jans

Direktlänk till inlägg 29 december 2017

Godmorgon världen. Suck.

Av Jan Sandström - 29 december 2017 10:19

Fredag den 29/12


Igår skulle jag handla ett och annat, det blev bara ett.

Först körde jag till Strömpilen (där ICA Maxi är) och köpte ut medicin på apoteket, att jag åker dit beror på att där har de alltid hemma min Tradolan och så har jag lärt känna personalen och de känner mig nu.

Sedan funderade jag på om jag skulle svänga in på IKEA och kika eller åka direkt till Anders, det blev direkt till Anders och jag skulle montera ett eluttag till hans router.

Men vi hittade inget uttag, däremot hittade jag kaffemaskinen.   

Anders skulle till sjukhuset igen men nu körde han själv så jag åkte hemåt, till Granngården där jag skulle köpa fågelmat och något annat men 17 också, jag hade glömt min axelväska i Stöcksjö så jag ringde Anders men han hade redan åkt iväg så då blev det ingen fågelmat och annat och jag körde hem.


Det blev mer kaffe och annat innan jag lade mig på soffan för Gunnar ville det. Han mådde så gott när han låg på min mage och kurrade och i lurarna lyssnade jag på Mankells bok om Kurt Wallander.

Jag tror jag somnat för Anders väckte mig när han kom in med min väska.


Straxt efter att han åkt kom Inger hem.

Vi åt rester till middag och i rummet när vi såg på film, hoppade in i en film på kanal 11 som hette I Do, I Do, I Do

Lite åt Måndag hela veckan där samma dag upprepas om och om igen.

Lagom underhållande men jag skulle ta en Baileys till kaffet fast då hade flaskan dunstat bort, bara lite i botten kvar så det fick bli ett glas Punch.

Sedan blev det en annan film men då var jag trött så jag gick isäng.


Har sovit gott och ostört inatt.


Mina ögon känns bättre liksom snuvan så nu håller jag nog på att bli bra.

 

Inger hade skaffat en salva men efter att ha lagt på den i ögonen såg man nästan ingenting så därför är jag delvis lite sen med mitt inlägg idag. Sov även lite länge idag.


Min fjärrkontroll fotrsätter att gunga på.

Jag undrar var den får sin energi ifrån, varför den svänger fram och åter och inte stannar av för det har att göra med nått magnetfält från avståndsmätaren men den är ju avstängd och innehåller bara ett 9V batteri. Lite mystiskt är det allt.


Tar jag bort mätaren stannar fjärren men när jag lägger tillbaks så behövs bara en liten knuff så startar svängandet.

Jag tycker att är det bara magnetism så borde den stanna så magnetfältet måste variera på något sätt, frågan är hur och varför.


Idag ska det komma mer snö och eller men jag ska ändå till Granngården och så har jag funderingar på en promenad ned på stan.

Igår kväll blev det promenad på bandet till en serie på Netflix.

Det blir nog inne idag också, billigare och enklare då det kommit snö inatt och mer är ju på väg ned, det varnas för mycket snö och senare regn så ta det lugnt ute på vägarna.


Just nu -5,6°, nyss var det -7,0° och mulet med svaga vindar.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-12-29 11:00:10

Temperatur: -5,6 °C
Lufttryck: 996,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,8 m/s från NNE,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: -8,7 °C
Inne hos oss. Temp: 22,0 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 105,3 mm
Året: 614,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-5,6 °C
Klockan:
10:51
Temp - Max:
-5,0 °C
Klockan:
18:18
Temp - Min:
-7,3 °C
Klockan:
05:32
Temp - Min:
-8,0 °C
Klockan:
02:41
Lufttryck - Max:
1002,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1004,5 hPa
Klockan:
11:35
Lufttryck - Min:
996,1 hPa
Klockan:
10:53
Lufttryck - Min:
999,1 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:13
Sol upp: 09:28
Sol ned: 13:54
Skymning: 15:10
Dagsljus: 06:57 tim:min
Dag längd: 04:26 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 56s more daylight tomorrow
Måne upp: 12:37
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 03:07


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut.

 

Nu lite kaffe och sedan ut och handla såvida inte traktorn skrapat vägen.

 

 
 
Ingen bild

Annagonzo

29 december 2017 11:44

Vad mycket snö ni har !!! Rena sagolandskapet !
Här har vi bara is, is och mera is !
Gott nytt år !

Jan Sandström

29 december 2017 15:28

Ja och mer snö har det kommit idag.
Men det lär enligt prognoserna bli varmt och regn så då blir det väl bara slask och halt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Av Jan Sandström - Söndag 14 april 07:38

Söndag den 14/4   Igår började jag riva lite i varmförrådet efter att ha skiftat tillbaks till rätt husvagnsdäck, fick ju lämna in och byta ventil på det också. I höstas upptäckte jag att vänster var platt och nu höger däck, på båda har ventile...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards