jans

Alla inlägg under mars 2016

Av Jan Sandström - 23 mars 2016 09:15

SVT 1, 13:40--15:40 Séraphine (2008)

Fransk-belgisk långfilm från 2008. Séraphine är en medelålders kvinna som arbetar som hembiträde i en liten stad i Frankrike. Hon anses vara lite egen men på sin lediga tid ägnar hon sig åt måleri. Baserad på den sanna historien om den franska målaren Séraphine de Senlis. Regi: Martin Provost. I rollerna: Yolande Moreau, Ulrich Tukur, Anne Bennent, Geneviève Mnich, Adéla de Leroux, m.fl

 

 

 

 

Av Jan Sandström - 23 mars 2016 08:45

Onsdag den 23/3


Igår tog jag en längre promenad till Apoteket på dragonens vc, 3,36 km blev det och dyrt då teststickorna kostar en förmögenhet.

4 kr/st så nu blir det inte lika många testningar på dagen som tidigare, måste hushålla för eljest får jag ränna ofta till apoteket men jag ska undersöka om det går att köpa billigare på nätet.

 

Men det var en skön promenad, just då jag duschat klart och stod naken här inne kom Erik och hälsade på.


Han visade sin nya kamera

 

och åt medhavd matlåda men han hade ingen mat till mig så jag gjorde nudlar som jag var sugen på.

Tyvärr verkar de ge ganska hög sockertopp så jag får nog ransonera eller äta det innan jag går ut och går.


Det blev film på TV och efter det tog jag en skön stund i soffan med ljudboken.


Inger kom hem och vi såg Severin, avsnitt 9 av 12 så det var september och hjortjakt, ett mindre intressant avsnitt.

Sedan blev det Badhotellet som jag såg själv innan jag gick isäng. Med ljudboken.


Har sovit skapligt gott fast jag hade värk i mitt knä och höger tumme, måste ha gjort illa när jag närapå vurpade med barnvagnen i söndags.

Katterna har levt rullan så det gick hett till men tror inte det var allvar i "leken", men varför ska de vakna klockan 5 på morgonen.

De höll delvis till i sängen där jag försökte sova så nu vet jag inte om jag vill ligga i den där sängen inatt.

Den ser ut som en knarkarkvart.

     

Men tristan säger att han är oskyldig, det är de andra som gjort det.


Idag är Inger ledig och vi ska till biblioteket så nu planerar jag att ta en promenad dit så får hon hämta upp mig med bilen men jag tror att jag avvaktar till lite senare idag, det är skitväder, det snöar. Men det ska upphöra frammåt dagen.


Igår kväll var jag lite hög med 9,3 fast det var ju bara 1½ timme efter lite fika och i morse hade jag normalt blodsocker på 6,3.

Jag hade gått upp 4 hg sedan igår då jag vägde 92,8 så nu stannade vågen på 93,2 men det är inget fel. Jag har då gått ned sedan början då jag låg på 94,5 kg och kanske låg jag ännu högre före det, inget jag vet men nu är det lättare att knyta skorna.

Det lilla gör ganska mycket.


Skitväder är det för den som inte gillar snö, och det gör inte jag. Oftast inte i alla fall.

Det blir då inget besök uppe på taket för att kolla på väderstationen.


+0,1°, mulet men vindstilla så den lätta snö som valler dalar rakt nedåt.

Ingen väderstation idag heller men trädgårdsbilderna ser ut så här.

 

och gårdagens bild.

 


Förmiddagskaffet får vänta en stund, ska dammsuga sängen så att den blir lite mer inbjudande eller om det funkar med tejpborsten.


Godmorgon.
 


Av Jan Sandström - 22 mars 2016 15:37

Eller ska jag säga Oväder.

Så det var skönt att ja tog promenaden tidigare i morse.
Nu sitter jag här och ser på filmen.

Av Jan Sandström - 22 mars 2016 12:51

Efter en promenad till apoteket på vårdcentralen och hem igen blev det en välförtjänt dusch och sedan kaffe och liten smörgås med ost på.

Erik kom och visade sin nya kamera som tar fantastiska bilder OM man kan hantera en sådan och det kan Erik göra.

 

En snabbtagen bild som låg kvar i datorn men Gunnar är stilig.


Jag köpte ut fler teststickor och först sa tjejen på apoteket att de där kostar inget men när jag sa att jag inte får recept på dem så slog hon in 201,25 för en burk med 50 stickor.

Alltså kostar varje test 4,025 kr

Igår gjorde jag av med 28,175 kr liksom i förrgår.

Nu blir det inte mer än morgontest och kanske någon under dagen för jag har bajemig inte råd med så mycket.

Sedan tillkommer ju tortyrnålarna men de kanske jag kan använda flera gånger, bara byta en gång om dagen kanske.


   Så då passar det med nudlar till lunch igen.

Av Jan Sandström - 22 mars 2016 08:57

Tisdag den 22/3


Ska försöka fatta mig kort den här gången, har tänkt ut och gå innan det blir snöoväder.


Igår gick jag enpromenad runt kvarteret, vårt kvarter Smörblomman och det är ganska stort.

Det går längs med Industrivägen från Timotejvägen och längst bort mot ingenting, alltså hela västerslätts villaområdes längd.

 


Sedan tog jag det lugnt resten av dagen fast jag hade tänkt gå en sväng på eftermiddan, efter matinéfilmen men då blev vädret så tokigt att jag avstod.

Det kom snöbyar och blåste så jag nöjde mig men förmiddans promenad.



Jag såg filmen som var ganska underhållande även om man kan bli retad på vissa roller att de är inskränkta och knäppa, som jag skälv då.


Erik hörde av sig och han har gjort en större affär då han bytt kamera.

Så blir det när barnan tjänar stora pengar, summor som jag bara kan drömma om   

Men han använder utrustningen så det är helt godkänt av mig men jag tycker han skulle lägga mer energi på att försöka få ut bilder han tar. Han borde kunna tjäna pengar på sitt fotande.


Senare på kvällen såg jag film från

Netflix och mor kom hem från sitt slit.


Gick isäng med ljudboken, en ny bok som jag började på av Isaac Asimov. Världar i krig från 50-talet någon gång.


Har sovit skapligt gott inatt så nu ser jag fram emot en promenad till vårdcentralen och apoteket då jag behöver mer teststickor.

De 50 jag fick börjar tryta men nu får jag vackert betala så det blir väl inte så många testningar i framtiden.

Igår stack jag mig 7 gånger ochjag ligger mellan 5,9 och 9,3 men det sista är utanför det normala så säg 8,0 som högvärde.

Jag unnade mig två små mackor igår under filmen och det skulle jag inte ha gjort.


Katterna har bråkat av och till och det är Gunnar som sätter de andra på plats främst när han kommer in utifrån.

Nu ligger de och sover alla tre så sött.

Solen skiner just nu och det ser ut att vara vindstilla med en temperatur på -6,5° men den stiger stadigt.

Däremot ska det komma nederbörd i eftermiddag eller från mitt på dagen och till i morgon förmiddag.


Väderstationen har jag inte kollat på för jag måste upp på taket och avvaktar en dag med finare väder, vill ju inte halka ned om taket är blött.

Då kanske jag bryter benet i bästa fall och kan inte ta mina promenader.


Så här ser det ut i trädgården.

 

och igår så här.

    


Nu ska jag kä på mig lagomt mycket för att inte frysa då det är kallt nu men inte svettas ihjäl när det blir varmare om någon timme.


När jag kommer hem ska det bli gott med lite fika.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 21 mars 2016 16:08

Det skulle väl inte snöa i eftermiddag heller.

 

Jag som peppat mig för att ta en promenad, nu får jag gå till köket istället och ta en morot.

Synd att man inte har ett hus som det går att gå runt i utan jag får vackert gå fram och tillbaka och kan inte göra som Mirabell och ta vägen under dubbelsängen och bakom soffan.


Får trösta mig med att jag kan sitta och prata med Maria i Kanada och Erik på Ersboda.

Eller så sätter jag på en till film eller sover en stund. Har satt min MP3 på laddning.

Av Jan Sandström - 21 mars 2016 15:11

...ta mig en promenad efter matinefilmen men så tittade jag ut och det snöar. :@

Av Jan Sandström - 21 mars 2016 12:27

Nog för att de ser likadana ut men det är hopplock från två par.

 

Det konstiga är att jag har ett likadant par i garderoben, fast utan katthår då.

Men jag tror faktiskt det är samma märke och modell och jag har inte så många andra.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards