jans

Alla inlägg den 7 december 2017

Av Jan Sandström - 7 december 2017 13:14

Jag är otrolig   

Eureka (Wikipedia) men jag fick igång webkameran till slut fast inte med den där WPS-knappen

Fast det tog lite tid och hjärnceller dog som flugor. Jag fick lägga in den manuellt och tur det fanns information på nätet som jag förstod fast det stor på utrikiska.

 

Men nu har ovädret kommit med blåst och snöyra.


I stugan börjar spåren suddas ut så smått  så jag måste nog dit imorgon och skotta eller så får det vara, den tinar bort så småningom, i maj någon gång.

   


Men nu blir det kaffe och så tar jag en stund i soffan, kanske får jag en kurrnade kisse på magen.

Av Jan Sandström - 7 december 2017 09:58

Torsdag den 7/12


Igår var en fin dag och jag åkte till stugan för tillsyn och lite småpyssel.

Satte upp en kamera jag flyttat här från stan så nu kan jag lättare se när det behöver skottas.


Först en tidig morgonbild över gäststugan och nu syns slingan i granen då jag justerat kameran.

 

Så här ser det nu nu när det är ljusare.

 


Bilplatsen och infarten i tidig morgongryning

 

och nu lite senare, idag ska det ju komma snö så då går jag se hur det fungerar.

Vägen går alltså till vänster.

 


Igår skrev jag ett inlägg och lade upp några videosnuttar och bilder och här är inlägget "Och nu blir det..."


Här hemma hade Inger kommit hem och vi fikade, fick besök av Vigrens från Vännäsby med de ville inte fika, påstod att de redan druckit kaffe på IKEA, som om det skulle vara en ursäkt för mer kaffe.  


Inger stod och bakade hela eftermiddan och halva kvällen. Här var det rullrån på gång och

 

sedan blev det även havrekex och annat gott.


Jag såg, scrollade igenom två filmer innan vi satte oss och såg tre avsnitt av Julstrul med Bengt och Staffan.

Sedan hittade jag en kul film på Netflix, Fifty Shades of Black (2016) är en parodi på Fifty Shades of Grey som jag för övrigt lyssnar på del tre som ljudbok.

Jag strulade även på med webbkameran jag tog hem från stugan, samma strul som jag hade tidigare, får inte kontakt med routern men det verkar som att min WPS-knapp fungerar och det går inte heller manuellt installera. Nya försök idag.

Sedan blev det sängen och sönmlös några timmar som vanligt.


Steg upp hyfsat tidigt men fastnade vid frukostbordet och korsord efter en lång dusch med rakning.


Det ska bli skitväder med massor av snö och eller regn idag och blåst från sydost. Inte bra för stugan.

 

Det blir nog snöslungan imorgon och på lördag kommer mer elände.


Kanske därför jag har så jäkla ont i kroppen och händerna.

Inger tog cykeln och for ned på stadshuset och sedan skulle hon köpa saffran, mer bakande alltså.

Jag ska strula på med kameran och så ska Erik komma förbi för något specialjobb med ett monotorfäste som ska modifieras.


Just nu -2,2° och det blir fort mildare så det kanske blir regn av allt idag, nyss var det 5 grader kallt där ute.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-12-07 10:30:09

Temperatur: -1,1 °C
Lufttryck: 1004,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 4,0 m/s från SE,
i byarna 5,1 m/s
Kyleffekt: -5,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 29 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 4,2 mm
Året: 513,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-1,1 °C
Klockan:
10:27
Temp - Max:
-2,6 °C
Klockan:
12:07
Temp - Min:
-14,1 °C
Klockan:
00:39
Temp - Min:
-14,8 °C
Klockan:
20:31
Lufttryck - Max:
1010,5 hPa
Klockan:
00:46
Lufttryck - Max:
1010,7 hPa
Klockan:
20:48
Lufttryck - Min:
1004,9 hPa
Klockan:
10:23
Lufttryck - Min:
1002,9 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:56
Sol upp: 09:08
Sol ned: 13:53
Skymning: 15:05
Dagsljus: 07:09 tim:min
Dag längd: 04:45 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 44s less daylight tomorrow
Måne upp: 19:21
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 11:45


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut där ute, det är mörkt idag.

   


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards