jans

Alla inlägg under december 2017

Av Jan Sandström - 31 december 2017 15:31

... halv fyra, ungefär och vi har ätit blöta till lunch, tidigare snickrade jag ihop tre stöd till marschallerna, enkla provosoriska saker till i kväll.

Jag har promenerat nästan en halvtimme på gåbandet, sedan bytte jag om till nyårskläderna.

Inger har legat och vilat och snart kanske det blir film av något slag, har sneglat på Rosa Pantern på tv7.

     

Av Jan Sandström - 31 december 2017 10:24

Söndag den 31/12 2017

 

 

Det här är det enda fyrverkeri vi bjuder på.

 

Nyårsafton med allt vad det innebär av pang bom och dunder samt en massa elände för de som spränger bort fingrar och ögon.

Men bara det är deras egna saker kan det väl få vara en dyr lärpenning för dem.

           

Igår var en lugn dag här hemma, Inger har det jag hade i veckan med svullna rinnande ögon, snorig näsa och allmänt dålig.

Så vi gjorde inte så mycket mer än satt och såg på TV.

När Inger lade sig och vila gick jag över till Granngården och köpte de marschallhållare de annonserat om tidigare.

Marschallhållare Smide, Svart 39:90 men de sålde 3 för 2 så jag köpte sex.

Det blir som han som skulle köpa bröd.

Han sa att han ville ha 4 bullar för 6 kronor men då sa expediten att hon nu sålde sex för 10 kronor.

Då sa han att jag struntar i bullarna och tar sex istället.  


Jag fick då en liten promenad på 1,7 km, alltid något men jag har blivit dålig på att promenera.

 


Vi såg film och film och film då det inte blev mat eller kaffe, te för Inger.

Jag kollade på Ingers platta och lyckades efter mycket elände låna en E-bok till henne men att det ska vara så omständigt trodde jag inte. Frågan är om det blir lika jobbigt nästa bok hon vill låna.


Det blev sängen och jag har sovit gott. Inger däremot har snörvlat och snarkat.


Steg upp vid åtta. dusch och frukost.


Idag ska jag eller har tänkt snickra ihop något att sätta marchallhållarna i, ett träkryss med hål i för jag kan ju inte borra hål i asfalten på trotoaren.

På gräsmattan funkar det däremot fint att borra ett hål för hållaren.


Vi håller nog oss hemma idag och bör inte ha främmande om inte folk vill bli smittade för jag tror Inger har det värre än vad jag hade.

En promenad kanske jag får tid till och vad som sker inatt vet jag inte, kanske går vi ut en sväng eller tar bilen ut någonstans.

Eller så har jag gått isäng tidigt.


Det blir då inget väder för fyrverkerier då det är och ska vara mulet med snö.

Just nu -4,8° och lätt snöfall men temperaturen stiger.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-12-31 11:00:10

Temperatur: -5,0 °C
Lufttryck: 1004,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -5,0 °C
Inne hos oss. Temp: 22,6 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 105,3 mm
Året: 614,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-2,4 °C
Klockan:
01:14
Temp - Max:
0,4 °C
Klockan:
07:07
Temp - Min:
-6,4 °C
Klockan:
06:57
Temp - Min:
-4,9 °C
Klockan:
22:54
Lufttryck - Max:
1004,7 hPa
Klockan:
09:20
Lufttryck - Max:
1003,5 hPa
Klockan:
23:39
Lufttryck - Min:
1003,3 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
998,5 hPa
Klockan:
06:23


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:12
Sol upp: 09:27
Sol ned: 13:58
Skymning: 15:12
Dagsljus: 07:00 tim:min
Dag längd: 04:31 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 26s more daylight tomorrow
Måne upp: 13:25
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 06:17


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här såg det ut för en liten stund sedan

   


Av Jan Sandström - 31 december 2017 08:24

... man tog och steg upp.

Mirabell verkar vilja ha upp mig.

I stugan är det tidig gryning.

Av Jan Sandström - 30 december 2017 16:47

   

...det säger även Gunnar och Mirabell för att inte tala om jag själv.

Av Jan Sandström - 30 december 2017 09:55

Lördag den 30/12 Nyårsaftonsafton kan man kalla den här dagen.


Igår tog jag bilen till Granngården och köpte solrosfrö och jordnötter och då såg jag den här.

 

2-3 av de här skulle bli fint hos Anders i Stöcksjö. Det fanns även små fina ekorrar för ett par hundra kronor, de skulle bli fina i stugan.


, jag skottade snö här hemma och hos grannarna då traktorn plogat upp stora snövallar men det var ganska lätt snö så det gick bra fast det fanns isklumpar som låg gömda så jag fick ändå ta det lite lugnt.

Jag lastade snöslungan på släpen som jag parkerade på gatan.


Och en massa av det vanliga jag sysslar med på dagarna.


Inger kom hem och vi åkte till Anders där jag började med att skotta snö efter hela hans infart.

 

Fast den här bilden visar bara halva vägen och är från husvisningen ifjol.


Anders och Signe bjöd på middag, får av något slag men det var gott och sedan kopplade jag en elkontakt bakom TV-bänken.


Efter mycket kaffe och prat åkte vi hem och då fick Mirabell följa med "hem" igen.


Det var sent så lite småplock och sängen där det blev det vanliga.

Somnade tidigt och har sovit tungt men Inger väckte mig och frågade var jag hade den avsvällande medicinen jag köpte.

Inte vanligt att hon mår dåligt men nu dryckte det på ena örat och bihålorna.

I morse när vi steg upp vid åtta hade hon röda svullna ögon, sådana som jag hade i veckan.

Jag mår bättre men inte helt kry så vi lär få en lugn nyårsnatt imorgon såvida inte något under sker.

Jag tror Inger är sämre än vad jag var så inga gäster eller åka bort alltså.


Frukost och så gick jag bara ut i garaget en sväng, när jag kom tillbaks...

 

Ordningen är återställd i huset.   

Ett hem utan en katt är bara ett hus. Med två katter blir det jobbigare.


Idag blir det alltså inte som vi tänkt, åka till Stugan och Maria utan vi stannar hemma.

Kanske kan det bli en promenad eller så går jag en stund på gåbandet.


Det ska inte snöa idag men i morgon kommer det mer.

Just nu -0,5° utanför fönstret och julet men det blåser inte så jag ser det.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-12-30 10:15:10

Temperatur: 0,2 °C
Lufttryck: 999,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: 0,2 °C
Inne hos oss. Temp: 22,4 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 105,3 mm
Året: 614,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,4 °C
Klockan:
07:07
Temp - Max:
-0,8 °C
Klockan:
18:44
Temp - Min:
-2,2 °C
Klockan:
01:37
Temp - Min:
-7,3 °C
Klockan:
05:32
Lufttryck - Max:
1000,1 hPa
Klockan:
00:08
Lufttryck - Max:
1002,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
998,5 hPa
Klockan:
06:23
Lufttryck - Min:
994,9 hPa
Klockan:
12:51


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:13
Sol upp: 09:28
Sol ned: 13:56
Skymning: 15:11
Dagsljus: 06:58 tim:min
Dag längd: 04:28 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 11s more daylight tomorrow
Måne upp: 12:56
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 04:42


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut.

   

Av Jan Sandström - 29 december 2017 15:28

Det är ju snart nyårsafton men det lär redan vara full fart på marodörerna som skjuter av raketer och annat elände.


Du som är ordentlig kan väl åtminstone hålla dig till nyårsnatten och runt 12-slaget.

Eljest hoppas jag på ett totalförbud på fyrverkerier, i första hand till privatpersoner men helst allmänt förbud.

           


Och till våren gäller detta.

 

 

Av Jan Sandström - 29 december 2017 10:19

Fredag den 29/12


Igår skulle jag handla ett och annat, det blev bara ett.

Först körde jag till Strömpilen (där ICA Maxi är) och köpte ut medicin på apoteket, att jag åker dit beror på att där har de alltid hemma min Tradolan och så har jag lärt känna personalen och de känner mig nu.

Sedan funderade jag på om jag skulle svänga in på IKEA och kika eller åka direkt till Anders, det blev direkt till Anders och jag skulle montera ett eluttag till hans router.

Men vi hittade inget uttag, däremot hittade jag kaffemaskinen.   

Anders skulle till sjukhuset igen men nu körde han själv så jag åkte hemåt, till Granngården där jag skulle köpa fågelmat och något annat men 17 också, jag hade glömt min axelväska i Stöcksjö så jag ringde Anders men han hade redan åkt iväg så då blev det ingen fågelmat och annat och jag körde hem.


Det blev mer kaffe och annat innan jag lade mig på soffan för Gunnar ville det. Han mådde så gott när han låg på min mage och kurrade och i lurarna lyssnade jag på Mankells bok om Kurt Wallander.

Jag tror jag somnat för Anders väckte mig när han kom in med min väska.


Straxt efter att han åkt kom Inger hem.

Vi åt rester till middag och i rummet när vi såg på film, hoppade in i en film på kanal 11 som hette I Do, I Do, I Do

Lite åt Måndag hela veckan där samma dag upprepas om och om igen.

Lagom underhållande men jag skulle ta en Baileys till kaffet fast då hade flaskan dunstat bort, bara lite i botten kvar så det fick bli ett glas Punch.

Sedan blev det en annan film men då var jag trött så jag gick isäng.


Har sovit gott och ostört inatt.


Mina ögon känns bättre liksom snuvan så nu håller jag nog på att bli bra.

 

Inger hade skaffat en salva men efter att ha lagt på den i ögonen såg man nästan ingenting så därför är jag delvis lite sen med mitt inlägg idag. Sov även lite länge idag.


Min fjärrkontroll fotrsätter att gunga på.

Jag undrar var den får sin energi ifrån, varför den svänger fram och åter och inte stannar av för det har att göra med nått magnetfält från avståndsmätaren men den är ju avstängd och innehåller bara ett 9V batteri. Lite mystiskt är det allt.


Tar jag bort mätaren stannar fjärren men när jag lägger tillbaks så behövs bara en liten knuff så startar svängandet.

Jag tycker att är det bara magnetism så borde den stanna så magnetfältet måste variera på något sätt, frågan är hur och varför.


Idag ska det komma mer snö och eller men jag ska ändå till Granngården och så har jag funderingar på en promenad ned på stan.

Igår kväll blev det promenad på bandet till en serie på Netflix.

Det blir nog inne idag också, billigare och enklare då det kommit snö inatt och mer är ju på väg ned, det varnas för mycket snö och senare regn så ta det lugnt ute på vägarna.


Just nu -5,6°, nyss var det -7,0° och mulet med svaga vindar.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-12-29 11:00:10

Temperatur: -5,6 °C
Lufttryck: 996,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,8 m/s från NNE,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: -8,7 °C
Inne hos oss. Temp: 22,0 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 105,3 mm
Året: 614,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-5,6 °C
Klockan:
10:51
Temp - Max:
-5,0 °C
Klockan:
18:18
Temp - Min:
-7,3 °C
Klockan:
05:32
Temp - Min:
-8,0 °C
Klockan:
02:41
Lufttryck - Max:
1002,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1004,5 hPa
Klockan:
11:35
Lufttryck - Min:
996,1 hPa
Klockan:
10:53
Lufttryck - Min:
999,1 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:13
Sol upp: 09:28
Sol ned: 13:54
Skymning: 15:10
Dagsljus: 06:57 tim:min
Dag längd: 04:26 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 56s more daylight tomorrow
Måne upp: 12:37
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 03:07


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut.

 

Nu lite kaffe och sedan ut och handla såvida inte traktorn skrapat vägen.

 

Av Jan Sandström - 28 december 2017 09:13

Torsdag den 28/12


 


Igår snöade det men innan jag skottade tog jag bilen till Anders för en pratstund och en kopp kaffe och gosa med Mirabell.

Inger jobbade kvällspass och när jag kom hem hade plogen varit där så fram med snöslungan och skotta undan hos mig och tre grannar.

Det är lite tomt utan Mirabell här hemma men jag vet inte om Gunnar saknar henne eller ens märkt att hon inte är här.

Kanske tycker han det är skönt.


Efter skottning satte jag mig med Ingers nya platta och uppdaterade samt lade in appar. Men den är lite strulig att göra i ordning.

Såg även en del TV och satt vid min dator för att leta saker på nätet och lite av varje.


Värmde Jansons till middag och en skinkmacka.


När jag satt här såg jag något som rörde sig i ögonvrån. En liten fjärrkontroll började röra på sig och den gungade, den gungade och gungade.

Den gungar fortfarande lika stadigt som en klockpendel men varför gör den det.


  Det finns inger mer än det som ligger där, avståndsmätaren är avstängd och fjärren innehåller inget speciellt.

Ganska spöklikt men den får fortsätta med sitt pendlande så länge.


Mina rinnande svullna ögon var lite bättre och Inger har även fått det. När hon kom hem sa hon att de på jobbet trodde att det kunde vara den torra luften och visst, 28% är torr luft men jag tror även att det kan bara något mer, något som Peter smittat oss med för han hade sånt där före jul.

Men ögondroppar av koksaltlösning och så luftfuktaren i sovrummet. den kändes om inte annat skön då vi kom upp i 44% mot morgonsidan.

 


Jag gick isäng ganska tidigt igår kväll och somnade tidigt. Har sovit tungt och länge, Gunnar väckte mig straxt före 6 då han ville ut.

Då steg Inger upp och cyklade till jobbet men jag låg kvar en timme till innan jag steg upp.


Idag ska jag ut igen, måste förbi apoteket och så ska jag kika på några andra saker till huset och jag kanske åker förbi Anders för en kopp kaffe.

Det ska komma mer snö så senare idag blir det skotta igen.

Meteogrammet: Umeå Kommun

Men det kanske blir först imorgon eftermiddag jag startar slungan eller så kommer allt att tina bort.


Det blir nog en del TV, Dator och KAFFE idag gissar jag.


Det är mörka dagar så här i mellandagarna men nu går vi då mot ljusare tider fast om ett halvår vänder det igen.  

Just nu har jag -7,5°, tror det är mulet men ännu ingen snö, men den kommer.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-12-28 09:30:10

Temperatur: -7,5 °C
Lufttryck: 1003,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 3,4 m/s från NNE,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: -13,0 °C
Inne hos oss. Temp: 22,1 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 105,3 mm
Året: 614,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-7,5 °C
Klockan:
08:26
Temp - Max:
-2,9 °C
Klockan:
09:14
Temp - Min:
-8,0 °C
Klockan:
02:41
Temp - Min:
-8,0 °C
Klockan:
22:28
Lufttryck - Max:
1003,6 hPa
Klockan:
09:20
Lufttryck - Max:
999,2 hPa
Klockan:
23:59
Lufttryck - Min:
999,1 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
989,7 hPa
Klockan:
06:58


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:13
Sol upp: 09:29
Sol ned: 13:53
Skymning: 15:08
Dagsljus: 06:55 tim:min
Dag längd: 04:24 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 40s more daylight tomorrow
Måne upp: 12:23
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 01:31


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och kom ihåg,

INGA SMÄLLARE ELLER RAKETER TILL NYÅR!

Skräm inte slag på min katt och fåglarna där ute, de har det svårt nog.

Så här ser det ut här ute.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards