, på sista skivan vill den att jag ska formatera den och så spårar det ur och det går inte komma åt skivan eller CD-spelaren.

Nåja, i morgon kan jag göra klart boken, behöver ju inte lyssna på den just nu.


Igår blev det ingen motion mer än att jag går omkring och flaxar med armarna och tar dansstegm så gott det går men rör på hela kroppen för att röra på musklerna och förbränna sockret i blodet.

Hade 6,7 när jag vaknade igår, 8,1 straxt före tio och när jag tog i morse låg det på 6,0   

Vågen stannade på 92,5 så minus två kilo sedan jag började nya livet.


Idag är Inger ledig och vi ska senare idag till Vännäsby och träffa ingers syskon med familjer, eller hur många det nu blir.

Då ska jag ta en promenad och kika runt lite där borta men får ta det lungt med tanke på mitt knä som inte är bra.

Jag ska strula på med den där reklamrutan som kommer upp på min dator.

 

Det går att få bort den genom att klicka på GO PRO och då får man upp den här sidan.

 

Men det är ju inte meningen att jag ska göra det varenda dag.

Till slut får jag nog bort den då jag nu får lite hjälp av kunnigare personer, mina barn.

Någon nytta ska man väl ha av dem fast de flyttat hemifrån.


Vädret är då fint idag och snön smälter. Jag kanske skulle ta ut hojen och köra till Vännäsby.

Nä det kändes bökigt och kallt.

Just nu har jag +5,4° utanför fönstret, sol från en blå himmel, det jag ser av den i alla fall och det blåser en aning enligt vimpeln som jag ser i en spegel.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-03-28 10:00:08

Temperatur: 7,0 °C
Lufttryck: 1014,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 76 %
Vindstyrka: 5,0 m/s från SSE,
i byarna 7,8 m/s
Kyleffekt: 3,8 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 18,6 mm
Året: 52,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
8,2 °C
Klockan:
09:34
Temp - Max:
5,3 °C
Klockan:
15:22
Temp - Min:
0,6 °C
Klockan:
06:32
Temp - Min:
-14,5 °C
Klockan:
10:16
Lufttryck - Max:
1014,7 hPa
Klockan:
09:55
Lufttryck - Max:
1029,1 hPa
Klockan:
00:16
Lufttryck - Min:
1011,9 hPa
Klockan:
01:04
Lufttryck - Min:
1011,8 hPa
Klockan:
17:46


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:22
Sol upp: 06:11
Sol ned: 19:19
Skymning: 20:08
Dagsljus: 14:46 tim:min
Dag längd: 13:08 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s more daylight tomorrow
Måne upp: 00:06
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 07:44

och så här ser det ut i trädgården.

 

och igår morse


Igår eftermiddag så här.

 

Mörkt och grått och det blåste ordentligt.


Inger har hoppat in i duschen, varför säger man "hoppa in"?

Hoppar gör man ju inte får då är risken att halka och slå sig fördärvad ganska stor om man överlever i vår ålder.

Men går väl in försiktigt men hon duschar och jag ska gå och värma en kopp te till henne så tar jag en mugg kaffe.


Godmorgon

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards