jans

Alla inlägg under mars 2016

Av Jan Sandström - 27 mars 2016 20:52

Igår kväll fick jag smaka en liten bit av det där goda.

Men ikväll blir det inget godis för jag har inte varit ute på någon promenad idag.

När Inger snart kommer hem blir det filmkväll, en stund i alla fall.

Av Jan Sandström - 27 mars 2016 16:35

Jag lade upp bilden av Gunnar på vår webbsida och där kan du se den i full storlek eller klicka bara på bilden.

 

Av Jan Sandström - 27 mars 2016 15:55

Jag har ont idag, eller det kom under dagen och jag skyller på blåsten.


Erik visade två bilder han tog med sin kamera, han är nog ganska nöjd med den.

Först en av Hedvig, den vita duvan som håller till här hos mig och som fick namnet efter Harry Potters vita uggla.

Bildstorlekan är på 3741x5609 pixlar och då beskar Erik bilden en hel del.

 

Bilden på Gunnar är ännu bättre och det går inte att se det fantastiska i den här, Bilden är på 7952x5304 pixlar och man kan zooma in så att det går att räkna lusäggen på ett ensamt hårstrå i pälsen, men ett strå utmärker sig och det går rakt upp till vänster om det högra örat.

Men visst är han stilig våran lilla kissekatt.

 

Jag roade mig med att zooma in lite.

 

Han fastnade förresten på bilder när han i fredags var ute på tomten och var på väg hem efter en runda i omgivningen.

   

Sista bilden tog jag nu och det syns att vädret går hårt åt snön   och duvorna är här för att leta efter frön som tinat fram, och sådana finns det nog gott om.

För jag har gett dem, ja inte duvorna utan småfåglarna några säckar med frön fast ändå inte lika mycket som i fjol.

Fast än är inte säsongen slut, det brukar gå åt en hel del solrosfrön när flyttfåglarna kommer. De kan tömma automaten på ett par timmar och det är likadant på hösten innan de ger sig iväg söderut.

Men här på den här tomten vet de att det finns mat ända in i maj månad eller tills Inger börjar ta hand om gräsmattan för då får jag inte strö ut mer skal på gräset. 


Och vädersidan uppdateras fortfarande men jag vet inte om man kan lita på statistiken då den stått still en tid.

Som gårdagens värden som är helt galna och från när stationen slutade fungera.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-03-27 16:00:08

Temperatur: 4,6 °C
Lufttryck: 1012,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 85 %
Vindstyrka: 6,7 m/s från SSW,
i byarna 8,5 m/s
Kyleffekt: 0,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 18,6 mm
Året: 52,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,3 °C
Klockan:
15:22
Temp - Max:
-9,1 °C
Klockan:
10:46
Temp - Min:
-14,5 °C
Klockan:
10:16
Temp - Min:
-13,9 °C
Klockan:
18:46
Lufttryck - Max:
1029,1 hPa
Klockan:
00:16
Lufttryck - Max:
1033,4 hPa
Klockan:
01:46
Lufttryck - Min:
1012,2 hPa
Klockan:
15:15
Lufttryck - Min:
1029,1 hPa
Klockan:
23:46


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:26
Sol upp: 06:14
Sol ned: 19:16
Skymning: 20:05
Dagsljus: 14:39 tim:min
Dag längd: 13:02 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s more daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 07:24
Av Jan Sandström - 27 mars 2016 14:28

Tristan är mysig ibland och det är skönt när han kryper in mellan fötterna.

Av Jan Sandström - 27 mars 2016 12:27

Ja alltså inte på det sättet även om det skulle vara skönt.

Utan jag var ju upp på taket och pillrade på sladdarna, mätade och det fanns ström, eller spänning från batterierna.

Så jag plockade ihop det igen och klättrade ned, det blir inget nytt altantak alltså.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-03-27 12:45:07

Temperatur: 4,4 °C
Lufttryck: 1013,0 hPa och Falling
Luftfuktighet: 83 %
Vindstyrka: 5,4 m/s från WSW,
i byarna 9,5 m/s
Kyleffekt: 0,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 18,6 mm
Året: 52,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
4,7 °C
Klockan:
12:32
Temp - Max:
-9,1 °C
Klockan:
10:46
Temp - Min:
-14,5 °C
Klockan:
10:16
Temp - Min:
-13,9 °C
Klockan:
18:46
Lufttryck - Max:
1029,1 hPa
Klockan:
00:16
Lufttryck - Max:
1033,4 hPa
Klockan:
01:46
Lufttryck - Min:
1012,9 hPa
Klockan:
12:18
Lufttryck - Min:
1029,1 hPa
Klockan:
23:46


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:26
Sol upp: 06:14
Sol ned: 19:16
Skymning: 20:05
Dagsljus: 14:39 tim:min
Dag längd: 13:02 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s more daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 07:24

Och när jag nu kollade så får jag signal där uppifrån masten.

 

Så här ser batterigrejen ut på vindan.

 

Av Jan Sandström - 27 mars 2016 09:55

Lördag den 27/3


Och du har väl

 

ställt fram klockorna en timme

 

för idag har vi sommartid igen.


Men det var bättre förr, när man hade en klocka på armen och en i köket.

Nu är det klockor överallt och i alla grejer, jag ger mig den på att jag glömt någon klocka förutom den i bilen som oftast går fel någon vecka efteråt.


Min radiokontrollerade klocka jag har haft här i kontoret har antingen gått sönder eller så sänder de inte ut tidskoden lika starkt nu.

Den flippade ut för någon vecka sedan och jag har provat olika ställen i huset.

Sist hängde jag ut den på altanen för att den skulle sitta öppet men inte ens där funkar den.

 

Den kan gå rött med minutvisaren men timmvisaren visar 4 timmar fel.

Jag tror den gått sönder men som test ska Tomas få ta hem den till Jönköping och testa för Umeå ligger på gränsen för dessa ur.

Han kommer ju hit den 1:a april och det är inget skämt.

Fast jag har en datorstyrd klocka i stugan som fungerar, en helt annan sort då, inbyggd i en termometer.


Jag vet inte om jag fick bort det där eländet jag skrev om tidigare, PDF Arkitekt, fick starta om datorn och då brukar ändå den där reklamrutan försvinna.

Det är något som följt med något program och det finns inbäddat i Officepaketet också.

 

Jag bara hatar sådan där reklam som lägger sig över allt och inte går att få bort oavsett hur seriöst programmet än är.

Då dissar jag allt för inte köper jag deras produkt.



Men till ordningen eller som dommare på TV gör, slåt klubban i bordet och skriker order order ORDER tills de slår av klubban.


Igår en dag jag mådde bättre, inte som i förrgår och idag   

Jag gick en promenad till brorsan på Backen och tänkte mig ända till Erik på Umedalen, men han körde hem till oss och ringde mig för att fråga var jag höll hus.

Han hade inte husnyckeln med sig så det slutade med att han hämtade mig.

Jag fick ändå en promenad på 3,43 km.

Sedan gjorde jag ett försök med väderstationen men gick bet på det, satt ute och njöt av allt innan jag gick in och började skriva månadens räkningar.

Räkningar att betala då, men tänk om man fick skicka räkningar till folk och inkassera en massa istället.   

Det gick ihop och efter att Inger kommit hem och vi ätit middag gick vi ut en sväng runt västerslätts industriområde.

Det blev på 10 meter när 2 km till för mig, så igår knatade jag på 5420 meter.

Men inte hjälpte det för i morse vägde jag ändå 4 hg mer än igår morse.

Det kanske var den där lilla lilla tårtbiten jag fick efter promenaden som lade sig 14 gånger om på magen.

Vi fikade lite när vi såg film, Svensexan på svenska men det såg jag senare när jag kollade på nätet, jag hade spelat in den i fjol när den gick på TV6.

Filmen var från 1984 och väldigt vågat med så mycket naket, den måste ha varit väldigt sencurerad när den sändes i USA.

Kul, tja ibland men tidvis väldigt töntig med sina skämt fast tjejerna var snygga och Tom Hanks var UNG   , 28 år såg jag efter i mobilen. Men modet och frisyrerna, tja en del snyggt och annat....

Efter filmen såg vi om husdjurens hemliga liv som jag också spelat in men nyligen.

Tristan var då intresserad av småungarna som kröp omkring på TVn.


Gick isäng en timme senare då jag ställt om några klockor men lyssnade på ljudboken en stund innan jag släckte.

Har sovit ganska gott, Gunnar har varit ute mesta tiden inatt.


I morse kom han in och låg mellan mina ben men jag får ont i knät av det, men lite får man offra för vännerna.

Steg upp 8 men der var 7 igår fast nu har jag ställt om tiden i huvudet, ½11 och jag är kaffesugen samt hungrig, normalt alltså.


Blodsockret låg på 6,7 i morse, 6,9 igår kväll efter promenaden (6,8 igår morse)så det funkar bra tycker jag.

Trendkurvan är nedåtgående enligt diagrammet.


Idag blir det nog en mindre sväng för mig, kanske vill Inger ut en sväng i kväll igen men jag borde ta mig upp på taket och se på väderstationen.

Fast jag kollade nu att de varnar för hård blåst, då kanske det inte är läge att ballansera där uppe för jag kan ju ramla ned och då förstör jag ett av altantaken, kan ju bara ramla ned på ena sidan.


Just nu skiner solen och det tinar lite, eller mycket för det är en temperatur på +5,0° utanför fönstret men bara svag vind än så länge enligt vimpeln.

Hehe, nu här jag flaggstångslinan slå och uppe i träden svajar björkgrenarna.

Det blåser alltså eller så björjade det just nu.


Så här ser det ut i trädgården.

 

och igår

 

Jag måste fatta mig kortare i mina morgoninlägg för det tar sådan tid att få ihop dem.

Fast låter jag bli att se på Ice Age 3: Dawn of the Dinosaurs samtidigt så skulle det gå fortare att få ihop det.


Godmorgon eller gomiddag.

  

Av Jan Sandström - 27 mars 2016 09:28

...skit som lägger sig överst varje gång man startar datorn?

   

Har sökt på nätet men begriper inte instruktionerna som de säger att man ska göra och förresten finns inte allt enligt dessa.

Där säger de att man ska gå in och bara avinstallera programmet men det går inte för mig för det kommer inte upp som installerat.


I och för sig går erbjudandet ut den 28 mars men det finns ju kvar ändå i datorn och kommer säkert upp igen ganska snart.

Av Jan Sandström - 26 mars 2016 18:47

Det var skönt att få åka bil hem från Backen, sedan gick jag upp på taket och försökte fixa väderstationen men fick inte upp batteriluckan.

Vete 17 hur Erik fick ihop den med sladden och jag vågade inte bryta för plasten ser skör ut.


En stund ute på altan med ljudboken var skönt fast det blåste lite för mycket.


Sedan har jag suttit med räkningarna och det verkar gå ihop den här månaden också.


Inger har kommit hem och vi har ätit kålpudding igen men nu är den nog slut, tyvärr.

Straxt ska vi ut och gå en sväng igen men vart det bär av får vi se.

Sedan blir det nog film ikväll.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards