jans

Alla inlägg under januari 2015

Av Jan Sandström - 31 januari 2015 21:08

Harry Potter och Fenixordern.

Sitter vi och ser men vissa föredrar annat.

Han ser ut som ett spöke med sina lysande ögon.

Av Jan Sandström - 31 januari 2015 10:30

Lördag den 31/1 och sista januari.


Igår en lugn dag här hemma, körde bort den snö som ramlat ned, plockade med lite av varje.

Läste in DVD-filmer till datorn men något är fel för flera skivor verkade ha datafel, alla filer gick inte kopiera.

Körde hem Marias katter och Maria o Mona fick åka med.

Skruvade bort gallerdörren vi haft till fåglar och kanin och det känns konstigt uran den.

Såg på film senare på kvällen.

Glömde bort mig och gick för att lägga isäng Bosse, men han finns ju inte här längre.   


Inatt sov jag när jag väl somnade men Gunnar kom och väckte mig några gånger då han ville ut och jaga möss eller bara kissa.

Sedan skulle han in igen när man just somnat om.


Idag, får se vad dagen ger, måste väl städa mer nere i hallen och de tre rummen barnen bott i.

Maria aviserade att hon kanske kommer hem igen i april.

Skulle vara fint för då har vi någon som tar hand om katten om vi vill åka iväg ned till Tomas och Sara.

Jag tog in ett fågelbord och diskade upp det, passade på att ge "mina" duvor lite frön när de nu satt på staketet och väntade på mig.


Vädret har blivit kallare, just nu har jag -1,4° ute på altan, gråmulet men ändå lite ljusare än tidigare dagar.

Det blåser en aning.

Väderstationens Aktuella värden:
2015-01-31 10:30:05

Temperatur: -1,2 °C
Lufttryck: 978,4 hPa och Steady
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 3,8 m/s från NE,
i byarna 5,1 m/s
Kyleffekt: -5,6 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,8 mm
Månaden: 35,7 mm
Året: 35,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-0,2 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
0,9 °C
Klockan:
00:52
Temp - Min:
-2,4 °C
Klockan:
02:54
Temp - Min:
-0,2 °C
Klockan:
23:29
Lufttryck - Max:
978,8 hPa
Klockan:
08:47
Lufttryck - Max:
976,6 hPa
Klockan:
23:47
Lufttryck - Min:
976,1 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Min:
965,6 hPa
Klockan:
00:02


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:25
Sol upp: 08:21
Sol ned: 15:24
Skymning: 16:21
Dagsljus: 08:56 tim:min
Dag längd: 07:03 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 12s more daylight tomorrow
Måne upp: 12:25
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: 05:33

Och så ska jag ta en bild av trädgården så vänta bara en liten stund.


 


Såja och nu blir det kaffe.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 30 januari 2015 23:02

Vi har suttit och sett deckaren Shetland och nu när den slutat skulle jag gå och säga godnatt och lägga Bosse.

Men det är ju tomt i buren.   


Gunnar kom då in efter att ha varit ute ett bra tag så nu blir det sängen för mig.

Av Jan Sandström - 30 januari 2015 19:35

Fick svar från djurskyddet som gärna tar emot kaninburen och alla tillbehör samt en kartong pellets.


Visst kunde jag sälja för någon tusenlapp men nu får jag ge ett bidrag till de underbara människorna som jobbar med övergivna djur som hemska människor inte vill fortsätta ta hand om.


Nu kaffe och film   

Av Jan Sandström - 30 januari 2015 19:28

Men inte här hos oss utan i stugan.

Telefonen började leva om då jag fick SMS om strömavbrott.

Först två SMS från värmepumpen om strömlöst sedan

ett från Vattenfall

Därefter två till från värmepumpen att strömen kom tillbaks

Till sist två till från värmepumpen om strömavbrott.


Jag har ju larm på fjärrstyrningen och av någon outgrundlig anledning blir det dubbla SMS varje gång för att.

Jo jag måste mata in mitt nummer utan +46 för att kunna få larmen men så måste jag ha samma nummer registrerat med +46 för att kunna skicka styrkoder till den, eller om det var tvärtom.

Så det blir lite dyrt varje gång strömmen far och när Vattenfall eventuellt provar att slå på strömmen i ett par sekunder så blir det samma cirkus igen.


Men nu blir det film på TV, på Sjuan går För evigt - en askungesaga

19.30-22.00
 · (Ever After: A Cinderella Story) Amerikansk romantisk komedi från 1998. När Danielles far dör ser hennes styvmor till att hon får jobba som tjänare i huset. En dag möter hon den stilige prins Henry som ska gifta sig med en spansk prinsessa. När deras vägar återigen korsas blossar känslor upp mellan dem, samtidigt som Henrys förestående bröllop närmar sig. I rollerna: Anjelica Huston, Drew Barrymore, Dougray Scott, Patrick Godfrey, m.fl Från: 2004-06-12.
 
Ska se om det är något under tidan jag tar en kopp/mugg kaffe.
Av Jan Sandström - 30 januari 2015 17:18

Jag vet inte riktigt vem som har det skönast.

Av Jan Sandström - 30 januari 2015 14:47

Jag lyckades fota halta Lotta tidigare, en bild blev inte så bra men man ser benen på henne, om det nu är en hona.

   

Det är hon som står på ett ben.


Men tidigare så har det snöat ganska regält av och till men det är så blött på marken att allt töade bort.

Så det är blött ute.


Jag har skruvat bort det som var kvar efter gallerdörren ned till hallen där fåglarna och andra husdjur bott.

Det får räcka med det jobbet ett tag


Maria kom förbi med bilen och ville ha skjuts hem med sina katter så det var bara att klä på sig och åka iväg.

Men nu är jag hemma och fått mig en mugg kaffe och ska gå in till Gunnar i soffan.

Av Jan Sandström - 30 januari 2015 10:18

Fredag den 30/1


Snart är januari slut och det är skönt för då är vi lite närmare sommaren.

Vill ta kaffemuggen och sätta mig ute på altan med småfåglarna runt omkring mig.


Igår var en småjobbig dag för jag saknar min lilla kanin, började städa där nere i hallen men fick avbryta för jag såg inget för tårarna.

Gick ned i morse men samma känslor kommer till mig igen men tog gummimattan han hade i burbotten och tvättade upp så en sak i taget.

Jag har mejlat djurskyddet om att de får ta allt som är kvar efter Bosse och det kan kännas bättre när väl buren och sakerna inte längre står här.


Jag har varit ute och kört snöslungan en stund, inte så jobigt som förra gången men bara snöslask.

Det jobbigaste är att jag inte kan sätta utkastet rakt upp för då blir grannarna inte glada på mig, nu blir det istället stopp i utkastet av slasket.

Nu ska det komma mer snösklast enligt yr.no

Meteogrammet: Umeå Kommun

Ungarna ska ha bilen för skidåkning i helgen men en söndag ska jag få låna den och åka till stugan för att skotta och det lär behövas.

Idag har Maria bilen, hon hämtade den igår för katterna ska till veterinären och bli kastrerade och vaksinerade.


Inatt har jag sovit gott när jag väl somnade, öppet fönster gör susen med svalt i sovrummet och en varm kissa vid benen.

När han var varm och inte blötochkall efter att ha varit ute i regnet.


Jag ska försöka ta mig ned till hallen och plocka undan lite men eljest blir det det vanliga, soffan med ljudboken när jag lessnat på att kopiera DVD-skivor.

Jag har fått problem med några skivor där det inte går att kopera en och annan fil, vete 17 hur jag ska göra.

Prova i en annan dator kanske.


Snöslask är det och det innebär blia.

Just nu +0,7° och mulet.

Väderstationens Aktuella värden:
2015-01-30 10:30:06

Temperatur: 0,6 °C
Lufttryck: 970,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 4,6 m/s från SE,
i byarna 5,8 m/s
Kyleffekt: -4,0 °C
Inne hos oss. Temp: 19,7 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,6 mm
Gårdagen: 9,6 mm
Månaden: 34,5 mm
Året: 34,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,9 °C
Klockan:
00:52
Temp - Max:
2,2 °C
Klockan:
08:27
Temp - Min:
0,0 °C
Klockan:
04:23
Temp - Min:
0,1 °C
Klockan:
14:54
Lufttryck - Max:
970,9 hPa
Klockan:
10:27
Lufttryck - Max:
965,8 hPa
Klockan:
23:46
Lufttryck - Min:
965,6 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
963,3 hPa
Klockan:
15:58


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:27
Sol upp: 08:24
Sol ned: 15:21
Skymning: 16:18
Dagsljus: 08:51 tim:min
Dag längd: 06:57 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 10s more daylight tomorrow
Måne upp: 11:35
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: 04:37

Trädgårdsbilden ser ut så här.

 

bild nummer 1111.

Det förtjänar en mugg kaffe   


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards