jans

Alla inlägg den 9 december 2017

Av Jan Sandström - 9 december 2017 10:01

Lördag den 9/12


Idag börjar snöskottarens dagbok, en årligt återkommande sak men i år får du kila iväg till min sida för att läsa den.


Så här börjar i alla fall dagens dagboksinlägg. "Vi vaknade upp till en underbar matta av kristallvit snö, som täckte varenda centimeter av landskapet. Vilken fantastisk syn! Finns det något finare ställe i hela världen? Att flytta hit var det bästa idé jag någonsin haft. Jag skottade för första gången på flera år och kände mig som ung på nytt. Jag skottade både vår uppfart och trottoaren. I eftermiddags kom snöplogen och fyllde trottoaren med snö igen och blockerade uppfarten, så jag fick skotta igen. Vilket underbart liv."


Men igår regnade det, och regnade, och regnade så varför skottade man överhuvudtaget det som kom tidigare.

Jag började dagen med att starta slungan och dra bort plogkanterna hos mig och grannarna innan det blev frukost.

Snart är all snö borta igen   

Jag slipper då åka till stugan och skotta och det kan vara skönt för även om de stora vägarna är farbara är nog stugvägen ganska hal.

Men man ser inte så mycket i IR-ljus som i vanligt ljus, till höger.

   

Det kan då inte ha regnat lika mycket som här i stan då snön ligger kvar på taket så det är kanske inte så blött där.

 

Lite pyssel med ett och annat här hemma och så ville Mirabell att jag skulle lägga mig på soffan och direkt hamnade hon på min mage där hon låg en bra stund, hon hann bara hoppa ned så var Gunnar där och han låg kvar en timme eller mer så jag fick inget kaffe förrän vid 4-tiden.


Jag rensade fåglarnas automater och fyllde på med mer frö och nötter.


Vi åt lutfisk till middag och sedan blev det TV där vi såg några avsnitt av Teskedsgumman innan Ack Värmland började.

Sedan avslutade vi med årets kalender, men är den skriven till barn under 18 år???

Tacka vet jag Julstrul med Bengt och Staffan.

 

Sedan gick vi sent isäng och inatt har Gunnar sprungit ut och in, men varför ställde jag inte upp fönstret inatt?

 

Åtta steg vi upp och bla bla bla.

 

Idag ska visst Maria komma och skriva ut sina julkort och jag måste göra i ordning vårt julkort, fullt upp idag alltså.

Sedan får jag se om det blir tid över till broddarna, paraply och en promenad.

 

Just nu regnar det och +1,9° där ute.

 

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-12-09 10:30:11

Temperatur: 2,5 °C
Lufttryck: 988,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 5,0 m/s från SE,
i byarna 7,1 m/s
Kyleffekt: -1,8 °C
Inne hos oss. Temp: 22,2 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 1,2 mm
Dygnet: 15,0 mm
Gårdagen: 7,5 mm
Månaden: 76,8 mm
Året: 585,6 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
3,3 °C
Klockan:
04:49
Temp - Max:
4,4 °C
Klockan:
04:55
Temp - Min:
1,8 °C
Klockan:
02:07
Temp - Min:
1,5 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
989,0 hPa
Klockan:
10:20
Lufttryck - Max:
985,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
984,7 hPa
Klockan:
00:14
Lufttryck - Min:
983,4 hPa
Klockan:
14:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:59
Sol upp: 09:12
Sol ned: 13:50
Skymning: 15:04
Dagsljus: 07:05 tim:min
Dag längd: 04:38 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 19s less daylight tomorrow
Måne upp: 22:21
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 12:25


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut här ute i trädgården.

   

 

Av Jan Sandström - 9 december 2017 00:17

Lördag den 9/12


Nä jag bara skojar, så här tidigt blir det inget inlägg utan nu är jag på väg isäng.


Gonatt på er så skriver jag imorgon runt 10-11-tiden.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards